Company Fuel blog - Hoe hoog moet mijn conversiepercentage zijn?

arrow_upward
Hoe hoog moet het conversiepercentage zijn banner

Hoe hoog moet mijn conversiepercentage zijn?

Wat is een goed conversiepercentage? Dit is een vraag die ondernemers vaak aan ons stellen. Helaas is er niet één antwoord op deze vraag, behalve dat een hoger conversie percentage altijd beter is. Bovendien is elke website anders.

Voor elke branche zijn er dan ook eigen benchmarks die een idee geven van de conversiepercentages die je mag hanteren als streefdoel. Deze algemene richtlijnen kan je volgen om te bepalen wat een goed conversiepercentage is voor je bedrijf.

In dit artikel bespreken we deze benchmarks en helpen we u te bepalen welk doel je kunt nastreven als het gaat om conversieoptimalisatie.

Hoofdstukken

Wat is een conversiepercentage en waarom is het belangrijk?

Een conversiepercentage is het relatieve aantal bezoekers van je website die een gewenste actie ondernemen. Deze definitie is een veel gebruikte term in de online marketing. De gewenste actie kan van alles zijn, van het doen van een aankoop tot het abonneren op een nieuwsbrief, of het invullen van een contactformulier. Met andere woorden; meten hoe effectief je website is in het bereiken van zijn doelen, start bij het bepalen van het aantal conversies.

Daarom is het conversie percentage zo belangrijk: het heeft rechtstreeks invloed op de winstgevendheid van je website (en dus je bedrijf). Hoe hoger je conversie, hoe meer leads, klanten en omzet er uit je website komt. Het is dan ook belangrijk om je conversie continu te optimaliseren.

Wat is een conversiepercentage en waarom is het belangrijk?

Bereken de conversie

Nu je weet wat het inhoudt en waarom het belangrijk is, is een logische vervolgvraag hoe je een berekening maakt van je conversiepercentage. Allereerst is het belangrijk om te bepalen of je een micro of een macro conversie wilt bijhouden.

Er zijn verschillende type conversies. Wanneer je vraagt om een e mailadres, of een aankoop laat doen, dan heeft dat natuurlijk een groot verschil op het conversiepercentage (het verschil tussen micro en macro conversies).

De beste manier om je conversie percentages meetbaar te maken is door Google Analytics of een vergelijkbare analyse tool te gebruiken om dit te meten. Je kunt ook op basis van klanten bekijken welk aantal omzettingen via de website komt om daarmee je conversie te berekenen in verhouding tot het aantal bezoekers.

Idealiter gebruik je de conversiedoelen van Google Analytics om bepaalde acties (en dus conversies) meetbaar te maken. Onze CRO expert Cas, schreef een artikel over het meetbaar maken in Google Analytics, waar je kunt vinden hoe je dit aanpakt.

Benchmarks voor verschillende industrieën

Een hogere conversie levert meer leads, klanten en omzet op, en dit kan je continu optimaliseren.. Toch is het onmogelijk om honderd procent van de gebruikers te laten converteren. Maar waar streef je dan wel naar?

Er is helaas niet één correct antwoord op het beste conversiepercentage om na te streven, omdat deze variëren per industrie, maar ook in grote mate afhankelijk zijn van andere factoren, zoals bijvoorbeeld de prijs van je product. 

Enkele algemene benchmarks zijn echter:

– 2% voor e-commerce websites

– 3% voor lead generatie websites

Factoren die invloed hebben op CRO

Het verhogen van je gemiddelde conversiepercentage is iets wat continu aan de orde blijft in de online marketing. Het is dan ook goed om te weten welke onderdelen je kunt toepassen om de het hogere conversiepercentage voor jouw bedrijf te realiseren.

Er zijn verschillende factoren die de omzettingspercentages kunnen beïnvloeden, waaronder:

De vormgeving van je website:

Dit omvat de lay-out, de gebruikte kleuren, de lettertypes, de afbeeldingen en zelfs de knoppen. Al deze elementen spelen een rol in de manier waarop gebruikers met je website omgaan en kunnen de omzettingskoersen beïnvloeden. In ons whitepaper  Alles over Webdesign hebben we uitgewerkt hoe je dit kunt gebruiken

De vormgeving van je website whitepaper

De tekst op je website:

De tekst op je website is een belangrijke manier om je gemiddelde conversiepercentages te verhogen. De tekst moet duidelijk, beknopt en overtuigend zijn, en gebruikers tot actie aanzetten, zodat de betrouwbaarheid van de website goed wordt afgestemd op de zoekopdracht van een gebruiker.

Je doelgroep

Je doelgroep speelt ook een rol bij online marketing. Als je weet wie je doelpubliek is, kun je een website ontwerpen die hen specifiek aanspreekt, waardoor het meer kans dat ze de gewenste actie ondernemen. Natuurlijk speelt het ook mee hoe makkelijk of moeilijk een bepaalde doelgroep een keuze maakt. Als je meerdere diensten hebt gepubliceerd voor verschillende doelgroepen, dan is het raadzaam om een conversiepercentage berekenen met behulp van deze segmentatie te doen.

Je doelgroep visual

Producten of diensten

Als het op conversiepercentage optimalisatie (CRO) aankomt, maakt het uit of je producten of diensten verkoopt. Producten hebben over het algemeen een hoger conversiepercentage dan diensten, omdat gebruikers eerder de gewenste actie ondernemen bij het kopen van een product, in tegenstelling tot het inhuren van een dienst.

Het aankoopbedrag

Ook het aankoopbedrag beïnvloedt het gedeelte van het totaal aantal bezoekers dat converteert. Een product of dienst met een hoge aankoopwaarde vereist natuurlijk een beter overweging proces, omdat er een groter belang is bij het zeker weten dat het product of de dienst ook toegevoegde waarde zal hebben.

Het aankoopbedrag visual

Vereiste velden

Te veel informatie van klanten vragen, zal er vaak toe leiden dat zij tijdens het koopproces afhaken. Het is logisch dat een gebruiker wat gegevens mag delen met de aanbieder van een product, maar het conversieratio gaat omhoog als je minder gegevens vraagt. Denk dus goed na over welke gegevens je vraagt. Bij het genereren van leads is het dan ook belangrijk dat je niet te veel opties als verplicht hebt gemarkeerd, en start bij alleen een e mail adres.

Branche invloed

Er is niet één conversiepercentage dat perfect is voor alle bedrijven, want de conversiepercentages variëren naargelang de branche. Voor een enkele branche kan er bijvoorbeeld nog een extra drempel zijn om een e mailadres achter te laten, of een offerteaanvraag te doen. Daarom is het gemiddelde conversiepercentage berekenen zo belangrijk, maar blijf vooral testen hoe je het conversiepercentage van je website kunt blijven optimaliseren.

Tips om je conversiepercentage te verbeteren

Het optimaliseren van de conversie van je website is een proces wat veel iteraties vereist. Door continu te blijven testen hoe je de conversie kunt verbeteren, kan je blijven optimaliseren, tot je een punt bereikt hebt waarbij de conversie van de website goed genoeg is.

Wil je zelf aan de slag met conversie optimalisatie, dan raden we aan om het blog bericht met 5 tips en 6 meest gemaakte fouten in conversie optimalisatie te gebruiken als startpunt.

Meer weten over dit onderwerp?

Aarzel niet om contact met ons op te nemen met een van onze experts.