Achtergrond illustratie
Kennisbank

Hoger in Google met een blog

Bijgewerkt op

Leer hoe je hoger kunt scoren in Google met je blog door middel van SEO. Dit artikel bespreekt succesfactoren, zoekwoordenonderzoek, schrijven voor je doelgroep, structuur, optimalisatie, promotie en meten van resultaten.

Inhoudsopgave

Hoger in Google komen met een blog is een veelgebruikte strategie om te scoren met SEO. In dit artikel bespreken we de succesfactoren en het stappenplan van het schrijven van een blog.

Alles over SEO linkbuilding visual

Doelstellingen bepalen

Bepaal vooraf duidelijke doelen voor je blog om gericht te werken en later te kunnen meten of je succes hebt behaald. Dit geeft inzicht in de effectiviteit van je blog en helpt om je strategie te verbeteren.

  • Richt je op specifieke doelen
    Het is aan te raden om je te richten op specifieke doelen zoals meer websiteverkeer, leads of verkopen. Zo kan je achteraf meten in hoeverre je strategie werkt, en bijdraagt aan je doelen.
  • Maak doelen meetbaar met Google Analytics
    Stel de mate waarin je de doelen behaalt vast in Google Analytics, en bekijk en analyseer de prestaties van je website. Door regelmatig te kijken kan je effectiever sturen op resultaat.
  • Behoud focus op je toegevoegde waarde
    Houd er rekening mee dat SEO een lange termijn spel is. Het kost tijd om zoekmachines te overtuigen van je toegevoegde waarde. Focus op de waarde voor je gebruiker helpt je vooruit.

Zoekwoordenonderzoek

Nadat je de doelstellingen hebt bepaald, is het zaak om de juiste zoekwoorden te ontdekken. Daarbij is het belangrijk om zoekwoorden te identificeren die allereerst goed aansluiten bij de behoefte van je doelgroep, en het antwoord dat jij daarop biedt. De volgende stappen kunnen je helpen om de juiste zoekwoorden te ontdekken.

  • Zoekwoorden onderzoek met gratis tools
    De eerste stap die je kunt zetten om te achterhalen welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw propositie, is zelf een globaal zoekwoordenonderzoek doen. We hebben voor je uitgewerkt hoe je dit aanpakt in het volgende artikel:
  • De intentie van een zoekopdracht begrijpen
    Het is belangrijk om de intentie van de zoekopdracht te begrijpen, omdat je daarmee kan zorgen dat je kunt inspelen op de behoeften of uitdagingen van de gebruiker.
  • Long-tail versus short-tail zoekwoorden
    Ontdek en benut de verschillen tussen long-tail (laag volume en hoge relevantie) en short-tail zoekwoorden. Vind de juiste balans om te scoren in Google en conversie.
  • De juiste zoekwoorden kiezen
    Het kiezen van de juiste zoekwoorden is cruciaal voor het succes van je SEO-strategie. Hierbij is het belangrijk om niet alleen te kijken naar het zoekvolume, maar ook naar de relevantie en het conversiepotentieel van de zoekwoorden.
  • Zoekwoorden concurrentie onderzoek
    Krijg inzicht in de zoekwoorden waar je concurrenten op focussen. Op basis hiervan kun je bepalen welke zoekwoorden voor jou interessant zijn en hoe je je kunt onderscheiden van de concurrentie.

Zoekwoordenonderzoek laten uitvoeren

Overweeg je om het zoekwoordenonderzoek uit te besteden? Bekijk ons hoe we je kunnen helpen: SEO zoekwoordenonderzoek.

Marketing funnels CTA

Schrijven voor je doelgroep:

Wanneer je content niet voor je doelgroep gemaakt is, dan kan je nog zo hoog scoren in Google, zonder goed resultaat. Het is dan ook belangrijk dat je de content die je maakt aansluit op de behoeften van je doelgroep. Zo pak je dat aan:

  • Maak een persona van je doelgroep
    Door een persona te maken van je ideale klant, kan je de ideeën die je krijgt om voor SEO te optimaliseren beter staven aan je persona.
  • Schrijf voor je doelgroep relevante content
    Los van het feit dat het logisch is dat je rekening wil houden met zoekmachines zoals Google bij het schrijven van de teksten, is het belangrijk om niet uit het oog te verliezen voor wie je het doet. Focus op de gebruiker en de relevantie van je content is daarin cruciaal.
  • Focus op je unieke toegevoegde waarde
    Zorgen dat je blogs gebruikt om je unieke toegevoegde te delen met de buitenwereld, is een manier om je toegevoegde waarde te delen. Daarmee bevestig je dat je een professionele partij bent, en kan je jouw kijk op de uitdaging en/of oplossing delen.
  • Gebruik duidelijke taal en vermijd vakjargon
    Het is belangrijk om ook in taalgebruik duidelijk te zijn voor je gebruiker. Vermijd zo veel mogelijk vakjargon, en leg moeilijke begrippen uit op je website. Dit biedt ook extra voordelen op het gebied van SEO.
  • Zorg voor voldoende diepgang in je content
    Generieke blog artikelen waar niemand iets aan heeft zullen je niet veel opleveren. Het is belangrijk om inhoudelijk iets toe te voegen voor de gebruiker. Ontdek hoe je door de gebruiker echt vooruit te helpen en voldoende diepgang te creëren, ervoor kunt zorgen dat je online aanwezigheid en conversie verbetert.

