Company Fuel blog - Hoe gebruik ik een merkidentiteit model?

arrow_upward
Hoe gebruik ik een merkidentiteit model banner

Hoe gebruik ik een merkidentiteit model?

Een goede merkidentiteit is veel meer dan alleen een visuele identiteit. Een merkidentiteit is belangrijk voor een bedrijf omdat het de identiteit van het bedrijf weergeeft. Het helpt om de visie en missie van het bedrijf duidelijk te maken aan het publiek. Daarnaast kan een merkidentiteit ook helpen bij het positioneren van het bedrijf in de markt. Dit is belangrijk omdat het bedrijf dan beter herkenbaar is voor potentiële klanten. Dit biedt simpel gezegd onderscheidend vermogen.

Een merkidentiteit model kan helpen bij het ontwikkelen van een sterke en unieke merkidentiteit. Als je een bedrijf hebt, is het belangrijk om een goed merkidentiteit model te gebruiken. Hiermee zorg je ervoor dat alles wat met je bedrijf te maken heeft, op één lijn ligt. Dit maakt het makkelijker om je bedrijf te promoten en te positioneren.

Veel corporate merken gebruiken deze methodes om hun brand identity in de markt naar voren te brengen.

Hoofdstukken

Wat is een merkidentiteit model?

Een merkidentiteit model is een belangrijk onderdeel van het succes van uw merk, en is het best samen te vatten als framework dat bedrijven gebruiken om hun unieke merkidentiteit te ontwikkelen. Dit model helpt bij het bepalen van de kernwaarden van het bedrijf, de doelgroep, de boodschap die je wilt overbrengen en de manier waarop je dit gaat doen. Het is belangrijk om een goed merkidentiteit model te gebruiken, want dit zorgt ervoor dat je bedrijf een sterke en unieke identiteit krijgt.

Waarom is een merkidentiteit model belangrijk?

Als je een bedrijf hebt, is het belangrijk om een goed merkidentiteit model te gebruiken. Hiermee zorg je ervoor dat alles wat met je bedrijf te maken heeft, op één lijn ligt. Dit maakt het makkelijker om je bedrijf te promoten en te positioneren. Het is belangrijk om de volgende elementen in je merkidentiteit model te hebben: doelgroep, kernwaarden, boodschap, positionering, strategie en uitvoering. Door deze elementen in je model te hebben, zorg je ervoor dat je bedrijf een sterke en unieke identiteit krijgt.

Merkidentiteit model als hulpmiddel

Er zijn talloze merkidentiteit modellen die ingezet kunnen worden om de merkidentiteit van je bedrijf te bepalen en deze verder uit te werken. Hieronder wordt er een van de meest bekende uitgelegd zodat je direct aan de slag kan met het opzetten van een eerste variant van je merkidentiteit.

Oogpunt van jouw merk

Een merkidentiteit is een belangrijk oogpunt binnen jouw merk. Het biedt focus, richting en stabiliteit die nodig is om doelgericht te blijven concurreren. Het geeft de juiste kernwaardes duidelijk mee en geeft aan hoe de consumenten zich aan je merk kunnen verbinden.

Onderscheidende factor ten opzichte van de concurrentie

Consumenten moeten vaak kiezen tussen dezelfde producten en/of diensten, met als enige onderscheidende factor het “merk”. Als consumenten zich makkelijk kunnen binden met jouw merkidentiteit, zijn ze sneller geneigd om een dienst en/of product aan te schaffen bij jouw bedrijf, en daar ook loyaal aan te blijven. Wanneer men zich met het merk identificeren, is de kans groter dat men iets koopt en blijft kopen.

Binding met het bedrijf

Vanuit je merkidentiteit blijf je je bedrijf en merk ontwikkelen en gebruik je de kracht van binding in je bedrijf. Want niet alleen voor de consumenten is het belangrijk om een sterke merkidentiteit te ontwikkelen, ook werknemers hebben er belang bij dat iedereen gelijk gezind is. Zo verklein je de kans op discussies over je merkideaal op de werkvloer. Behalve dat dit tijd en moeite bespaart, is het natuurlijk ook een verbindende factor onderling, omdat je er meer een team van wordt, en dat iedereen enthousiast over het merk spreekt Wanneer iedereen in één zin kan uitleggen met welke aspecten het bedrijf herkenbaar wil zijn, dan staat dat garant voor meer exposure van je product of branding. De likability van je uitingen zal er daarnaast voor zorgen dat gedrag zoals het delen van posts op social media zal groeien, en dat daarmee de herkenning van je organisatie groter wordt, wat weer een stap is richting een betere externe profilering.

