Company Fuel blog - Webshop CRO: Realiseer meer klanten en leads (2022)

arrow_upward
Webwinkel CRO banner

Webshop CRO: Realiseer meer klanten en leads (2022)

Als je het aantal leads en klanten dat uw webshop genereert wilt verhogen, is conversie optimalisatie (CRO) een must. Helaas hebben veel ondernemers niet de tijd of de kennis om CRO zelf aan te pakken. In deze uitgebreide gids leren we je alles wat je moet weten over CRO voor uw webshop. We bespreken wat CRO is, hoe je kunt bepalen of uw website optimalisatie nodig heeft en enkele tips om uw conversiepercentage te verhogen.
Met deze informatie kan je direct aan de slag om de prestaties van uw webshop te verbeteren!

Hoofdstukken

Wat houden conversies en CRO in? 

Een conversie is een gewenste actie die door een gebruiker wordt uitgevoerd. Een aankoop of een lead dus.

We spreken dan van verschillende soorten conversies, die soms een waarde in omzet vertegenwoordigen, en soms bijdragen aan een bepaald doel, zoals bijvoorbeeld het genereren van leads voor een bepaald gedeelte van je producten.

In de context van een webshop draait het dus vaak vooral om het vergroten van het aantal aankopen. Dit is een voorbeeld van een macro conversie (het primaire doel van een webshop).

Een CRO specialist houdt zich bezig met realiseren van een hogere conversie. Dit wordt conversie optimalisatie (CRO) genoemd. De afkorting CRO staat voor (in het Engels) ‘conversion rate optimization’. Met andere woorden: het verhogen van het aantal mensen dat een actie onderneemt, voor zowel micro als macro conversies. Een micro conversie is een conversie met een kleine waarde, zoals we uit hebben gelegd in het artikel over het verschil tussen deze twee conversie typen.

Wat houden zonversies en CRO in

Hoe bepaal ik de conversie van mijn webshop?

De eerste stap bij het bepalen van het conversiepercentage van je webshop is het in kaart brengen van het bezoekersaantal en het aantal conversies. De formule voor het bepalen van je conversiepercentage is dan als volgt:

Conversiepercentage = Aantal conversies / aantal bezoekers

De meeste webshops tellen daarbij alleen de aankopen. Wil je een stap verder gaan in het bepalen van je conversies? Dan is het aan te raden om behalve de macro conversies, ook de micro conversies te meten. Zo kan je duidelijk zien en analyseren wat gebruikers doen, en voorkom je een gemiste kans bij het optimaliseren van de data.

bepalen van de doelen van je website. Welke acties wil je dat je gebruikers ondernemen? Als je de doelen van je website hebt bepaald, kun je beginnen te meten hoeveel gebruikers werkelijk converteren. Er zijn een heleboel verschillende manieren om conversies bij te houden, en welke methode je gebruikt

Waarom conversie verhogen belangrijk is

Dit is een belangrijk proces voor webwinkels, omdat het verhogen van de conversie inhoudt dat je meer leads en klanten genereert, met hetzelfde aantal bezoekers. Dat betekent dat je meer inkomsten kunt genereren, en de ROI van je online marketing wordt verhoogd.

CRO kan op elk stadium van de klantreis worden toegepast, van het aantrekken van nieuwe bezoekers tot je website tot de follow-up na de aankoop, en zelfs op de processen die ervoor zorgen dat klanten nog een terugkerende aankoop doen.

Er zijn veel factoren die de conversie van een webshop (of een ander onderdeel van de klantreis) kunnen beïnvloeden. Het kan moeilijk zijn om te weten waar je moet beginnen als je de prestaties van je webshop wilt verbeteren, zeker als je nog geen ervaring hebt met CRO.

Daarom hebben we dit artikel samengesteld – om je de informatie en hulpmiddelen te geven die je nodig hebt om met CRO voor je webshop aan de slag te gaan.

CRO webshop voordelen

Er zijn veel voordelen van conversie-optimalisatie, en daarom is het zo’n belangrijk proces voor online winkels. De redenen dat de meeste bedrijven aan de slag gaan met conversieoptimalisatie zijn heel divers, maar komen uiteindelijk allemaal neer op het genereren van meer omzet en meer klanten.

