Succesvolle zoekmachine optimalisatie MKB
Wat onderscheidt 'zoekmachine optimalisatie MKB' van de strijd naar hogere posities in Google die iedere SEO expert tackelt? Een duurzame SEO strategie staat centraal in het realiseren van lange termijn groei, die past bij een midden en kleinbedrijf. Het draait dus om het verbeteren van de online vindbaarheid van de onderneming. Door middel van SEO optimalisatie, kom je hoger in Google, waarmee je meer organische bezoekers (en meer leads en klanten) genereert. Zeker voor een MKB bedrijf, is het dan ook belangrijk om goed gevonden te worden, en de online aanwezigheid op een duurzame manier te optimaliseren.
Search Engine Optimization (SEO)
Voordat we de diepte induiken op het onderwerp zoekmachine optimalisatie voor MKB, is het goed om te begrijpen waar SEO voor staat. SEO staat voor search engine optimisation. Een Engelse benaming voor zoekmachine optimalisatie dus.
Zoekmachine optimalisatie 101
Er zijn een paar punten die belangrijk zijn om in de gaten te houden wanneer het gaat om het gebruiken van SEO als tactiek, om het maximale te halen uit de gratis website bezoekers. SEO is een vak apart. Toch kunnen we in dit artikel verzorgen dat we je adviseren in het verzamelen van de juiste informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan met het behalen van meer resultaat met jouw content in Google en andere zoekmachines.
Een aantal belangrijke zaken die we hierin als SEO specialist willen aandragen zijn:
- Doe goed onderzoek voordat je met SEO begint
- Verspreid je focus niet over te veel verschillende onderwerpen
- Blijf focussen op waarde toevoegen voor je doelgroep
- Zorg voor een goede techniek: maak de website technisch in orde
- Zorg dat je niet alleen op vindbaarheid, maar ook op conversies stuurt
Belangrijke factoren voor MKB bedrijven
Wanneer je als midden- en kleinbedrijven (MKB) aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie, dan doe je dat waarschijnlijk omdat je wilt dat jouw dienstverlening (of producten) door meer mensen gevonden worden. Zo kan je de bezoekersaantallen van je website of webshop vergroten, en realiseer je dat je meer resultaat kunt behalen met je website. Een uitdaging die veel MKB bedrijven ervaren in een SEO traject, is dat het vaak lang duurt voordat ze echt goed vindbaar zijn.
En eerlijk is eerlijk. Goed vindbaar zijn is (zeker voor het midden en kleinbedrijf) geen makkelijke uitdaging, vooral als het gaat om keywords die een redelijk hoge concurrentie hebben. Het optimaliseren voor zoekmachines is dan ook een continu proces. Mening online marketing bureau is dagelijks bezig met het analyseren en interpreteren van data, om groeikansen te leren kennen.
Het monitoren van data is dan ook erg belangrijk, omdat je dan keuzes met data kunt ondersteunen, waardoor je sneller kunt inspelen op groeikansen. Dat gezegd hebbende, zijn er voor de gemiddelde SEO specialist een aantal verschillende ranking factoren bekend, die SEO voor MKB bedrijven samen vatten.
1. Linkbuilding: Relevante links van andere websites
Om hoger in de zoekresultaten van zoekmachines te verschijnen, is het belangrijk dat je website als betrouwbaar wordt gezien door Google. Als dat niet zo was, dan kon ieder MKB bedrijf bovenaan komen in Google, en dan is het simpelweg onmogelijk voor Google om de kwaliteit van een bepaalde URL te waarborgen.
Vanuit een strategie die lijkt op wat veel mensen kennen als ‘de meeste stemmen gelden’, zo waardeert Google je website ook. Het verzamelen van links naar je website, is wat een SEO specialist ‘linkbuilding’ noemt. Dit is een SEO tactiek die de indirecte geloofwaardigheid van je website positief kan beïnvloeden.
Een belangrijke toevoeging is dat het ontzettend belangrijk is dat je niet de naam van je (MKB) bedrijf op het spel zet met backlinks die niet waardevol zijn. Google update regelmatig haar spelregels en algoritmen, om te zorgen dat MKB bedrijven met de beste antwoorden, bovenaan in Google gezet worden.
2. Interne links: Relevante links binnen je eigen website
Interne links in je website, maken het voor een gebruiker mogelijk om voor een gedeelte interactief met de website om te gaan. Wanneer hij/zij meer verduidelijking wil, dan kan door middel van een interne link een andere pagina op dezelfde website worden geopend.
Kijkende naar een online marketing funnel, waarin je steeds dieper op een bepaalde behoefte in gaat, is dit heel erg goed te vergelijken met interne links. In de regel worden op een website onderwerpen eerst globaal geïntroduceerd, en wordt er vervolgens dieper op ingegaan. Interne links faciliteren als een verkorte route naar meer context over een bepaalde term. In dit artikel zie je meerdere begrippen die zijn onderstreept.
