Landingspagina’s gebruiken om klanten mee te werven

Terwijl via-via klanten vaak een algemene ingang van de website gebruiken, en via die weg op zoek gaan naar de bevestiging die ze nodig hebben om te converteren, is er op het gebied van conversie optimalisatie een manier om de complete scope van de online marketing te optimaliseren, en dat begint bij landingspagina’s. Een landingspagina is vaak bedoeld om één specifieke boodschap op een duidelijke en overtuigende manier over te brengen, en een gebruiker over te halen om actie te ondernemen.
Omdat het doel van een landingspagina zoveel specifieker is, wordt het in dit geval ook makkelijker om de conversie te optimaliseren. Vaak worden landingspagina’s dan ook gebruikt om voor een specifiek onderdeel van je klanten (een klantsegment), een specifieke oplossing aan te bieden. Met behulp van advertenties op bijvoorbeeld Google, social media, of elders, wordt op die manier aandacht gegenereerd voor die specifieke propositie. Nadat een gebruiker klikt op het zoekresultaat of de advertentie, dan landt deze op de pagina, die speciaal daarvoor is bedoeld. Vandaar de naam landingspagina dus.
Globaal gezien zijn er drie type landingspagina’s. Allereerst zijn er pagina’s die bedoeld zijn om een actie uit te voeren met een laag risico. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een e-mail adres voor een gratis brochure of een proefversie zonder verplichtingen. Dit zijn landingspagina’s die kort maar krachtig kunnen zijn en dit als enig doel stellen.
Daarnaast zijn er ook complexere en grotere landingspagina’s, die mensen overtuigen om een wat ingewikkeldere doelstellingen, zoals het aankopen van een specifieke dienst of product. Deze lange landingspagina’s zijn veel uitgebreider, en zijn beter voorzien van de overtuigingsprincipes, om de complexiteit van de boodschap, en de drempel van de gewenste actie te compenseren met de juiste hoeveelheid sociale bewijslast.
Een derde manier van landingspagina’s gebruiken is een video landingspagina. Eigenlijk zit dit er een beetje tussenin, omdat je met behulp van een video heel erg veel informatie kan geven, zonder dat het heel veel lijkt. Op een compacte, duidelijke manier kan je op die manier de gebruiker van veel meer informatie voorzien.
Hoe kan ik landingspagina’s gebruiken?
Zoals je inmiddels waarschijnlijk weet, besluit een bezoeker gemiddeld binnen uiterlijk 10 seconden of ze op je pagina blijven, of dat ze weg gaan en verder zoeken. Een landingspagina is dan ook een perfect middel om op één specifiek segment te focussen, waar je specifiek voor dat type gebruiker de informatie geeft die hen bevestigt dat ze goed zitten. Wanneer die eerste indruk goed genoeg is, haal je met die landingspagina dus eigenlijk alles uit je boodschap, behalve die specifieke informatie die voor hen bedoeld is. De elementen in je website die normaal een afleiding kunnen zijn, of elementen die niet 100% aansluiten bij de vragen en uitdagingen van die specifieke groep gebruikers, zijn dan ook verdwenen. Op die manier wordt de geloofwaardigheid en effectiviteit van de landingspagina dus een stuk groter. De conversie van deze pagina’s is dan in de regel ook een stuk groter dan de conversie van de website in het algemeen.
Welk type landingspagina kan ik het beste gebruiken?
We hebben inmiddels vastgesteld dat het type landingspagina dat je gebruikt in grote mate afhankelijk is van de complexiteit van wat je aanbiedt. Wanneer het risico voor de gebruiker groter wordt, is er meer informatie en/of vertrouwen nodig om de klant bevestiging te geven dat hij/zij op de juiste plek is. Het is dan ook goed om bij complexe zaken de informatie te geven die nodig is, en niet meer dan dat. Wat precies de juiste balans hierin is, dat is lastig te zeggen, omdat dat echt voor iedere propositie anders is.
De meest gebruikte methode is het kijken naar de bezwaren die er liggen bij het maken van een keuze over het wel of niet ingaan op een aanbod. Lees; het converteren op een landingspagina. Het wegnemen van bezwaren, heeft als doel om de twijfels van de gebruiker weg te nemen, en te bevestigen dat die oplossing die jij biedt, inderdaad de juiste oplossing is voor de gebruiker. Handig daarbij is dus om een structuur aan te houden in de vorm van een informatief stuk, waarin je ook reclame maakt voor je eigen oplossing.
Op die manier overtuig je de gebruiker, door eventuele bezwaren die in het proces aan bod zouden kunnen komen vooraf zelf aan te halen, en ook weer te ontkrachten. Op die manier weerleg je de bezwaren dus van tevoren, en vergroot je de kans op succesvolle conversie. Dit soort landingspagina’s zijn dan ook vooral geschikt bij producten/diensten waarvan de drempel wat hoger ligt, of er bijvoorbeeld een aankoop of inschrijving voltooid mag worden, die op wat voor manier dan ook bindend is, of waar een gebruiker zelf tijd in moet stoppen. Het is dan veel belangrijker om die bevestiging te geven.
