Hoe gebruik ik een merkidentiteit model?
Een goed merk is meer dan alleen een logo en een huisstijl. Een merkidentiteit model vormt de basis van een sterke en unieke merkidentiteit. Hiermee zorg je ervoor dat alles wat met je bedrijf te maken heeft, op één lijn ligt. Dit maakt het makkelijker om je bedrijf te promoten en te positioneren. Veel (MKB) bedrijven of corporate merken gebruiken deze methodes om hun brand identity op te laten vallen. Dit artikel legt je uit welke modellen er zijn, en hoe je ze kunt toepassen.
Wat is een merkidentiteit model?
Een merkidentiteit model is een belangrijk onderdeel van het succes van uw merk, en is het best samen te vatten als framework dat bedrijven gebruiken om hun unieke merkidentiteit te ontwikkelen. Dit model helpt bij het bepalen van de kernwaarden van het bedrijf, de doelgroep, de boodschap die je wilt overbrengen en de manier waarop je dit gaat doen. Het is belangrijk om een goed merkidentiteit model te gebruiken, want dit zorgt ervoor dat je bedrijf een sterke en unieke identiteit krijgt.
Waarom is een merkidentiteit model belangrijk?
Als je een bedrijf hebt, is het belangrijk om een goed merkidentiteit model te gebruiken. Hiermee zorg je ervoor dat alles wat met je bedrijf te maken heeft, op één lijn ligt. Dit maakt het makkelijker om je bedrijf te promoten en te positioneren. Het is belangrijk om de volgende elementen in je merkidentiteit model te hebben: doelgroep, kernwaarden, boodschap, positionering, strategie en uitvoering. Door deze elementen in je model te hebben, zorg je ervoor dat je bedrijf een sterke en unieke identiteit krijgt.
Merkidentiteit model als hulpmiddel
Er zijn talloze merkidentiteit modellen die ingezet kunnen worden om de merkidentiteit van je bedrijf te bepalen en deze verder uit te werken. Hieronder wordt er een van de meest bekende uitgelegd zodat je direct aan de slag kan met het opzetten van een eerste variant van je merkidentiteit.
Oogpunt van jouw merk
Een merkidentiteit is een belangrijk oogpunt binnen jouw merk. Het biedt focus, richting en stabiliteit die nodig is om doelgericht te blijven concurreren. Het geeft de juiste kernwaardes duidelijk mee en geeft aan hoe de consumenten zich aan je merk kunnen verbinden.
Onderscheidende factor ten opzichte van de concurrentie
Consumenten moeten vaak kiezen tussen dezelfde producten en/of diensten, met als enige onderscheidende factor het “merk”. Als consumenten zich makkelijk kunnen binden met jouw merkidentiteit, zijn ze sneller geneigd om een dienst en/of product aan te schaffen bij jouw bedrijf, en daar ook loyaal aan te blijven. Wanneer men zich met het merk identificeren, is de kans groter dat men iets koopt en blijft kopen.
Binding met het bedrijf
Vanuit je merkidentiteit blijf je je bedrijf en merk ontwikkelen en gebruik je de kracht van binding in je bedrijf. Want niet alleen voor de consumenten is het belangrijk om een sterke merkidentiteit te ontwikkelen, ook werknemers hebben er belang bij dat iedereen gelijk gezind is. Zo verklein je de kans op discussies over je merkideaal op de werkvloer. Behalve dat dit tijd en moeite bespaart, is het natuurlijk ook een verbindende factor onderling, omdat je er meer een team van wordt, en dat iedereen enthousiast over het merk spreekt Wanneer iedereen in één zin kan uitleggen met welke aspecten het bedrijf herkenbaar wil zijn, dan staat dat garant voor meer exposure van je product of branding. De likability van je uitingen zal er daarnaast voor zorgen dat gedrag zoals het delen van posts op social media zal groeien, en dat daarmee de herkenning van je organisatie groter wordt, wat weer een stap is richting een betere externe profilering.
Merkidentiteit beschrijven
Een merkidentiteit is niet alleen een logo of een naam. Het is de optelsom van alle ervaringen die een klant met uw bedrijf heeft. Het omvat de manier waarop u zich presenteert, de producten en diensten die u aanbiedt, de klantenservice die u verleent en de manier waarop u uw medewerkers behandelt. Een sterke merkidentiteit zal u helpen om u te onderscheiden van de concurrentie en klanten aantrekken en behouden.
Hoe maak je een goed merkidentiteit model?
