Company Fuel blog - Responsive website in detail uitgelegd

arrow_upward
Responsive website in detail uitgelegd visual banner

Responsive website in detail uitgelegd

Een responsive website is dynamisch in staat te veranderen, afhankelijk van met welk schermformaat of apparaat je bezoeker je website bekijkt. Dit is niet alleen essentieel omdat het je verzekert dat je gebruiker een prettige ervaring heeft, maar het heeft een directe impact op de conversie van je website, en het zorgt dat de belangrijkste informatie en eerste indruk altijd goed overkomt.

Inhoudsopgave

Wanneer je overweegt om een website te laten maken, is het belangrijk dat je website optimaal presteert. Ook op mobiel. Om te zorgen dat je je website optimaal benut om zijn doel te bereiken, is het belangrijk om vanaf de strategische fase al na te denken over de responsiveness van je website. In dit artikel gaan we in op alles wat je moet weten over responsive websites, zodat je dit kunt gebruiken om je website te verbeteren, en meer leads en klanten te genereren. 

Responsive website: wat en waarom?

Een responsive website is in staat om zich aan te passen aan het apparaat waarop hij wordt bekeken. Dit kan op verschillende manieren worden gerealiseerd. Een responsive website is belangrijk omdat het ervoor zorgt dat je gebruiker de best mogelijke ervaring heeft, ongeacht het apparaat waarop hij je website bekijkt. Dit kan invloed hebben op je conversiepercentage en op de algehele bruikbaarheid van je website.

responsive website wat en waarom?

Meer dan alleen een responsive website

Wie het maken van een responsive website serieus wil nemen, raden we aan om na te denken over het waarom achter het onderwerp. In het geval van een responsive website, hebben we het over het aanpassen van de website, om goed te worden weergegeven op bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Een kritische noot daarbij is dat het naar mijn bescheiden mening draait om meer dan dat.

“Het draait om het bieden van de ultieme gebruikerservaring.”

Het waarom achter een responsive website is dan ook reden om een laag dieper te gaan, en goed te kijken naar de intentie van de gebruiker, om op basis daarvan de meest gebruiksvriendelijker ervaring te bieden. Dat is immers van belang wanneer je de conversie van je website wilt optimaliseren. Wanneer je slechts op zoek bent naar een website omdat je professionele over wilt komen, dan kan het zomaar eens voldoende zijn om te zorgen dat de weergave van de website goed is. In het vervolg van dit artikel doen we de aanname dat je de responsive website in meer- of mindere mate strategisch wenst in te zetten, om optimaal in te spelen op de vraag van de gebruiker, en daarmee je website zo goed mogelijk te benutten, in het realiseren van jouw doelstellingen.

Stappenplan voor een responsive website

Het maken van een responsive website komt erg overeen met het proces zoals dat is beschreven op de website laten maken pagina op onze website, waar ook andere aspecten in meegenomen zijn. Gefocust op het responsive gedeelte hiervan, is het stappenplan als volgt samen te vatten:

Bepaal de doelstellingen van je website.

De eerste stap bij het maken van een responsive website is het bepalen van de doelstellingen van het project. Op basis hiervan kan worden vastgesteld hoe de website het beste ingericht kan worden om deze doelstellingen te bereiken.

Hierbij wordt bepaald welke inhoud er op de website komt en hoe die georganiseerd wordt. Dit met als doelstelling om de gebruiker zo snel mogelijk te helpen vinden wat hij/zij zoekt. Het is dan ook belangrijk dat je website zijn doelstelling direct duidelijk maakt. Om die reden is dit een belangrijk uitgangspunt. 

Het is ook belangrijk om te na te gaan wie de doelgroep van de website is en welke apparaten zij gebruiken om de website te bezoeken. Deze informatie is te herleiden uit gebruikersstatistieken van bijvoorbeeld Google Analytics 4. Op basis hiervan kan je bijvoorbeeld zien hoeveel procent je website bezoekt vanaf een mobiele telefoon. 