Wanneer een aanbod meer vrijblijvend van aard is, dan wil je dit veel laagdrempeliger maken. Het doel wordt dan dus ook veel eenvoudiger, namelijk om een (gratis) eenvoudige actie uit te laten voeren, zoals het aanmelden voor een gratis onderdeel of bijvoorbeeld het downloaden van gratis informatie. In deze constructie is het erg belangrijk om vooral te focussen op de titels, de voordelen, en de specifieke call-to-action die wordt gebruikt om de aanmelding of inschrijving te verwerken. Op die manier is het dus de bedoeling dat ze één simpele vraag met ja beantwoorden, en hoeft het overtuigende element een stuk minder aanwezig te zijn, omdat deze aanvragen veel laagdrempeliger zijn, en derhalve minder bevestiging nodig hebben voordat deze conversies worden gemaakt.
Een ander onderdeel van de landingspagina is het formulier voor de conversie. Ook daarin is een onderscheid te maken in de lengte van het formulier, op zo’n manier dat het afhankelijk is van de actie die je wil dat een gebruiker neemt, of je daar veel of weinig informatie in kwijt zou willen.
Landingspagina’s met video’s
Wanneer je een complex verhaal wil overbrengen, dan is een video een heel goede manier om dat te doen. Zo werkt het ook met landingspagina’s, omdat je met deze video een verhaal heel duidelijk kan uitleggen, op een zeer persoonlijke manier. Je kan de gebruiker echt het gevoel geven dat ze aangesproken worden.
In deze video, is het aan te raden om qua structuur en strategie ook een vergelijkbare structuur te gebruiken als hierboven beschreven in het onderdeel van langere landingspagina’s, omdat het doel nog steeds is om mensen te overtuigen en eventuele bezwaren weg te nemen. Daarnaast zijn er bij een video nog een aantal praktische zaken die ook meehelpen bij het optimaliseren van het succes dat je hieruit kunt halen.
Denk bijvoorbeeld aan de manier hoe je de video’s technisch implementeert in je website. Het is dan ook erg belangrijk om goed na te denken over de manier waarop je deze video’s implementeert. Ons advies is altijd om een professionele manier hiervoor te gebruiken. Daar bedoelen we mee dat de video geïmplementeerd wordt met zo min mogelijk afleiding. Een mogelijke optie (die door veel ondernemers gebruikt wordt) is YouTube. Hoewel dit een goede, makkelijke en bovendien kosteloze manier is om dit te implementeren, heeft dit als groot nadeel dat je veel minder controle hebt over de manier waarop de video wordt weergegeven. Praktisch kan dit betekenen dat er andere video’s worden weergegeven, die de aandacht van de gebruiker afleiden van jouw doel om die gebruiker te converteren. Alle afleiding weghalen, is dan ook leidend hierin. Vimeo biedt (tegen een kleine betaling) de mogelijkheid om video’s te implementeren, waarbij je veel meer controle hebt over de manier waarop het wordt weergegeven, waardoor je alle afleidende elementen, en zelfs de controls kunt instellen, zodat het precies past bij jouw doelstelling. Als alternatief kan je ook de video zelf hosten, door hem bijvoorbeeld naar je eigen server of website te uploaden. Houd er dan wel rekening mee dat dit impact kan hebben op de laadtijd van de website, en dat dit ook weer impact heeft op de snelheid, gebruiksvriendelijkheid en dus de conversie van de website.
E-mail nurturing en landingspagina’s
Landingspagina’s zijn een uitstekende manier om leads en klanten te genereren voor je diensten of producten. Het is echter ook zo dat dit slechts een onderdeel is van het proces. Het optimaliseren van de conversie op het genereren van leads, levert pas echt wat op als je van die leads ook klanten gaat maken.
Het is dan ook belangrijk om goed na te denken wat je na de technische conversie op de website doet met de leads die je ontvangt. Een veel gebruikte manier (en ook heel effectieve manier) is om een zogeheten e-mail nurturing campagne te starten. Dit kan er (geautomatiseerd) voor zorgen dat mensen die zich aanmelden voor bijvoorbeeld een whitepaper, deze whitepaper ook ontvangen. Een nurturing campagne is er daarna vooral voor bedoeld om de lead warm te maken. Je spreekt dan (op het moment van aanvraag) van een marketing gekwalificeerde lead. Dit zijn leads die klaar zijn om warm gemaakt te worden, maar nog niet persee bereid zijn om een aankoop te doen.
Nu je weet waar iemand interesse in getoond heeft, kan je die persoon meer informatie over een vergelijkbaar onderwerp sturen, of meer informatie en inzicht geven, die verder helpt om twijfels en bezwaren weg te nemen, en het vertrouwen dat ten grondslag mag liggen aan een samenwerking te bevestigen. Uiteindelijk verandert de marketing gekwalificeerde lead in een voor verkoop gekwalificeerde lead, wat betekent dat je de potentiële klant kan gaan benaderen en een aanbod kan gaan doen om tot een aankoop over te gaan.

Meer weten over dit onderwerp?
Weten wat dit voor jou betekent? Spreek een expert