Je kunt een goed merkidentiteit model maken door de volgende strategische vereisten te volgen:
- Doelgroep: Wie wil je bereiken met je boodschap?
- Kernwaarden: Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf?
- Boodschap: Wat wil je overbrengen met je boodschap?
- Positionering: Hoe positioneer je jezelf in de markt?
- Strategie: Welke strategie ga je gebruiken om je boodschap over te brengen?
- Uitvoering: Hoe ga je je boodschap uitvoeren?
Door deze stappen te volgen, kun je een goed merkidentiteit model maken.
Merkidentiteit model het merk prisma van Kapferer
De prisma van Kapferer is een model dat bedrijven helpt om hun merkidentiteit te bepalen en verder te ontwikkelen. Het omvat de volgende elementen: doelgroep, kernwaarden, boodschap, positionering, strategie en uitvoering. Door gebruik te maken van dit model kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze een sterke en unieke identiteit hebben.
Je kunt het prismamodel van Kapferer gebruiken om je merk te onderzoeken op eventuele inconsistenties. Het kan zomaar zo zijn dat je klanten heel anders tegen je merk aankijken dan jij als bedrijfseigenaar/merkeigenaar.
Het prismamodel van de merkidentiteit heeft zes verschillende invalshoeken. Een krachtig merk verstaat de kunst om alle aspecten van een bedrijf in evenwicht te brengen. Dat is de enige manier om de klant een duidelijk en definitief beeld van een bedrijf te geven.
Wat zijn de zes perspectieven van het prisma?
- Fysiek: Wat zijn de fysieke kenmerken van je merk (zoals kleur, vorm, of logo)?
- Relatie: Wat is de relatie tussen je klanten en je merk?
- Persoonlijkheid: Wat is de persoonlijkheid van je bedrijf? Welke taal gebruik je om je doelgroep aan te spreken (tone of voice), je uitstraling en je karakter. Begrijpelijke taal is hierbij een belangrijke factor.
- Cultuur: Wat zijn de kernovertuigingen van je merk? Een organisatie kan ook ongeschreven normen hebben.
- Reflectie: Wat zijn typerende kenmerken van jouw klanten?
- Zelfbeeld: Hoe helpt je merk klanten met het behalen van hun doelen en ideale zelfbeeld?
Merkidentiteitmodel van Aaker
Aaker’s Merkidentiteit model een raamwerk dat bedrijven helpt bij het definiëren en ontwikkelen van een inspirerende merkidentiteit.
Deze zes elementen zijn:
- Merkessentie: wat maakt jouw merk uniek?
- Merkbelofte: wat kan de consument verwachten van
- Merkpersoonlijkheid: hoe gedraagt uw merk zich?
- Doelgroep: met wie communiceert u?
- Positionering: wat is uw plaats in de markt?
- Communicatie: hoe wilt u uw merkidentiteit communiceren?
Golden circle model
Het Golden Circle-model is een erg populair model dat kan worden gebruikt om te helpen bij het bepalen van de merkidentiteit.
- Why?
Waarom doe je wat je doet? Simon Sinek legt het op beroemde wijze uit; “People don’t buy what you do, they buy why you do it”. Het waarom is dan ook een belangrijk uitgangspunt in het bepalen van de merkidentiteit. - How?
Hoe maak je dat waar? Door in te gaan op de verschillende manieren waarop je aan jouw doel bijdraagt, bewijs je jouw toegevoegde waarde. Dit kan als goede bron dienen voor het bepalen van Unique Selling Points of merkbelofte. - What?
Wat bied je aan? Het ‘wat’ gaat uiteindelijk in op het specifieke aanbod. Dit zijn je producten of diensten die een direct gevolg zijn van de twee bovenstaande lagen.
Conclusie
Er zijn veel verschillende manieren om een gewenste identiteit te ontwikkelen. Welk model je kiest kan je het beste bepalen op basis van gevoel en praktische toepasbaarheid. Het advies is om regelmatig uit de waan van de dag te stappen, en wanneer je bedrijf groeit regelmatig stil te staan bij deze merkidentiteit modellen.
Heb je behoefte aan meer informatie of concrete ondersteuning bij het toepassen hiervan? Kijk dan eens op een van de volgende pagina’s:
- Whitepaper merkidentiteit model (stappenplan)
- Je branding up to date houden (meer tips)
- Logo of huisstijl laten maken (ondersteuning)
Meer weten over dit onderwerp?
Aarzel niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen als je vragen hebt.