Achtergrond illustratie

Kennisbank

Contact form 7 met Zapier webhook

Bijgewerkt op 11 juli 2022

Inhoudsopgave

Wanneer je aan de slag wil met het automatiseren van een koppeling tussen een contactformulier op je website en een ander systeem, zoals bijvoorbeeld een CRM systeem, een e-mail marketing tool, of een notificatie via Slack, dan begint dat bij het koppelen van je contactformulier aan een webhook, zodat je vanuit hier een geautomatiseerde actie kan laten uitvoeren. In dit voorbeeld leggen we uit hoe je contact form 7 koppelt aan automatiseringssoftware Zapier met behulp van een webhook, die de data uit je contactformulier opvangt, zodat je hiermee verder kunt automatiseren.

De webhook aanmaken in Zapier

Als eerste moet de webhook worden aangemaakt in Zapier. Voor deze functionaliteit heb je een premium Zapier account nodig. Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Registreer of log in bij Zapier
  2. Maak een nieuwe Zap
  3. Geef de Zap een logische naam, zodat je hem later terug kunt vinden.
  4. Selecteer als trigger voor de automatsering de optie ‘Webhook’Zapier trigger instelling
  5. Kies voor de event optie ‘Catch hook’ en klik op continue.
  6. In het volgende scherm krijg je de optie om maar een gedeelte van de ontvangen data te verwerken. In de meeste gevallen kan je deze stap overslaan. Klik dus op continue.
  7. Nu de webhook is aangemaakt krijg je de URL te zien die je voor de webhook kunt gebruiken.

Webhook koppelen aan Contact Form 7 formulier

Nadat de webhook in Zapier is aangemaakt, is het tijd om de webhook te koppelen aan het contactformulier, zodat je de ontvangen data automatisch kunt verwerken. Dit werkt als volgt:

  1. Log in op WordPress
  2. Ga naar Plug-ins en kies voor de optie ‘Nieuwe plugin’.
  3. Zoek naar een plug-in met de naam CF7 to Webhook.
  4. Installeer de plug-in.
  5. Activeer de plug-in.
  6. Ga naar Contact en kies het contactformulier die je aan de webhook wil koppelen.
  7. Kies voor het tabblad ‘Webhook’, en vul daar de URL van de Zapier webhook in.
  8. Vink achter ‘Integratie’ de optie ‘Send to Webhook’ aan om de data te versturen naar de Zapier webhook.
  9. Kies of je de e-mail afhandeling van CF7 wilt blijven gebruiken. Wanneer je deze uit zet, zal de data alleen naar Zapier worden gestuurd, en worden de CF7 e-mail instellingen verder genegeeerd.
  10. Sla de wijzigingen in het contactformulier op.
  11. Ga naar de pagina waar het contactformulier wordt weergegeven (en ververs deze indien  je hem al open had staan).
  12. Vul het formulier in met testdata om de trigger in Zapier te testen.
  13. Ga terug naar Zapier en test of je de data ontvangen hebt.
Inhoudsopgave