Company Fuel blog - Hoe meet je een micro conversie?

arrow_upward
Hoe meet je een micro conversie? banner

Hoe meet je een micro conversie?

Een micro conversie is een kleine, incrementele actie die een klant onderneemt op weg naar het voltooien van een groter gewenst doel. Wanneer je de micro conversies meetbaar maakt, kan je beter begrijpen welke stappen klanten nemen op hun weg naar het voltooien van het doel, en vaststellen waar kansen liggen om het aantal leads en klanten te optimaliseren.

Hoofdstukken

Micro conversies meetbaar maken

Om micro conversies te meten, mag je eerst vaststellen wat het doel is dat je klanten wilt laten voltooien. Als je het doel hebt vastgesteld, kun je vervolgens nagaan welke kleine stappen of acties klanten nemen op hun weg naar het voltooien van dat doel.

Neem bijvoorbeeld het bezoeken van de contactpagina, of het klikken op een contact knop. Dit zijn allemaal positieve signalen, waar je op aan kunt sturen. En wanneer je iets kunt gebruiken om mee te groeien, dan wil je dat meetbaar maken, zodat je sneller ontdekt waar kansen voor conversie optimalisatie liggen.

Tenslotte moet je voor die (secundaire) acties instellen dat ze meetbaar worden. Omdat er verschillende soorten micro conversies zijn, kan je het beste starten met analyseren welke dingen je wilt weten. Denk hierbij aan de stappen die men zet in een zoektocht naar jouw product of dienst. Welke actie ondernemen zij?

Test je webdesign visualisatie

Waarom micro conversies meten?

Het downloaden van een whitepaper, het aanmaken van een account, het inschrijven voor een nieuwsbrief, of het invullen van een e-mail adres zijn allemaal voorbeelden van soorten conversies die vaker voorkomen. Om te zorgen dat je effectief kunt sturen op je online marketing, en op tijd kunt peilen welke mensen mogelijk interesse hebben in je oplossing, kan je met een verzameld e-mailadres vervolgens van ieder type micro conversies bepalen hoe je kunt zorgen dat deze leads uiteindelijk converteren naar conversies die uiteindelijk ook daadwerkelijk omzet opleveren.

Omdat micro conversies bijhouden hiervan de eerste stap is, adviseren we technieken zoals Google Analytics of Google Tag manager om te zorgen dat je op iedere pagina start met in kaart brengen wat de effectiviteit is, en te monitoren waar je wellicht gemiste kansen kunt identificeren, om nog beter in te spelen op de interesses van je bezoeker.

Van micro- naar macro conversies

Macro conversies zijn dus de belangrijkste doelen van je website. Denk bijvoorbeeld aan gedrag dat mensen echt een stap verder in de funnel brengt, zoals het aankopen van een product, of het aanvragen van een offerte. Of je producten of diensten verkoopt, en zelfs de industrie waar je in zit en de intentie van de bezoekers, zijn allemaal belangrijke factoren als het gaat om het converteren van micro conversies naar mogelijke toekomstige macro conversies.

Van micro- naar macro conversies visual

De eerste stap naar een ‘echte’ conversie

Wanneer iemand de actie ‘inschrijven voor de nieuwsbrief’ voltooid, dan wil dat niet direct zeggen dat dit ook verbeteringen aan de opbrengst met zich meebrengt. Het continu analyseren van het conversieratio op micro conversies is dan ook belangrijk, maar wanneer je conversies meten serieus gaat nemen, dan stel je het meten van micro conversies (secundaire doelen) ten dienst van het bepalen van indicators die je helpen om het aantal macro conversies te optimaliseren, zodat mensen die alleen iets downloaden of een contactformulier invullen, uiteindelijk ook doorklikken, geïnteresseerd blijven, en zichzelf warm maken tot loyale klant.

