Company Fuel blog - Macro conversies: Een volledige uitleg

arrow_upward
Banner visualisatie Macro conversies

Macro conversies: Een volledige uitleg

Als je een bedrijf runt of helpt runnen, dan weet je dat het genereren van leads, en het omzetten van leads in klanten essentieel is. Macro conversies zijn de acties die primair door gebruikers gedaan moeten worden om nieuwe leads en klanten te genereren. Een directe aankoop voor webshops of lead voor een website (welke leads genereren als hoofddoel heeft).


In dit artikel gaan onze experts uitgebreid in op macro conversies, ofwel de acties die door gebruikers voltooid moeten worden om van gebruikers nieuwe leads en klanten te maken. Als bedrijfseigenaar is het belangrijk om te weten hoe je deze conversies kunt meten, zodat je je leadgeneratie en conversie kunt verbeteren.

Hoofdstukken

Meer conversie voor meer resultaat?

Hoewel conversies zeker belangrijk zijn, vertellen ze niet het hele verhaal als het gaat om het online laten groeien van een bedrijf. Om succesvol te zijn, moet je ook het proces begrijpen om website bezoekers te genereren en ze vervolgens in klanten om te zetten (customer journey). Dit gebeurt via een aantal stappen, waaronder het optimaliseren van je website voor zoekmachines, het maken van boeiende inhoud, en het promoten van je site via online reclame en sociale media.

Al deze activiteiten zijn op hun eigen manier belangrijk, maar ze leiden uiteindelijk tot één doel – het genereren van conversies. Hoewel het dus belangrijk is om je conversiepercentage bij te houden, is het ook essentieel om de stappen te begrijpen die voorafgaan aan een conversie. En uiteindelijk komt het neer op resultaat, en dat is waar macro conversies om de hoek komen kijken.

Meer conversies voor meer resultaat

Wat zijn macro conversies?

Een macro conversie is een doel op hoog niveau dat je door je website bezoekers wilt laten bereiken. Wanneer je een webshop hebt dan is dat dus bijvoorbeeld het belangrijkste doel van je e-commerce conversie KPI’s, en het bestaan van je bedrijf: je online verkopen. 

Voor bedrijven  die diensten verkopen is het vaak iets minder zwart-wit. Het is voor sommige bedrijven mogelijk om hun diensten direct online aan te bieden en daarvoor betaling te ontvangen, maar voor heel veel bedrijven geldt dit niet. Voor hen is de maximale macro conversie die haalbaar is vaak geen directe aankoop, maar een aanvraag voor bijvoorbeeld een intakegesprek of een offerte.

Het is dan ook belangrijk dat je bij het bepalen van de Macro conversie die voor jou gebruikt gaat worden in het bepalen van het succes van je marketing, dat je ervan uitgaat dat je flexibel mag zijn in het kiezen hiervan. Belangrijk is om goed te kijken naar de business impact en te kijken hoe je de investering van je marketing beter meetbaar kunt maken.

Mocht het zo zijn dat je de mogelijkheid wil bieden aan klanten om direct een aankoop te doen van je dienstverlening, dan zijn daar diverse mogelijkheden voor. Mijn collega Cas schreef een artikel over het makkelijk implementeren van betaalopties om je conversie te verhogen. In dit artikel legt hij je uit hoe je met een tool zoals bijvoorbeeld Calendly, mensen gemakkelijk een afspraak kunt laten maken voor een intakegesprek, waarmee zij een aanbetaling of dienst kunnen verkopen. Er is ook andere betaalsoftware mogelijk, en het is zelfs mogelijk om geautomatiseerde software te maken waarmee je low-budget kan implementeren dat klanten voor je diensten kunnen betalen.

Behalve de efficiëntievoordelen, is dit ook vooral gedeeld vanuit een conversie optimalisatie perspectief. Het hebben van een primaire echte macro conversie helpt namelijk bij het bepalen van het rendement van je investering in de marketing en in de groei van je bedrijf. 

Wanneer mensen niet direct via de website kunnen kopen zal acquisitie niet alleen tijdrovender zijn maar heb je ook het nadeel dat je moeilijker kunt herleiden waar ze vandaan komen en dus moeilijke beslissingen kunt maken over de manier waarop je wil groeien. Om te voorkomen dat je klanten misloopt schrijven we regelmatig over andere onderwerpen op het gebied van conversie optimalisatie.