Ook je doelgroep is belangrijk om in overweging te nemen. Ook per bijvoorbeeld leeftijdscategorie of branche kan het gebruik verschillen. Wanneer je in een situatie zit dat het merendeel van je bezoekers je website op mobiele telefoons bekijkt dan adviseren we zelfs om een mobile-first design te maken. 

In dat geval wordt eerst de mobiele versie ontworpen, om uitsluitend te focussen op mobiel, en daarmee maximaal hiervoor te optimaliseren. Dit wordt later vertaald naar een desktop ontwerp, wat het dus in feite het omgekeerde proces maakt van wat als normaal gezien wordt door velen. 

Bepaal de doelstellingen van je website

Bepaal de structuur van je website

Voordat je de website gaat ontwerpen vanuit het perspectief van vormgeving en design, adviseren we je om de structuur eerst volledig uit te denken. Dat betekent dat je na gaat wat de meest gewenste gebruikers flow is, en dat je op basis daarvan gaat bepalen welke pagina’s er nodig zijn, en op welke manier die pagina’s het beste gestructureerd kunnen worden om de gebruiker optimaal te helpen vinden wat hij/zij zoekt, en als gevolg daarvan zoveel mogelijk leads en klanten te genereren.

De meest gebruikte manier om de structuur uit te werken is het uitwerken van een volledig wireframe van de website. Dit is – plat gezegd – een technische schets van je website. Dit fungeert als het ware als een bouwtekening, die ervoor zorgt dat er eerst gekeken kan worden naar de flow en technische structuur van de website, om optimaal te kunnen concentreren op het conversie optimalisatie onderdeel, om zoveel mogelijk leads en klanten uit je website te halen. 

Het einddoel van de wireframes, is om een goed beeld te hebben van hoe de website zal werken, zodat je dit kunt testen en kunt overwegen waar het nog beter kan. Wanneer de structuur klopt, dan ben je klaar voor het maken van het webdesign. Omdat je in de wireframe fase hebt kunnen bewijzen dat de structuur nu klopt, kan daarom in het design de maximale focus op de creatieve factor, om daarmee te zorgen dat je niet alleen een goede structuur biedt, maar dat het geheel ook professioneel overkomt, en dat de kwaliteit van het design van je scherm afspat. Dit alles natuurlijk om zo goed mogelijk over te komen, en te zorgen dat je website maximaal rendeert. Alleen zo kan je bepalen of het verantwoord is om in een website te investeren.

Ontwerp je responsive website.

De volgende stap bij het maken van een responsive website is het ontwerp. Zoals eerder gezegd kan je er hierbij voor kiezen om mobile-first te ontwerpen. Dit is aan te raden wanneer je weet of verwacht dat de meeste gebruikers je website op een mobiele telefoon gaan gebruiken. Het voordeel van mobile-first ontwerpen is dat je daarmee veel specifieker in kunt spelen op dit type bezoeker, wat uiteindelijk een beter resultaat met zich mee brengt. 

Omdat je hierin verder gaat dan enkel het responsive maken van de website, is mobile-first ontwerp wel tijdrovender. Ga dan ook goed na wat de toegevoegde waarde hiervan kan zijn in jouw geval, en bepaal op basis daarvan of het de moeite waard is. 

In het algemeen wordt er een ontwerp gemaakt voor iedere pagina. Hierbij wordt een layout gemaakt die kan worden aangepast aan verschillende schermformaten en apparaten. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat niet alle elementen op een pagina op alle apparaten zichtbaar hoeven te zijn; alleen de elementen die essentieel zijn moeten worden opgenomen.

Wanneer je een website maakt is dit natuurlijk sowieso iets wat je in gedachten wilt houden, echter wordt dit bij een mobiel responsive website, of een mobile-first design vanzelfsprekend het kritische punt. Het gaat er immers om dat je de gebruiker voldoend informatie geeft, en dat je tegelijkertijd helpt om de gebruiker er doorheen te loodsen. Je wil dan ook een logische structuur realiseren waarin men alles kan vinden wat ze zoeken. Om dit succesvol te realiseren, begin je met een bewezen webdesign. 

