Achtergrond illustratie
Kennisbank

Whitepaper (lead magneet) maken

Bijgewerkt op

Een whitepaper is een van de meest gebruikte methodes om leads te genereren. In dit artikel delen we hoe je een whitepaper maakt die je strategisch in kunt zetten om leads te genereren en mensen op te warmen als potentiële klant.

Inhoudsopgave

Whitepaper doelstellingen

  • Bewustwording creëren over je oplossing
  • Expertise en kennis uitstralen op het onderwerp
  • Vertrouwen bij potentiële klanten opbouwen
  • Onderscheiden ten opzichte van de concurrentie
  • Merkbekendheid bij je doelgroep vergroten
  • Leads automatisch opvolgen en kwalificeren

Je doelgroep visual

Whitepaper maken (stappenplan)

Een whitepaper is een handig middel om te gebruiken bij het genereren en opwarmen van leads. Hoewel het uit een flink aantal stappen bestaat, is het niet ingewikkeld om een whitepaper te maken. In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je dit kunt realiseren, zodat je meer leads kunt genereren.

1. Onderzoek naar het onderwerp

Een whitepaper maken begint bij een onderwerp vinden waarvan mensen überhaupt meer willen weten. Welk ’trucje’ je ook leert, een effectieve leadgeneratie strategie start bij relevantie voor je doelgroep, zodat je meer leads genereert met een onderwerp dat hen interesseert, en dat de kans groot is dat je leads ook in je doelgroep vallen.

  • Brainstorm naar relevante onderwerpen met onze brainstorm tips
  • Gebruik een zoekwoordenonderzoek om relevante onderwerpen te vinden
  • Spreek met (potentiële) klanten om uit te vinden wat hen bezighoudt
  • Bekijk wat concullega’s doen en gebruik dat als inspiratie

2. Verzamel vragen over het onderwerp

Door vragen over het onderwerp te verzamelen, kun je gericht onderzoek doen en de vragen van je doelgroep beantwoorden. Hierdoor creëer je meer waardevolle informatie en maak je je whitepaper aantrekkelijker voor je doelgroep. Dit zorgt op zijn beurt voor meer conversies en vertrouwen in je bedrijf.

  • Zoek de meest gestelde vragen door middel van Google of andere zoekmachines
  • Destilleer de vragen tot een selectie van relevante onderwerpen

3. Bepaal een logische structuur

Een logische structuur is belangrijk om de leesbaarheid en begrijpelijkheid van je whitepaper te verhogen. Hierdoor zullen lezers sneller de informatie vinden die ze zoeken en zullen ze je whitepaper eerder afmaken. Dit zorgt voor een betere ervaring voor de lezer en kan bijdragen aan meer conversies en vertrouwen in je bedrijf.

  • Maak een lijst van de onderwerpen en schrijf vervolgens een uitgebreide tekst met antwoorden op de vragen.
  • Voeg eventueel visualisaties, grafieken, en tabellen toe om de informatie te ondersteunen.

4. Schrijf de inhoud van de whitepaper

De inhoud van de whitepaper is het kernpunt van je whitepaper en bepaalt of je doelgroep geïnteresseerd blijft in je whitepaper. Het is belangrijk dat je de informatie op een heldere en aantrekkelijke manier presenteert, zodat de doelgroep snel de informatie begrijpt en de whitepaper eerder afmaakt. Hierdoor kun je meer conversies en vertrouwen in je bedrijf realiseren.

  • Maak een lijst van de onderwerpen en schrijf vervolgens een uitgebreide tekst met antwoorden op de vragen.
  • Voeg eventueel visualisaties, grafieken, en tabellen toe om de informatie te ondersteunen.

46 schrijftips

5. Maak de opmaak van de whitepaper aantrekkelijk

Een aantrekkelijke opmaak is belangrijk om de aandacht van je doelgroep te trekken en te houden. Hierdoor kun je de leesbaarheid en begrijpelijkheid van de whitepaper verhogen en zorg je voor een betere ervaring voor de lezer. Dit kan leiden tot meer conversies en vertrouwen in je bedrijf.

  • Voeg een mooie voorpagina toe met een duidelijke titel en een visuele ondersteuning.
  • Voeg het logo van het bedrijf en de contactgegevens toe aan de koptekst of voettekst.

