Achtergrond illustratie

Kennisbank

Tips voor website teksten

Bijgewerkt op 26 september 2022

Wanneer je een website laat bouwen, dan bedenk je in veel gevallen met de website specialist een strategie voor je website. Op basis daarvan wordt een ontwerp gemaakt. Dit ontwerp dient bij een gemiddeld website bureau als middel om aan de klant te laten zien welke stijl zij in gedachten hebben. Vaak is dit een op een wireframe gebaseerd ontwerp dat in de stijl van de klant is toegepast. De indeling en inhoud van het ontwerp is echter een minstens zo belangrijk onderdeel voor het eindresultaat.

Hoe wij hierin de kwaliteit waarborgen (content aanlever proces) is door eerst een opzet te maken van de website zoals wij deze vanuit ons expertise (en de input vanuit jouw bedrijf, propositie en doelgroep) voor ons zien. Op basis hiervan doen wij een structuur- en design voorstel van de website. Nadat we het daar (na eventuele wijzigingen) over eens zijn, is het tijd om de invulling van de website te gaan bepalen (teksten en afbeeldingen).

In dit artikel gaan we in op een aantal tips die je kunt gebruiken om de kwaliteit van je teksten (en je website) te waarborgen.

1. Bepaal een duidelijk doel

Maak voor jezelf duidelijk welk doel je website heeft, en schrijf daar je teksten op. Door je doel in je achterhoofd te houden wanneer je de teksten schrijft, kan je de conversie van je website verhogen, omdat de kans dat mensen je website gebruiken zoals hij is ontworpen groter wordt.

2. Wees duidelijk en beknopt

De gemiddelde websitebezoeker leest slechts 20% van de tekst op een bepaalde website. Het is dus belangrijk dat je boodschap duidelijk en beknopt is, en dat je snel ter zake komt. Schrijf koppen die duidelijk en to the point zijn, die de gebruiken helpen scannen.

3. Gebruik overtuigende taal

Het gebruik van overtuigende taal kan het verschil zijn tussen een website die alleen maar informeert, en een website die leads genereert en/of verkoopt. Gebruik overtuigende taal om de conversie van je website te verhogen en schrijf op een manier die mensen aanzet tot actie.

4. Schrijf voor je doelgroep

Houd je doelgroep in gedachten als je je teksten schrijft. Schrijf in een stijl die hen aanspreekt, en gebruik taal die zij zullen begrijpen. Houd ook de uitdagingen en wensen van je doelgroep in de gaten, om ze ook inhoudelijk meer aan te spreken met je propositie.

5. Vermijd vakjargon

Jargon wordt vaak gebruikt door specialisten. Soms gebeurt dit bewust om bepaalde termen uit te leggen. In een blog artikel waarin een term uitgelegd wordt kan dat heel interessant zijn. In gewone teksten heeft het vaak echter een tegenovergesteld effect, en overtuigt het mensen niet.

6. Proeflees je werk

Zorg ervoor dat je teksten makkelijk door te lezen zijn en vrij zijn van spel- en grammaticafouten. Gebruik een spellingscontrole, of laat iemand anders je teksten voor je nalezen. Een tekst vol fouten wekt een negatieve indruk, dus het is handig die te vermijden.

7. Blijf je teksten optimaliseren

Het is aan te raden om regelmatig terug te kijken naar de teksten op de website. Wanneer je website klaar is kan je natuurlijk altijd zelf makkelijk de teksten aanpassen. Kijk in ons hulp voor klanten onderdeel voor uitleg en instructies voor dit en nog veel meer.

Bonus tip: Optimaliseer voor SEO

Wanneer je investeert in het zelf maken van teksten of het laten maken van teksten, dan doe je dat natuurlijk vanuit de intentie om een doel te bereiken. Een essentieel onderdeel daarvan is natuurlijk ook het aantal mensen dat op je website komt.

Wanneer je meer bezoekers wilt genereren, dan is SEO (zoekmachineoptimalisatie) een uitstekende manier om meer gratis verkeer naar je website te leiden. Om te leren hoe je zoekmachine optimalisatie toepast op de teksten van je website, verwijzen we je graag naar ons Doe-het-zelf SEO materiaal.

Meer over Content