Wat zijn micro conversies?

Micro conversies kun je het beste beschrijven als secundaire acties die gebruikers op je site kunnen uitvoeren. Het zijn dus conversies die vaker voorkomen, ondanks dat ze wat minder concrete waarde hebben, is het toch erg belangrijk om te sturen op micro conversies.

De micro conversies leiden gezamenlijk namelijk uiteindelijk tot een aankoop. Dit komt omdat mensen in een online context vaak niet direct de aankoop doen, zeker niet als je een wat hogere prijs vraagt. Het helpt dan ook om micro conversies te gebruiken, om een database aan te leggen van mensen die potentieel geïnteresseerd zijn in je dienst of product.

Deze micro conversies kun je vervolgens met behulp van bijvoorbeeld e-mail marketing of retargeting gaan benaderen, en zo met meer materiaal deze persoon warmer te maken waardoor diegene uiteindelijk tot echte aankoop over gaat.

Wat zijn micro conversies

De verschillen tussen micro en macro conversies?

Er zijn verschillende belangrijke verschillen tussen micro- en macro-omzettingen:

  1. Micro-omzettingen zijn doorgaans minder waardevol dan macro-omzettingen.
  2. Micro-omzettingen komen meestal vaker voor dan macro-omzettingen.
  3. Micro-omzettingen kunnen je inzicht geven in het gedrag van je website bezoekers, terwijl macro-omzettingen dat niet kunnen.
  4. Je kunt micro conversies meestal volgen zonder het gebruik van cookies, terwijl macro conversies meestal cookies vereisen.
  5. Micro-omzettingen kunnen gebruikt worden om je publiek te segmenteren, terwijl macro-omzettingen dat niet kunnen.

Hoe maak je conversies meetbaar?

Het meten van je conversies is essentieel omdat je zo je vooruitgang kunt volgen en gebieden kunt aanwijzen waar je kunt verbeteren. Door je conversieratio te begrijpen, kun je werken aan strategieën om het aantal leads dat je in klanten om zet te verhogen. Bovendien kan het meten van conversies je helpen de effectiviteit van je marketinginspanningen te bepalen en je aanpak zo nodig aan te passen.

Hoe maak je conversie meetbaar

Conversie doelen instellen (Google Analytics)

Dit kan je doen met google analytics, die je direct met je website kunt integreren. Wil je een stap verder gaan, dan adviseren we om google tag manager te gebruiken om conversies te meten. In google analytics kan je vervolgens doelen instellen voor ieder type micro conversie. Bij deze doelen is het vaak zo dat hier nog geen doelwaarde aan hangt. Voor je macro conversie is het natuurlijk aan te raden om de doelwaarde in te vullen, zodat je bijvoorbeeld met adverteren, en het bepalen van andere investeringen in de groei van je bedrijf, rekening kunt houden met het succes van bepaalde onderdelen op online gebied.

Dit kan je doen met het meten van gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld het drukken op een knop, het doen van een zoekopdracht op de website, het invullen van een contactformulier op de contactpagina, het aanmaken van een account, maar ook met bijvoorbeeld een paginabezoek.

Een veelgebruikte techniek om door te meten bij een paginabezoek, is na een succesvolle conversie (zoals bijvoorbeeld een aankoop, of aanvraag van een download), de gebruiker door te sturen naar een bedankpagina.

Deze bedankpagina is via het menu en via google niet vindbaar is (lees in onze kennisbank hoe je zorgt dat een pagina niet vindbaar is in Google). Dat betekent dan ook dat hij alleen te bereiken is als je doorgestuurd wordt. Zo stel je dus in, dat bij bijvoorbeeld een aankoop via de productpagina, een website bezoeker doorgestuurd wordt naar de bedankpagina. Wanneer die pagina bezocht wordt, telt dat als een gemeten conversie.

Zo ben je in staat om voor iedere conversie een apart doel in te stellen,  waardoor de investering in de marketing veel beter meetbaar worden.het helpt namelijk om optimalisatie mogelijkheden aan je website in kaart te brengen en het succes van de geïmplementeerde verbeteringen meetbaar te maken.