Merkidentiteit beschrijven

Een merkidentiteit is niet alleen een logo of een naam. Het is de optelsom van alle ervaringen die een klant met uw bedrijf heeft. Het omvat de manier waarop u zich presenteert, de producten en diensten die u aanbiedt, de klantenservice die u verleent en de manier waarop u uw medewerkers behandelt. Een sterke merkidentiteit zal u helpen om u te onderscheiden van de concurrentie en klanten aantrekken en behouden.

Hoe maak je een goed merkidentiteit model?

Je kunt een goed merkidentiteit model maken door de volgende strategische vereisten te volgen:

  1. Doelgroep: Wie wil je bereiken met je boodschap?
  2. Kernwaarden: Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf?
  3. Boodschap: Wat wil je overbrengen met je boodschap?
  4. Positionering: Hoe positioneer je jezelf in de markt?
  5. Strategie: Welke strategie ga je gebruiken om je boodschap over te brengen?
  6. Uitvoering: Hoe ga je je boodschap uitvoeren?

Door deze stappen te volgen, kun je een goed merkidentiteit model maken.

Merkidentiteit model het merk prisma van Kapferer

De prisma van Kapferer is een model dat bedrijven helpt om hun merkidentiteit te bepalen en verder te ontwikkelen. Het omvat de volgende elementen: doelgroep, kernwaarden, boodschap, positionering, strategie en uitvoering. Door gebruik te maken van dit model kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze een sterke en unieke identiteit hebben.

Je kunt het prismamodel van Kapferer gebruiken om je merk te onderzoeken op eventuele inconsistenties. Het kan zomaar zo zijn dat je klanten heel anders tegen je merk aankijken dan jij als bedrijfseigenaar/merkeigenaar.

Het prismamodel van de merkidentiteit heeft zes verschillende invalshoeken. Een krachtig merk verstaat de kunst om alle aspecten van een bedrijf in evenwicht te brengen. Dat is de enige manier om de klant een duidelijk en definitief beeld van een bedrijf te geven.

Brand prisma merkidentiteit

Wat zijn de zes perspectieven van het prisma?

  • Fysiek: Wat zijn de fysieke kenmerken van je merk (zoals kleur, vorm, of logo)?
  • Relatie: Wat is de relatie tussen je klanten en je merk?
  • Persoonlijkheid: Wat is de persoonlijkheid van je bedrijf? Welke taal gebruik je om je doelgroep aan te spreken (tone of voice), je uitstraling en je karakter. Begrijpelijke taal is hierbij een belangrijke factor.
  • Cultuur: Wat zijn de kernovertuigingen van je merk? Een organisatie kan ook ongeschreven normen hebben.
  • Reflectie: Wat zijn typerende kenmerken van jouw klanten?
  • Zelfbeeld: Hoe helpt je merk klanten met het behalen van hun doelen en ideale zelfbeeld?

Merkidentiteitmodel van Aaker

Aaker’s Merkidentiteit model een raamwerk dat bedrijven helpt bij het definiëren en ontwikkelen van een inspirerende merkidentiteit.

Deze zes elementen zijn:

– Merkessentie: wat maakt jouw merk uniek?

– Merkbelofte: wat kan de consument verwachten van

– Merkpersoonlijkheid: hoe gedraagt uw merk zich?

– Doelgroep: met wie communiceert u?

– Positionering: wat is uw plaats in de markt?

– Communicatie: hoe wilt u uw merkidentiteit communiceren?

Golden circle model

Het Golden Circle-model is een instrument dat kan worden gebruikt om ondernemers te helpen hun merkidentiteit gedeeltelijk te bepalen. Het model bestaat uit drie delen: het WAAROM, het HOE, en het WAT. Het is een theorie, die op beroemde wijze is uitgelegd door Simon Sinek, die helpt een gezicht te geven aan een merknaam, door te kijken naar de kern van waarom het merk bestaat. Het model geeft duidelijk aan dat het draait om de waarom. De theorie van Simon Sinek is dat sterke merken zichzelf onderscheiden door de starten met waarom.

Waarom besta je? Waarom maak je onderscheid? Hoe inspireert u? Door deze vragen te beantwoorden, kun je beginnen te zien waar je merk echt om draait.

Er zijn veel verschillende manieren om een gewenste identiteit te ontwikkelen. Het is echter belangrijk om een goed model te gebruiken, zodat uw bedrijf een sterke en unieke identiteit krijgt die ook voor de toekomst gedefinieerd is. Wij hopen dat dit artikel heeft geholpen om inzicht te krijgen in hoe het werkt, en de implicaties van wat er nodig is om te zorgen dat mensen je merk herkennen.

Of je nu wil beginnen met het opzetten van je merk, of je huidige ontwerp wilt oppoetsen, onze ontwerpers zijn er om je te helpen. Wilt je meer weten over branding? Misschien heb je een dringende kwestie die aandacht nodig heeft? Onze specialisten staan klaar voor je telefoontje.

Meer weten over dit onderwerp?

Aarzel niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen als je vragen hebt.