Meer omzet en hogere ROI

Zoals eerder gezegd, betekent conversie verhogen dat je meer leads en klanten genereert, met hetzelfde aantal bezoekers. Dat betekent dat je meer inkomsten kunt genereren, en de ROI van je marketing wordt verhoogd.

Verbeterde klantervaring

Door het conversieproces te optimaliseren, kun je ook de algehele klantervaring verbeteren. Een betere ervaring leidt tot meer tevreden klanten, wat kan leiden tot een groter conversieratio, meer vertrouwen, loyaliteit en herhaalaankopen.

Meer inzicht in prestaties

Als je het conversieratio bijhoudt, verzamel je ook meer gegevens die voor verdere analyse gebruikt kunnen worden. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om het conversieratio nog verder te verbeteren, en om andere marketingbeslissingen te nemen. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken van deze informatie in beslissingen over productontwikkeling, de inkoop, of andere onderdelen die relevant zijn in de bedrijfsvoering. Door te sturen op data die je automatisch kunt verkrijgen, kan je continu verbeterpunten in kaart brengen om het conversieratio (en andere onderdelen uit je bedrijfsproces) te blijven verbeteren.

Meer inzicht in prestaties

Test met echte gebruikers

Conversie optimalisatie is een proces dat gegevens gebruikt om de conversie van een website te verbeteren. Dit gebeurt door echte gebruikers te volgen, en door de verzamelde gegevens te analyseren om te bepalen welke veranderingen kunnen worden aangebracht om het conversiepercentage te verbeteren. Dit is een heel doeltreffende manier om te testen hoe je webshop werkt, want er wordt gebruik gemaakt van echte gegevens van echte gebruikers. Zo zie je aan de conversies direct wat je klanten aanspreekt.

Manieren om de conversie van je webshop te verbeteren

Er zijn verschillende aspecten die bijdragen tot CRO, en je kunt al deze onderdelen samen bekijken om de conversie van je webshop te verbeteren. Enkele van deze aspecten zijn het ontwerp van je website, de inhoud, de gebruiksvriendelijkheid, en het aankoopproces.

Zoals met veel dingen geldt met CRO ook dat er niet één goede strategie is die altijd werkt. Het optimaliseren van het conversieratio zal altijd neerkomen op een samenwerking van alle aspecten, en continue verbetering, om te blijven experimenteren, om te kijken wat voor jouw webshop of product in de praktijk goed werkt.

Website ontwerp

Het ontwerp van je website is een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van je conversieratio, omdat het bijdraagt tot de totale gebruikerservaring en het zorgt voor de eerste indruk van je bedrijf en website. Een goed ontworpen website is gebruiksvriendelijker en komt professioneler over, wat kan leiden tot een betere algemene ervaring voor je bezoekers. Dat kan op zijn beurt weer leiden tot een hoger conversie ratio. Bovendien kan een goed ontworpen website visueel aantrekkelijker zijn.

  • Vereenvoudig het ontwerp
  • Gebruik duidelijke en beknopte tekst
  • Houd de lay-out consistent
  • Gebruik kwalitatieve afbeeldingen en video’s
  • Zorg ervoor dat alle links goed werken
  • Test alles op verschillende apparaten

Website inhoud

Kwalitatief goede, relevante inhoud helpt je bezoekers betrokken te blijven, en kan ook tot een hoger conversiepercentage leiden. Bovendien kan goed geschreven website inhoud ook helpen om de SEO ranking van je website te verbeteren, wat kan zorgen voor meer verkeer. Natuurlijk wil je professioneel overkomen, en de gebruiker helpen om een keuze te maken.

  • Schrijf beknopte, goed leesbare teksten
  • Focus de inhoud op het helpen van de gebruiker
  • Gebruik afbeeldingen en video’s om je inhoud te ondersteunen
  • Zorg voor een juiste spelling en grammatica
  • Vermijd vaktermen die je doelgroep niet kent
  • Focus op de toegevoegde waarde voor de potentiële klant

Homepagina optimaliseren

De homepagina van je webshop is vaak het eerste wat je bezoekers zien als ze je website bezoeken. Daarom is het belangrijk dat de homepagina een goed overzicht geeft van waar je website over gaat, en dat hij visueel aantrekkelijk is.