Heat mapping tools

Heat mapping tools maken het mogelijk om een warmtekaart te maken van je website.  Dat betekent dat je een overzicht krijgt van hoe je website door de gebruiker bekeken wordt. Het is dan alsof je naast de gebruiker staat terwijl hij of zij door je website navigeert. Je ziet exact wat ze triggert, waar ze op klikken, en misschien wel belangrijker: waar ze afhaken.

Wanneer je dit weet kun je de website optimaliseren door de onderdelen die niet interessant genoeg gevonden worden te vervangen door een beter alternatief. Door te blijven testen en je conversie door te meten terwijl je de aanpassingen maakt zul je zien dat je snel in staat bent de rendabiliteit van je website te vergroten.

Een voorbeeld van een tool waarmee je kunt heat mappen is Hotjar. Dit is gratis te gebruiken met een beperkt aantal opties, zodat je een gevoel kan krijgen of het voor je gaat werken. 

Heat mapping tools

A/B testen

A/B testen, ook bekend als split testen, is een methode om twee (of meer) versies van een webpagina of e-mail te vergelijken, en daaruit te herleiden welke beter presteert.  Praktisch komt het erop neer dat je nieuwe ideeën of optimalisatie werkzaamheden test bij het implementeren ervan. In de praktijk zie je vaak dat bedrijven investeren in de globale uitstraling van een website. Vervolgens gebeurt er een aantal jaar niet, en besluiten ze dat er een nieuwe website nodig is. Een belangrijk onderdeel van de keuze of je website werkt voor jouw bedrijf is de rendabiliteit ervan. Ondanks dat het heel goed waar kan zijn dat je website af en toe aan vervanging toe is, is a/b testing een manier om je website langer houdbaar te maken omdat je ruimte inbouwt voor continue optimalisatie. Eerlijk is eerlijk, dit is een lastige en tijdrovende taak, maar is het zeker waard.

Bij een A/B test wordt vaak de helft van je verkeer naar de eerste versie van de pagina gestuurd, terwijl de andere helft naar de tweede versie gaat. Het doel hiervan is om te bepalen welke optimalisaties een positief effect hebben. Zo kun je met kleine veranderingen steeds op zoek naar de beste versie van een pagina, en zorg je dat je de conversie verder blijft optimaliseren. Na iedere succesvolle test implementeer je de learnings

Feedback en input vragen

Een ander ding wat je kunt doen om het aantal Macro en micro conversies te verhogen is feedback en input vragen van andere mensen. Kies bij voorkeur niet je vrienden, tenzij zij gewoon hun ongezouten mening kunnen geven.

Eerlijke en objectieve feedback kan je ook krijgen door de testen. Zeker wanneer je grote veranderingen wilt doorvoeren, maar ook bij kleine optimalisaties, kan een kwalitatieve vorm van onderzoek goed helpen bij het bevestigen van de keuzes of het signaleren van en optimalisatie kans. Er zijn diverse tools beschikbaar om feedback te vragen, als je daar meer over wilt weten verwijzen wij je graag naar dit artikel en onze kennisbank.

Feedback en input vragen

Conversie optimalisatie

Nu je precies weet wat een Macro conversie inhoudt, vatten we met dit artikel samen wat de uitgelezen kans is om je bedrijf succesvoller te laten groeien. De tekst in dit artikel legt je stap voor stap uit wat er nodig is om en inzicht krijgen in de conversie van je website. Om deze data om te zetten in toegevoegde waarde voor je bedrijf in de vorm van geld (meer omzet)  is het nog zaak dat je de optimalisatie kansen die je ontdekt ook gaat uitvoeren.

Conversie optimalisatie is de verzamelterm van het ontdekken, testen en doorvoeren van verbeteringen die ervoor zorgen dat van hetzelfde aantal mensen dat de website bezoekt een groter aantal een gewenste actie onderneemt. Zoals bijvoorbeeld een macro conversie of en micro conversie.

Wanneer de conversies meetbaar zijn, dan ga je snel ontdekken welke onderdelen van je conversie nog geoptimaliseerd mogen worden. Dit geldt voor zowel micro- als voor macro conversies. Je wilt gemiste kansen natuurlijk in kaart brengen. Het is dan ook heel verstandig dat je ziet dat je deze informatie gebruiken.

Meer weten over dit onderwerp?

Ontdekken wat dit voor jouw bedrijf betekent? Spreek een expert