Company Fuel blog - Hoe maak je conversie geoptimaliseerde formulieren?

arrow_upward
Hoe maak je conversie geoptimaliseerde formulieren banner

Hoe maak je conversie geoptimaliseerde formulieren?

Formulieren op een website zijn vaak bedoeld als conversie middel, en zijn voorzien van call to action, die je oproept het formulier te gebruiken. Wanneer je het hebt over conversie optimalisatie, dan draait dit om het verhogen van het percentage bezoekers dat een gewenste actie onderneemt. Aangezien formulieren (in allerlei verschillende vormen) een belangrijke rol spelen in het verhogen van het conversiepercentage, is dit een belangrijk onderdeel in de online marketing.

Inhoudsopgave

Welke rol spelen formulieren in conversie optimalisatie?

Formulieren spelen een heel belangrijke rol bij conversieoptimalisatie. Los van andere mogelijkheden om contact op te nemen, zoals bijvoorbeeld het sturen van een e-mail, bellen en fysiek langskomen (in sommige gevallen), zijn formulieren een belangrijk middel om een gebruiker uit te nodigen en te motiveren om contact op te nemen met behulp van het conversie geoptimaliseerde formulier. Wanneer het gaat om contact krijgen met websitebezoekers, biedt een formulier een kans om op gestructureerde wijze informatie te verzamelen van je potentiële klanten. Door de formulieren voor conversie te optimaliseren en het zo eenvoudig mogelijk maakt voor je gebruikers om de formulieren te gebruiken (UX). Op die manier realiseer je meer leads en klanten.

Welke rol spelen formulieren in conversie optimalisatie? visual

Wanneer een bezoeker uiteindelijk een formulier invult, dan is hij/zij in de meeste gevallen nog geen klant. Het doel van een voor conversie geoptimaliseerde website is dan ook om zo veel mogelijk relevante leads en klanten te genereren. De ingevulde formulieren worden op die manier gekoppeld aan een (automatische) opvolging van marketing, om de leads te begeleiden richting een aankoop. Zo kan je als website eigenaar focussen op je toegevoegde waarde, en realiseert het voor conversie geoptimaliseerde formulier meer leads en klanten.

Gebruiksvriendelijke formulieren kan je realiseren met een heleboel verbeteringen. De beste methode om je online rendement te vergroten is om continu te analyseren, en daarmee de conversie van je website te optimaliseren. Dit artikel helpt je met een aantal best practices in conversie optimalisatie op weg om dit te realiseren.

Verschillende soorten formulieren

Er zijn een aantal verschillende formulieren. Omdat ieder formulier een ander doel heeft, lichten we graag per onderdeel aan aantal belangrijke punten uit die je in de gaten kunt houden, om te voorkomen dat bezoekers afhaken.

Contactformulieren

Een contact formulier is een middel waarmee een gebruiker contact kan opnemen. Vaak bevat dit de mogelijkheid om een bericht toe te voegen, in combinatie met een aantal persoonsgegevens (zoals bijvoorbeeld een e-mailadres of telefoonnummer), zodat de verzender ook te bereiken is. Contactformulieren vind je vaak terug op de contactpagina, en hebben als doel om met behulp van het contact formulier de moeite die nodig is om contact op te nemen te verlagen, en daarmee te zorgen dat gebruikers het formulier invullen, en je vanuit daar een vraag kunt beantwoorden.

Contactformulieren visual

Registratieformulieren

Registratieformulieren zijn een soort formulieren waarmee een gebruiker zich kan aanmelden voor een evenement. Dit kan een fysiek evenement zijn, of bijvoorbeeld een Webinar. Het gebruiken van een registratieformulier heeft vaak als doel om aanmeldingen op een efficiënte manier te verwerken. Het kan (in sommige gevallen) ook gaan om een formulier waarmee een aankoop of een akkoord op een dienst wordt gegeven. Dit zijn vaak meer complexe formulieren, omdat de gegevens die nodig zijn voor het correct verwerken van een registratie nu eenmaal meer zijn dan bij een contactformulier.

Betalingsformulieren

Betaalformulieren zijn een soort formulieren waarmee een gebruiker een aankoop kan doen. Dit kan op een aantal manieren, zoals een koppeling met Mollie waarbij een volledige integratie gemaakt wordt, maar het kan ook meer low-end, door bijvoorbeeld door te sturen naar een link met een betaalverzoek. Het doel van een betalingsformulier is vaak om het aankoopproces op een efficiënte manier te voltooien, en in sommige gevallen ook om de afhandeling ervan te automatiseren.

Betalingsformulieren

Call to action in een formulier

Het belangrijkste element van een voor conversie geoptimaliseerd formulier is de CTA (call-to-action). De CTA is wat je wilt dat de bezoeker doet. Het is dus letterlijk de oproep die je aan de klant doet. Een veelgemaakte fout is dat de tekst in deze CTA niet duidelijk genoeg is.

Het advies is om duidelijke teksten in de CTA te zetten, zodat het duidelijk is voor de gebruiker wat van hem/haar gevraagd wordt. Los van een aantal andere factoren die we verder in dit blog artikel bespreken, die ook van negatieve invloed kunnen zijn op het conversiepercentage en de gebruiksvriendelijkheid, is een duidelijke CTA één van de manieren om de conversie te maximaliseren.