Artikel structuur bepalen:

Een goed gestructureerd artikel is van cruciaal belang. Pas wanneer de leesbaarheid en begrijpelijkheid van je content goed is, kan de toegevoegde waarde van je inhoud overkomen. Help lezers met een duidelijke structuur zodat ze betrokken blijven. Dit verhoogt de conversie van je website. Enkele tips om dit te realiseren zijn:

  • Bepaal een duidelijke structuur van je blog
  • Gebruik een inhoudsopgave in je blog
  • Gebruik titels en subkoppen in je blog
  • Gebruik opsommingstekens en alinea’s overzichtelijk
  • Gebruik visuele elementen zoals afbeeldingen en video’s

Content marketing

Je content optimaliseren

Behalve dat het schrijven van content voor SEO belangrijk is, wordt vaak vergeten dat het optimaliseren van bestaande content misschien wel net zo belangrijk is. Door content up-to-date te houden blijft je toegevoegde waarde namelijk ook geldig. De relevantie van je content kan je dan ook optimaliseren

  • Optimaliseer de inhoud van je artikelen
  • Verbeter de SEO positie van bestaande pagina’s
  • Verbeter de conversie van blog artikelen
  • Controleer regelmatig de inhoud van artikelen
  • Tweak regelmatig je teksten

Blog frequentie en planning:

Behalve de inhoud waarmee je de blogs schrijft, is het ook belangrijk om goed na te denken over de frequentie en planning van de blogs, wanneer je het maximale eruit wilt halen. Het consequent schrijven van blogs is echter lastig, omdat het vaak iets is dat erbij komt. Om te voorkomen dat het ‘erbij in schiet’, kan je de volgende tips gebruiken om de frequentie en planning goed te regelen:

  • Maak continu blogposts om lezers te blijven aantrekken
  • Maak een contentkalender voor je blog planning
  • Stel doelen voor de frequentie van blogposts
  • Houd rekening met je doelgroep en hun verwachtingen: Hoe vaak willen zij nieuwe content van je zien? Als je doelgroep erg actief is op social media, kan het bijvoorbeeld helpen om dagelijks of meerdere keren per week nieuwe content te publiceren.
  • Maak gebruik van een planningstool: Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen bij het plannen en publiceren van je blogs. Door een tool te gebruiken, kan je je tijd efficiënter indelen en meer consistentie aanbrengen in je publicatieschema.
  • Overweeg gastbloggers: Wanneer je het

Blog teksten laten schrijven

Is het je wens om het schrijven blogs uit te besteden? Bekijk de blog abonnementen: Blog teksten laten schrijven.

Social Media Visual

Promoot je blog artikelen

Naast het schrijven van goede blogartikelen is het belangrijk om deze onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Hier zijn enkele manieren om je blogposts te promoten:

  • Blogposts delen via social media
  • E-mail marketing benutten voor blogs
  • Naar je blogs verwijzen in je e-mail handtekening
    Zet de titel van je meest recente blogpost in je handtekening met een link naar het artikel. Dit kan je dynamisch maken, zodat automatisch het nieuwste artikel gepromoot wordt.
  • Schrijf gastblogs voor andere websites
    Het schrijven van gastblogs is een manier om buiten je eigen website om nieuwe lezers naar je eigen blog te trekken. Zorg ervoor dat je een link naar je eigen website in het gastblog opneemt. Focus op het kiezen van een relevante gastblog, om te zorgen dat het daadwerkelijk iets oplevert.

Interne en externe links visual

Slim gebruik van interne links:

Gebruik interne links naar relevante content op je eigen website om meer context te bieden en de gebruiker langer op je website te houden. Zorg voor een logische en overzichtelijke structuur in je interne links. Dit zal de gebruikerservaring verbeteren en helpen bij het behalen van je doelen.

  • Gebruik een spinnenweb structuur voor hoge relevantie
  • Link naar relevante content op je eigen website
  • Gebruik interne links om gebruikers te helpen
  • Realiseer een logische en overzichtelijke linkstructuur

Optimaliseer je meta omschrijving

Een meta-omschrijving is de korte omschrijving die zoekmachines in de zoekresultaten tonen. Het optimaliseren hiervan helpt gebruikers kiezen voor jouw resultaat in Google. Daarmee verhoog je het aantal kliks naar je website. Dit is wat je kunt doen om meta omschrijvingen optimaal in te zetten:

  • Schrijf aantrekkelijke en activerende meta titles
  • Verwerk het relevante zoekwoord in je meta omschrijving
  • Zorg dat de omschrijving de inhoud van het artikel samenvat
  • Maak de meta omschrijving 155-160 tekens lang
  • Vermeld unieke eigenschappen van je inhoud

Data rapportages

Meten en analyseren:

Analyseer de resultaten van je blogposts met behulp van Google Analytics. Meet de hoeveelheid verkeer, conversies en andere belangrijke metrics en stuur je strategie bij op basis van de resultaten. Dit zal helpen om je blogstrategie te optimaliseren en meer succes te behalen.

  • Analyseer de resultaten van je blogposts
    Bepaal welke blog artikelen veel bekeken worden, en kijk hoe je kunt zorgen dat je die optimaliseert voor conversie, om het resultaat uit je blog te verhogen.
  • Stuur je strategie bij op basis van resultaat
    Gebruik je blog-artikelen ook om de toegevoegde waarde vanuit het perspectief van de doelgroep te testen. Probeer nieuwe dingen, bepaal de successen en bouw daarop verder.
Vanaf 39

Aan de slag met SEO

Verbeter de zichtbaarheid van je website en verhoog je positie in Google met onze SEO pakketten.

Vergelijk SEO pakketten
Inhoudsopgave