Het maximale uit je bezoekers halen

Het proces om mensen optimaal warm te maken, en te zorgen dat de bezoeker wordt opgewarmd naar grotere conversies noemen we ‘nurturing’. Zo zorgen we voor een logische funnel, waarin we online marketing tactieken gebruiken om te zorgen dat we de informatie gebruiken. De micro conversies kun je op die manier gebruiken om meer bezoekers tot macro conversies over te laten gaan, en je bedrijf sneller te laten groeien.

Artikel visual

Het verschil met een macro conversie

Micro conversies worden over het algemeen als minder belangrijk gezien dan macro conversies (primaire doelen). Een micro conversie kan bijvoorbeeld het aanmelden voor een nieuwsbrief zijn, terwijl een macro conversie het doen van een aankoop zou zijn. Het meten en volgen van micro conversies helpt te begrijpen welke acties mensen op je website ondernemen die ertoe kunnen leiden dat ze uiteindelijk converteren.

Een micro conversie in de praktijk

Er zijn veel verschillende soorten micro conversies die je kunt meten. Bijvoorbeeld:

  • Aanmeldingen voor nieuwsbrieven
  • Downloaden van een e-book of whitepaper
  • Het bekijken van een prijzenpagina
  • Het opslaan van een productpagina
  • Het toevoegen van artikelen aan een winkelwagentje, en het starten van een gratis proefversie
  • Het klikken op een link naar social media kanalen
  • Het invullen van een contactformulier
  • Het doen van een zoekopdracht
  • Het toevoegen van een product aan de winkelwagen
  • Het bewaren van de inhoud van de winkelwagen
  • Het aanmaken van een account
  • Het invullen van een e-mailadres

A/B testen voor meer (micro) conversies

A/B testen is een populaire techniek uit de online marketing, die gebruikt kan worden om de doeltreffendheid van verschillende elementen op een webpagina te meten. Zo meet je van twee (of meer) pagina’s, bijvoorbeeld met Google Analytics de effectiviteit van de pagina’s. Een gelijk gedeelte bezoekers wordt over de pagina verdeeld, om te kijken of een bepaalde bezoeker eerder geneigd is tot actie over te gaan. Dit geldt zowel voor het meten van macro conversies, als ook voor de secundaire acties: micro conversies.

A B Testen

Hoe werkt A/B testen?

Bij deze aanpak wordt het verkeer verdeeld over twee of meer versies van een pagina, en dan wordt gemeten hoe elke versie presteert. Door dit te doen kun je bepalen welke elementen van een pagina het meest effectief zijn in het omzetten van bezoekers in klanten. Wanneer je dit continu blijft bijhouden, kan je zorgen dat je met behulp van conversie optimalisatie, je micro- en macro conversie percentage op peil houdt, en het maximale kunt halen uit iedere bezoeker.

Door conversies meten een vast onderdeel van je online marketing te maken, zal je zien dat je in Google Analytics snel resultaat kunt zien. Zo zie je vaak snel al een (lineaire) beweging waarbij de sessieduur stijgt, en de kans op conversie steeds groter wordt. Ook kan je in Google Analytics zorgen dat je per conversiedoel (zowel voor een micro- als voor een macro conversie) precies kunt zien hoe veel dat doel oplevert.

Wat levert split testen op?

Van e-book tot aankoop breng je op die manier continu de verbeterkansen in kaart, en door dit continu te analyseren, weet je zeker dat je door periodieke verbeteringen de interesse en effectiviteit van je online marketing kunt bijhouden en verbeteren.

Wat levert split testen op? visual

Conclusie

Hoewel micro conversies misschien niet heel veel voorstellen, zijn het belangrijke indicatoren, die je kan gebruiken om iets te zeggen over het succes van je website en conversie. Hoe beter je micro conversies in kaart brengt, hoe meer leads en klanten je op termijn zult reageren, en hoe hoger de toegevoegde waarde van andere activiteiten zoals zoekmachine optimalisatie, adverteren op Google (Google Ads, was voorheen Google Adwords) en andere activiteiten die helpen je bedrijf te laten groeien.

Een CRO expert spreken?

Wil je weten wat dit voor jou betekent? Plan een vrijblijvend adviesgesprek met een expert.