Dit gaat dus om het zo effectief mogelijk maken van de website, en niet om het passend maken van de elementen die op de website worden weergegeven. Wanneer je dit goed gedaan hebt, en het ontwerp met anderen hebt getest (gebruikerstesten), ben je klaar voor de volgende fase; de ontwikkeling van de website.

Ontwikkel je responsive website.

Het ontwikkelen van de website bestaat in dit proces dus uit het omvormen van het ontwerp van de website naar de gebouwde versie. Voordat je aan de slag gaat, mag je de keuze maken voor met welk platform je de website gaat ontwikkelen. Je kunt hiervoor kiezen uit diverse ontwikkelmethoden, maar de meest gebruikte methode is het gebruik van een CMS (Content Management System). Zelf maken we gebruik van WordPress voor klanten die een website willen laten maken, vanwege het feit dat dit het meest gebruikte CMS ter wereld is, en we hier volledige controle hebben over wat we bouwen, zodat we de responsiveness en de algemene kwaliteit van de website kunnen waarborgen. Zo bepalen we zelf precies welke code er in de website staat, en gebruiken we stramienen voor het opbouwen van de website die naar het responsive ontwerp gemaakt kan worden. 

Als alternatief kan je ervoor kiezen om de website helemaal zelf te maken. In ieder geval is het van belang om te zorgen dat de kwaliteit van de code goed is, en dat de website goed werkt op ieder apparaat. Hoewel het een versimpelde uitleg is, en het in de werkelijkheid veel diverser en complexer kan zijn, komt het maken van een responsive website in de basis neer op het combineren van HTML voor het opbouwen van de structuur en de elementen, en CSS voor het bepalen van de stijl per element. Aanvullend wordt vaak Javascript gebruikt, voor de geavanceerdere functies op de website. 

Het doel is om code te ontwikkelen die kan worden gebruikt om verschillende versies van een pagina te genereren, afhankelijk van het apparaat waarop hij wordt bekeken. Dit kan worden bereikt door gebruik te maken van media queries, maar ook met behulp van flexibele lay outs die door middel van CSS zijn opgebouwd. Zo kan je bijvoorbeeld elementen tonen of verbergen afhankelijk van de afmetingen van het scherm waarop naar de website gekeken wordt.

Ontwikkel je responsive website

Test je responsive website.

Als je responsive website eenmaal gecodeerd is, is het belangrijk om hem op verschillende apparaten te testen om er zeker van te zijn dat hij goed functioneert. Het design en de kwaliteit ervan heb je als het goed is in de wireframe en design fase van de website al bepaald, dus kan je nu focussen op de technische kwaliteit van de website. 

Dit omvat het testen van zowel hoe de site eruit ziet als hoe hij werkt op verschillende browsers en apparaten. Je kunt online tools zoals BrowserStack of Responsive Design Checker gebruiken om je site op meerdere apparaten tegelijk te testen. 

Lanceer je responsive website!

Na het testen en het aanbrengen van de nodige wijzigingen is je responsive website klaar om te lanceren! Dit komt neer op het verzorgen van een domeinnaam en hosting voor je website, zodat je een plek hebt om de website op te draaien. Controleer bij het live gaan ook goed de website op alle technische aspecten. Ons advies hierin is om een  livegang checklist aan te houden, zodat je zeker weet dat belangrijke zaken gewaarborgd zijn. 

Denk daarbij bijvoorbeeld aan:

  • De SEO instellingen van je website
  • De cookie melding en acceptatie pop-up
  • Het regelen van de SSL certificering voor beveiliging
  • Het koppelen van de website aan Google Analytics 4
  • Het volledig controleren en testen van de website
  • Het activeren van ReCaptcha

Daarnaast is een belangrijk onderdeel van live gaan natuurlijk ook om het wereldkundig te maken dat je website live is. Een lancering van de website is het ideale moment om mensen nieuwsgierig te maken, en direct na de livegang een boost te creëren in websitebezoekers, waar je leads, klanten en een hoop data uit kunt halen.

Deel dit artikel
Responsive website in detail uitgelegd visual banner

Meer weten over dit onderwerp?

Wil je weten wat dit voor jou betekent? Plan een vrijblijvend adviesgesprek met een expert.