Achtergrond illustratie
Kennisbank

Zoekwoordenonderzoek met gratis tools

Bijgewerkt op

Ontdek nuttige strategieën en gratis tools voor zoekwoordenonderzoek in dit artikel. Leer hoe je je SEO-ranking kunt verbeteren en meer verkeer naar je website kunt genereren door middel van relevante zoekwoorden.

Inhoudsopgave

Zoekwoordenonderzoek is een belangrijk onderdeel van elke succesvolle SEO-strategie. In dit artikel bespreken we gratis tools die je kunt gebruiken voor zoekwoorden onderzoek, en leggen we je uit hoe je deze tools kunt gebruiken om zelf hoger in Google te komen.

Google zoekmachine

Google zelf is een van de beste tools voor zoekwoorden onderzoek. Het is gratis en je hebt geen account nodig om het te gebruiken. Hier zijn de stappen om Google te gebruiken voor zoekwoorden onderzoek te doen binnen Google:

  1. Voer een zoekwoord in dat relevant is voor je bedrijf of branche
  2. Bekijk de suggesties die Google geeft onderaan de pagina
  3. Kijk ook naar de gerelateerde zoekopdrachten en advertenties
  4. Gebruik deze suggesties om meer zoekwoorden te vinden en te gebruiken voor je website of pagina

Zoekmachinevriendelijk

Google Search Console

Na het koppelen van je website aan Google Search Console kan je de prestaties van je website op het gebied van zoekmachine optimalisatie ook bijhouden in Google Search Console. Met Google Search Console krijg je waardevolle inzichten in de zoekwoorden die jouw website al vertonen in de zoekresultaten, en kun je deze informatie gebruiken om je zoekwoorden strategie te verbeteren. Door regelmatig te analyseren en te optimaliseren, kun je je positie in de zoekresultaten verbeteren en meer verkeer naar je website genereren.

  1. Log in op Google Search Console met je Google account.
  2. Klik op “Prestaties” in het linker menu.
  3. Kies een gewenste periode om de data te bekijken, bijvoorbeeld de afgelopen 3 maanden.
  4. Vink de ‘Gemiddelde positie’ aan om te zien op welke plek je gemiddeld in Google staat.
  5. Analyseer het aantal vertoningen, het aantal kliks en de positie voor de belangrijkste zoekwoorden.
  6. Bekijk voor welke zoekwoorden je gemiddeld op plek 6 tot 15 staat om mogelijke kansen te ontdekken.
  7. Kijk naar de pagina’s tab om te zien welke pagina’s op jouw website het meest vertoond worden in de zoekresultaten.
  8. Analyseer eventueel ook de apparaten om te zien of hier voor jouw website verschil zit in ranking in Google.
  9. Gebruik deze informatie om nieuwe zoekwoorden te vinden en bestaande zoekwoorden te verbeteren voor je website of pagina.
  10. Houd een lijst bij van de mogelijke kansen die je hierin hebt ontdekt.
  11. Verwerk deze lijst van zoekwoorden tot een plan om de content van je website te optimaliseren.

SEO tips om bovenaan in Google te komen visual

Zoekwoord.nl

zoekwoord.nl is een tool waarmee je kunt zien welke zoekwoorden mensen gebruiken om naar specifieke onderwerpen te zoeken. Hier zijn de stappen om zoekwoord.nl te gebruiken:

  1. Voer een zoekwoord in dat relevant is voor je bedrijf of branche
  2. Bekijk de resultaten en filter op zoekvolume en concurrentie
  3. Kies de meest relevante zoekwoorden voor je website of pagina

Waarom een zoekwoordenonderzoek doen visual

Answer the Public

Answer the Public is een handige tool die vragen toont die mensen stellen over een bepaald onderwerp. Door deze vragen te beantwoorden in je content, kun je jezelf positioneren als een autoriteit en beter ranken in zoekresultaten. Hier zijn de stappen om Answer the Public te gebruiken:

  1. Voer een zoekwoord in en selecteer de taal en regio die je wilt targeten
  2. Klik op ‘Zoeken’ en bekijk de resultaten
  3. Bekijk de vragen die mensen stellen en kies de meest relevante voor je website of pagina

Brainstorm voor relevante zoekwoorden

Het eerste wat je kunt raadplegen in het proces om relevante zoekwoorden te vinden, is een brainstormsessie. Pak een flipover, of een stapel post-it notes en spui vragen, frustraties, uitdagingen en oplossingen die mensen in je doelgroep beleven.

  1. Synoniemen en gerelateerde termen van je belangrijkste zoekwoorden
  2. Problemen en uitdagingen waar je doelgroep tegenaan loopt
  3. Vragen die je doelgroep stelt op forums of social media
  4. Trending topics en actuele gebeurtenissen die relevant zijn voor je doelgroep
  5. Populaire zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan je niche
  6. Product- of dienst namen die je aanbiedt en die relevant zijn voor zoekopdrachten van je doelgroep

Banner visualisatie Macro conversies

Met SEO aan de slag?

Zoekwoordenonderzoek is essentieel onderdeel van je SEO-strategie. Door gebruik te maken van deze gratis tools, kan je zoekwoorden vinden die relevant zijn voor je bedrijf en branche. Zo scoor je hoger in Google op relevante termen. Houd bij het implementeren van de zoekwoorden ook de SEO succesfactoren in de gaten. Mocht je op zoek zijn naar meer ondersteuning op het gebied van SEO, dan zou je de volgende onderdelen kunnen bekijken:

Inhoudsopgave