Zeker voor MKB bedrijven geldt dit, omdat SEO daar vaak meer long-tail kan worden uitgevoerd, en het benaderbaar maken van iedere relevante URL is dan ook belangrijk, om relevante content aan elkaar te linken, en met SEO als ingang, de volledige propositie en diensten van je MKB onderneming te tonen.
Deze links verhogen het gebruikersgemak voor de gebruiker, omdat ze daarmee sneller voor hen relevante onderdelen kan vinden. Daarnaast wordt het voor de zoekmachine optimalisatie beter, omdat deze on-page optimalisatie ervoor zorgt dat zoekmachines je website makkelijker interpreteren en indexeren.
3. Snelheid: De laadtijd van je website
Voor snelheid optimaliseren is in de online marketing al helemaal niet nieuw meer. Wanneer je aan de slag gaat met het laten groeien van je bedrijf, dan is een snelle website een belangrijke factor in de on-page ranking van je MKB website.
Mening online marketing bureau zal er dan ook op aansturen dat je MKB website technisch goed in orde is, zodat de snelheid van je website nooit een bottleneck kan zijn in het optimaliseren van de vindbaarheid van je website op Google of een andere zoekmachine. Een SEO traject start dan ook vaak met een (technische) analyse van de website, om de verbeterpotentie en optimalisatiekansen in kaart te brengen. De techniek van de website is dan ook een van de drie pijlers van succesvolle online marketing.
4. Gebruiksvriendelijkheid: De kwaliteit van de ervaring voor gebruikers
Een ander belangrijk uitgangspunt voor het bieden van een antwoord is natuurlijk de gebruikerservaring. Voor de gebruiker is het een open deur. Als iets niet duidelijk is, dan is de kans groot dat ze wegklikken. Het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid is dan ook de beste manier om te zorgen dat je producten en of diensten worden gevonden door potentiële klanten in de zoekresultaten.
Google (en concullega zoekmachines) willen graag zeker weten dat je goed antwoord krijgt. De beste manier om dit te meten, is los van de content, ook de gebruiksvriendelijkheid. De crawlers van Google scannen iedere website van ieder (MKB) bedrijf dat deze robots toestaat op haar website dan ook op de gebruiksvriendelijkheid, en dit nemen ze mee in het bepalen van de rangvolgorde.
5. Je social media aanwezigheid
Wanneer je kijkt naar zoekmachine optimalisatie voor MKB bedrijven, dan maak je een hele ontwikkeling door voordat dan is het doel vooral om potentiële klanten te vinden, en te zorgen dat je consequent beleid blijft voeren om te zorgen dat je website is geoptimaliseerd voor de zoekmachine, en je daarmee de omzet en resultaten die uit de zoekmachine resultaten komen, maximaliseert. Behalve zoekmachine optimalisatie, is je social media aanwezigheid ook een factor die Google meeneemt in het bepalen van de volgorde van de zoekresultaten.
Organische zoekresultaten optimaliseren?
Wanneer je met zoekmachine optimalisatie mkb aan de slag gaat, dan zijn er een aantal tools die kunnen helpen je SEO positie te verbeteren. Om te controleren dat je geen kansen mis loopt, en de SEO positie van je (MKB) bedrijf maximaal kunt monitoren en vanuit daar kunt optimaliseren, raden we de volgende tools aan:
1. Zoekwoorden onderzoek tools
Het doen van een zoekwoorden onderzoek is een belangrijk uitgangspunt als het gaat om SEO. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is dan ook als online marketing tactiek gebaseerd op het vinden van de juist zoektermen om op te ranken, zodat je bedrijf hoger in Google komt.
Onze experts maakten een overzicht van zoekwoorden onderzoek tools.
2. Een backlink analyse tool
Wanneer je aan de slag gaat om te achterhalen welke backlinks er nu naar je website verwijzen, of welke backlinks in potentie waardevol kunnen zijn, dan is een backlink analyse tool een goede oplossing. Zo kan je blijven sturen op de backlinks naar je website en de kwaliteit ervan.
Bekijk het overzicht van backlink analyse tools.
3. Website snelheid analyse tools
Nu we weten hoe belangrijk de factor snelheid is, heb je ook tools nodig die helpen inzicht te geven in de snelheid van je website, zodat jouw MKB website de maximale SEO potentie mag gaan benutten.
Aan de slag met zoekmachine optimalisatie MKB
In dit artikel bespraken we uitgebreid hoe SEO kleine- en middelgrote ondernemingen kan helpen hoger in Google te komen. Afhankelijk van hoe je het aan wil pakken, zijn er diverse tactieken die je kunt volgen om de vindbaarheid van je MKB bedrijf verder te verbeteren, met de volgende zoekmachine optimalisatie diensten:
- Doe het zelf SEO materiaal
- SEO analyse en check
- SEO uitbesteden
- Vrijblijvend advies: spreek een SEO specialist
Meer weten over dit onderwerp?
Onze vak expert Cas helpt je graag verder met de juiste ontwikkelingen!