Voorbeelden van goede CTA’s zijn: ‘Koop nu’, ‘Schrijf je in’, ‘Bel mij terug’ of ‘Vraag een offerte aan’. Wat belangrijk is, is dat de CTA duidelijk zichtbaar is, en dat het voor de gebruiker direct duidelijk is wat er gaat gebeuren. Wanneer je een CTA actiegericht maakt, is de kans groter dat men converteert. De CTA moet – behalve dat – ook visueel opvallen. Zorg dus dat hij een opvallende kleur heeft ten opzichte van de website, en dat de plaatsing goed is, om te zorgen dat zo veel mogelijk leads worden gegenereerd.

Call to action in een formulier

Hoe optimaliseer je een formulier voor conversie?

Een goede manier om te beginnen met het optimaliseren van je formulieren voor conversie is door de beste praktijken te volgen die in het blog artikel worden belicht. Door ervoor te zorgen dat je formulieren gemakkelijk te gebruiken zijn, een duidelijke en bruikbare CTA hebben, en opvallen tussen de rest van de website, maak je het voor gebruikers gemakkelijker om te converteren. Het blijft echter een precies proces, waarbij A B testen de meest effectieve manier blijft om met behulp van data de conversie te blijven optimaliseren. Blijf dus verschillende dingen testen. Denk hierbij aan dingen als; de plek waar het formulier op de pagina staat, verschillende velden, de woorden en tekst in het formulier en afbeeldingen om op die manier de conversie optimalisatie te bekijken vanuit jouw specifieke data, om de conversie optimaal in te zetten, zodat je meer leads en klanten kunt genereren met je website of landingspagina.

Hoe meet ik gebruikers die het formulier invullen?

Wanneer een formulier verstuurd wordt, dan kan je dat meten. Dat kan met event tracking van een formulier m.b.v. Google Analytics, of via een koppeling tussen Zapier en het contactformulier. Het meten van iedere conversie is dan ook de eerste stap. Het bepalen van de conversiepercentage is vervolgens een simpele rekensom. Wanneer je dit per formulier correct berekent, kan je zorgen dat je de conversies meetbaar maakt.

Wat is een conversiepercentage en waarom is het belangrijk?

Formulieren gebruiken op landingspagina’s

Een formulier gebruiken op een landingspagina is een extra effectieve manier om leads te genereren. Zeker als onderdeel van een advertentiecampagne op Google (SEA), waar een gebruiker een formulier krijgt voorgeschoteld zodra ze op de link klikken. De landingspagina is bedoeld om op één specifiek onderdeel in te spelen. De optimalisatie van de velden in het formulier kunnen er op die manier voor zorgen dat een bezoeker sneller geneigd is om een formulier in te vullen, en bijvoorbeeld een e-mailadres achter te laten.

Conversie optimalisatie begint dan ook vaak bij het optimaliseren van landingspagina’s, omdat de optimalisatie van een landingspagina vaak een groot effect heeft, omdat een groot gedeelte van je bezoekers via een landingspagina binnen komt. Een andere belangrijke reden waarom dit is, is omdat een landingspagina speciaal is gepubliceerd met één doel, en één type bezoeker. Juist omdat je op deze pagina veel specifieker kunt ingaan op de behoeften van je bezoekers, is het makkelijker om conversie optimalisatie toe te passen op de invulvelden van de formulieren die aan een landingspagina bezoeker getoond worden.

Extra tips om de conversie van je formulier te verhogen

  • Zorg dat je formulieren goed getest en geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten, aangezien het gedeelte mobiele gebruikers steeds groter wordt
  • Voorkom afleiding of andere elementen rondom het formulier die de relevantie ervan tekort doen
  • Houd er rekening mee dat ieder extra veld dat wordt toegevoegd de conversie van je formulier kan verlagen, en ten koste kan gaan van het aantal conversies
  • Blijf een afweging maken tussen de kwaliteit van de leads en het aantal conversies, omdat uitgebreidere formulieren een hogere drempel hebben, zijn mensen die dit invullen waarschijnlijk warmer
  • Wanneer je een lang formulier gebruikt dat over meerdere pagina’s verdeeld is, dan is het aan te raden om een voortgangsbalk te tonen, zodat je gebruikers kunt laten zien hoe ver ze nog moeten
  • Zorg dat het verschil tussen verplichte velden en niet verplichte velden duidelijk is, zodat websitebezoekers zich niet bedenken bij het zien van alle invulvelden
  • Zorg dat het label van een formulier (de instructie van wat je mag invullen) altijd zichtbaar is. Ook wanneer je al geklikt hebt op het invoerveld
  • Zorg dat A B testen gebruikt om te bekijken welke formulieren (en met welke plaatsing) het hoogste conversiepercentage behalen
  • Conversie optimalisatie komt neer op het vergelijken van statistieken. Zorg dat je alle conversies blijft meten en blijft analyseren
Deel dit artikel
Wat zijn micro conversies

Meer weten over CRO?

Onze experts helpen je graag. Je kunt ook een vrijblijvend CRO adviesgesprek plannen.