De homepagina moet ook gemakkelijk te gebruiken zijn, en een duidelijk pad naar actie bieden, zoals het doen van een aankoop of het verdiepen in een bepaald onderdeel van het bedrijf of product.

  • Gebruik een duidelijke en beknopte kop
  • Maak de hoofdpunten duidelijk en gemakkelijk te begrijpen
  • Geef een overzicht van de verschillende categorieën en populaire producten
  • Voeg een onderdeel toe over je bedrijf om vertrouwen uit te stralen
  • Houd de lay-out consistent en overzichtelijk
  • Gebruik afbeeldingen en video’s van goede kwaliteit

Landingspagina’s optimaliseren

Landingspagina’s zijn een heel belangrijk onderdeel van het optimaliseren van je conversiepercentage en een veel gebruikte manier om mensen met behulp van online marketing (zoals bijvoorbeeld SEA) naar een pagina te sturen. Het voordeel van een landingspagina is dat deze kan worden toegespitst op een bepaald doel, zodat alleen een relevante bezoeker deze pagina te zien krijgt. Zorg ervoor dat je landingspagina een duidelijk doel heeft, om ervoor te zorgen dat de volgende stap altijd duidelijk is. Gebruik dan ook een duidelijke call to action en probeer je te focussen op één doel per landingspagina.

Landingspaginas optimalisatie

Archiefpagina optimaliseren

In meer dan 99% van de gevallen heeft een webshop behalve een specifieke product detail pagina (PDP) ook een product archief pagina, met daarop een overzicht van de producten in een bepaalde categorie. Vaak zijn deze pagina’s er voor iedere categorie.

Wanneer je de conversie van de archief pagina wil optimaliseren kan je het beste hierop letten:

  • Zorg dat de lay-out gemakkelijk te navigeren is, en dat de belangrijkste informatie prominent aanwezig is.
  • Gebruik duidelijke en beknopte titels en beschrijvingen voor de producten.
  • Gebruik afbeeldingen die in het oog springen en relevant zijn.
  • In de productbeschrijvingen overtuigende taal gebruiken
  • Benadruk de unieke verkoopargumenten (USP’s) van je producten.
  • Gebruik filters en sorteeropties om het bezoekers makkelijk te maken de producten te vinden die ze zoeken.
  • Neem er beoordelingen van klanten in op om het vertrouwen in je producten te vergroten.

Product pagina optimaliseren

De product detail pagina is essentieel als het gaat om conversie optimalisatie, want dit is de plaats waar de klant bepaalt of hij/zij het product wil kopen, en vanuit waar de uiteindelijke aankoop wordt gestart.

Alle informatie die ze nodig hebben om deze keuze te maken staat op deze pagina, waaronder de product beschrijving (kort en lang), afbeeldingen, prijs, en beoordelingen. Als een klant vragen heeft over een product, kunnen ze die op de product detail pagina stellen. Dit is ook

  • Zorg dat je producten goed in beeld gebracht zijn met kwalitatieve foto’s
  • Gebruik een zoomfunctie om klanten de mogelijkheid te geven de details te bekijken
  • Toon beoordelingen van klanten op de pagina voor het product
  • Schrijf een korte, overtuigende product beschrijving waarin je focust op de toegevoegde waarde
  • Schrijf een lange productbeschrijving voor meer details
  • Benoem de voordelen van het product
  • Maak duidelijk wat de mogelijkheden zijn voor een upsell (of cross selling)
  • Zet de klant aan tot kopen met koop knoppen en eventueel andere CTA’s
  • Ben transparant over de prijs van het product en eventuele verzendkosten
  • Maak het mogelijk om toch te bestellen als een product tijdelijk niet leverbaar is (backorder)

Checkout proces optimaliseren

Het afrekenproces is een belangrijk onderdeel van het conversieproces, want het is de laatste kans die een klant heeft om een product of dienst te kopen (maar ook om af te haken). De aankoop is pas gedaan wanneer er betaald is, en niet wanneer iemand op de koop knop heeft gedrukt. Juist daarom is het hier zo belangrijk om de gebruiker goed te helpen door het checkout proces heen te komen, en te zorgen dat de klant inderdaad converteert.