Alles over webdesign

6. Exporteer de whitepaper en maak een mock-up

Om de whitepaper beschikbaar te stellen heb je natuurlijk een export nodig. Daarnaast kan je een Mockup maken

  • Exporteer de whitepaper als PDF
  • Comprimeer de PDF
  • Maak een mock-up om je whitepaper visueel te integreren in je website

Downloads visual

7. Verwerk de whitepaper in je leadgeneratie

Je lead magneet is nu klaar. Je kunt de lead magneet via de website laten downloaden, promoten via sociale media, of een betaalde advertentie opzetten voor de lead magneet promotie.

8. Automatiseer de opvolging met e-mail marketing

Automatisering van de opvolging van de whitepaper kan een krachtige tool zijn om de betrokkenheid en het rendement van je doelgroep te verhogen. Door het instellen van gerichte e-mail campagnes kun je potentiële prospects blijven informeren over de waarde van je whitepaper en hen aanzetten tot actie. Het is daarom belangrijk om de juiste doelgroep te identificeren en het juiste moment te kiezen om de e-mails te versturen.

E-mailmarketing: De grondbeginselen

9. Maak het succes van je whitepaper meetbaar

Het is belangrijk om het succes van je whitepaper te meten om te bepalen of je doelen worden bereikt en om inzicht te krijgen in wat er beter kan. Door het instellen van doelen en het gebruik van analytics kun je de impact van je whitepaper op je doelgroep bepalen en blijven verbeteren. Dit zorgt voor een continue verbetering van je whitepaper en de resultaten ervan.

10. Promoot de whitepaper

Een whitepaper is waardeloos als niemand hem ziet. Promotie is daarom een cruciale stap om het succes van je whitepaper te verhogen. Dit kan door het gebruik van verschillende kanalen, zoals sociale media, e-mailmarketing, gastbloggen en contentmarketing. Het is belangrijk om je doelgroep te begrijpen en te identificeren om gerichte en effectieve campagnes te kunnen opzetten.

Whitepaper social selling visual

11. Evalueer de toegevoegde waarde

Evalueren is de laatste stap in het proces van het creëren en uitvoeren van een succesvolle whitepaper. Door de resultaten te analyseren en te vergelijken met je doelstellingen kun je bepalen of je whitepaper de gewenste waarde heeft toegevoegd en waar verbeteringen nodig zijn. Op basis van deze evaluatie kun je besluiten om verder te gaan met verbeteren of om een nieuwe whitepaper op te zetten.

  • Plaats de whitepaper op de website voor gratis download.
  • Gebruik sociale media om de whitepaper te verspreiden.
  • Maak gebruik van betaalde advertenties om de whitepaper te bevorderen.

11. Evalueer de toegevoegde waarde

Het is belangrijk om regelmatig terug te kijken naar je leadgeneratie tactieken. Je whitepaper is tenslotte bedoeld om zo waardevol mogelijk te zijn. Dat betekent dat het verstandig is om regelmatig te checken of de kwaliteit nog goed genoeg is, en of het nog voldoende resultaat oplevert. Dit is het beste te evalueren door een aantal van de volgende tactieken te combineren:

  • Maak inzichtelijk hoeveel procent conversie er is op de whitepapers
  • Meet de interactie met de whitepaper

De 5 tips voor een effectieve marketing funnel visual

Bonus tips voor meer meetbaarheid

Een groot nadeel van een PDF whitepaper is dat je geen idee hebt of (en hoe) deze daadwerkelijk bekeken wordt. Met een interactieve versie van een whitepaper, realiseer je een whitepaper die volgbaar is, zodat je kunt zien hoe deze bekeken wordt. Op basis van deze meetbaarheid verzamel je data om je lead nurturing effectiever te maken, en zorg je dat meer potentiële klanten uiteindelijk een aankoop doen. Zo pak je dat aan:

  1. Realiseer een inschrijfformulier
  2. Koppel dit formulier met Zapier
  3. Sla de gegevens op in een database
  4. Maak een parameter van het e-mail adres
  5. Redirect naar een pagina met de whitepaper
  6. Installeer een tracking code op de pagina
  7. Haal de parameters uit de URL op voor conversie meting
  8. Houd statistieken bij om leads te kwalificeren
  9. Automatiseer melding bij voldoende lead score voor sales opvolging

Voor ondernemers die dit niet zelf willen doen; onze website pakketten zijn voorbereid met de functionaliteit van dynamische whitepapers.

 

Meer klanten uit je ''weggever' visual

Inhoudsopgave