Er zijn verschillende manieren waarop je het afrekenproces kunt verbeteren om de conversie te verhogen:

  • Zorg ervoor dat het afrekenproces gemakkelijk te gebruiken is
  • Zorg voor sociale bewijskracht in het afrekenproces om vertrouwen uit te stralen
  • Gebruik een lay-out die gemakkelijk te begrijpen en te navigeren is
  • Vraag zo weinig mogelijk informatie, en alleen de noodzakelijke informatie
  • Gebruik een voortgangsbalk om de klant te laten zien hoe ver hij in het proces is
  • Bied verschillende betaalmethoden aan
  • Gebruik veiligheidsvoorzieningen zoals SSL om de klant te laten zien dat zijn informatie veilig is
  • Bied een mogelijkheid voor contact opnemen, of laat een telefoonnummer zien als een klant hulp nodig heeft
  • Gebruik sterke oproepen tot actie tijdens het hele proces
  • Zorg dat je eventuele verlaten winkelmandjes bijhoudt en dat je deze klanten alsnog (automatisch) benadert
  • Ben duidelijk over de levertijd van het product

Wanneer is de conversie goed genoeg?

Als eigenaar van een webwinkel wil je er zeker van zijn dat je er alles aan doet om je conversie te verhogen. Het kan echter moeilijk zijn om te weten wanneer je conversie goed genoeg is. Hier zijn wat tips om je te helpen bepalen of je conversiepercentage goed genoeg is:

Vergelijkende benchmarks

Het is altijd nuttig om te vergelijken je eigen prestaties met die van de industrie te vergelijken. Zo krijg je een goed idee van hoe je het doet in vergelijking met andere bedrijven in je sector.

Het gemiddelde conversiepercentage voor webshops ligt rond de 2-3%. Dit varieert echter sterk van branche tot branche. Ook de prijs van het product speelt hierin een rol.

Conversie doelen gebruiken

Als je de doelen van je website hebt bepaald, kun je gaan meten hoeveel gebruikers werkelijk converteren. Als je je doelen niet haalt, dan moet je je conversiepercentage te verbeteren. Het klinkt als een open deur, en toch merken we dat het voor veel bedrijven de grote gamechanger is in het optimaliseren van de conversie, omdat het stellen van doelen – in combinatie met het inregelen van processen voor continue optimalisatie, het verschil kan maken in het optimaliseren van het conversieratio.

A B testen:

A B testen is een methode om twee (of meer) versies van een pagina te vergelijken om te zien welke beter presteert. Je kunt deze methode gebruiken om verschillende versies van je webpagina’s te testen om te zien welke beter converteren. Dit kan je toepassen op de gehele klantreis. Het verzamelen van webstatistieken over deze verschillen is belangrijk, omdat het je leert wat de impact is van bepaalde woorden, onderdelen of andere elementen in het overtuigingsproces.

Zo zie je per verbetering wat de toegevoegde waarde is, en of het inderdaad zo is dat het conversieratio na de aanpassing gestegen is. Wat belangrijk is bij A B testen is dat de conclusies goed getest worden, en dat de resultaten ook daadwerkelijk statistisch significant beschouwd kunnen worden.

A B Testen

Hulpmiddelen en bronnen om je te helpen met CRO

Na het lezen van dit artikel weet je precies wat je kunt doen om de conversieoptimalisatie van je webshop aan te pakken. En zoals je ziet: Conversion rate optimization is een erg breed vak. De voordelen van het verbeteren van het conversieratio te waardevol om de kansen voor het optimaliseren te laten liggen. Nu je de praktische kennis hebt om aan de slag te gaan met het optimaliseren van je conversie, komt het neer op het vinden van de juiste tools.

Enkele voorbeelden van tools die onze experts gebruiken zijn:

  • Google Analytics
  • Google Data Studio
  • Google Optimize
  • Kissmetrics
  • Hotjar
  • Optimizely
  • Visual Website Optimizer.

Meer weten over dit onderwerp?

Michel vertelt je er graag over!

[email protected]