Company Fuel blog - SEO 101: Bovenaan in Google

arrow_upward
SEO 101: Bovenaan in Google banner

SEO 101: Bovenaan in Google

Wil je zoekmachine optimalisatie (SEO) gebruiken om bovenaan in Google te komen, en meer bezoekers te genereren? Dan geeft dit blog artikel je het overzicht voor alles wat je moet weten om bovenaan in Google te komen.

Hoofdstukken

Het doel van zoekmachine optimalisatie

Investeren in zoekmachine optimalisatie (SEO) is zinvol, omdat het helpt om meer relevante bezoekers naar je website toe trekken, zonder dat je voor deze bezoekers hoeft te betalen. Dit noemt men organisch verkeer.

In de basis is SEO een proces waarbij je inventariseert waar gebruikers behoefte aan hebben, door te kijken waar zij naar zoeken op Google (of andere zoekmachines). Vervolgens optimaliseer je de website zo goed mogelijk, waardoor je hoger in Google kunt komen, en meer gebruikers op je website klikken.

Google zoekresultaten (SERP)

Wanneer je iets intypt op Google, dan krijg je een resultatenpagina, met daarin een mix van betaalde- en organische zoekresultaten, en vaak ook nog andere onderdelen, zoals; Anderen vragen ook, Google Maps, Google Bedrijfsprofiel, Google Shopping, en Gerelateerde zoekopdrachten.

Visualisatie zoekresultaten lokale SEO in Google

Het begrijpen van deze pagina laat de eerste kans zien om in te spelen op een gebruiker, om niet alleen te zorgen dat de positie in Google zo hoog mogelijk is, maar ook te zorgen dat de informatie die getoond wordt interessant genoeg is om op te klikken. De metriek die gebruikt wordt om dit aan te duiden is de click trough rate (CTR). Dit beschrijft het percentage kliks ten opzichte van het aantal weergaven.

Stappen van SEO

Dat SEO toegevoegde waarde kan hebben wanneer je het goed aanpakt, daar zijn we van overtuigd. Het nadeel van SEO is dat het een hoge investering vergt in de vorm van tijd. Daartegenover staat een erg hoge potentie voor de lange termijn vindbaarheid van je bedrijf. Voor veel bedrijven is SEO dan ook de moeite waard om in te investeren. Om te zorgen dat je dit op een duurzame en rendabele manier kunt doen, geven we je graag wat meer inzicht in de vier stappen van het SEO proces:

1. Bepalen waarop je wilt scoren

2. Relevante zoekwoorden bepalen

3. De vindbaarheid van je website optimaliseren

4. Resultaten interpreteren en plannen

Bepalen waarop je wilt scoren

De eerste stap van SEO is natuurlijk bepalen op welk(e) onderwerp(en) je wilt gaan scoren. Wanneer je beseft dat Google er is om gebruikers te helpen vinden wat ze zoeken, is de essentie van SEO (in tegenstelling tot wat voor mensen denken) om te schrijven voor de gebruiker, en niet te schrijven voor Google. Natuurlijk houden we rekening met de bekende SEO tactieken, maar nog veel belangrijker: we focussen ons op de gebruiker.

Bepalen waarop je wilt scoren

In de essentie gaat zoekmachine optimalisatie dus om het combineren van vraag en aanbod, net als heel veel andere dingen in de wereld. Stel jezelf een aantal vragen (en brainstorm) over hoe jij waarde kan leveren in deze combinatie.

De kant van de vraag is te analyseren door te bedenken wat de gebruiker zoekt.

  • Welke behoeften hebben zij?
  • Waar hebben zij last van?
  • Wat willen zij graag bereiken?
  • Welke vraag stellen zij daarover?
  • Waar zoeken zij naar als ze het willen kopen?

Op zichzelf staand ontdek je dat het uitgangspunt van toegevoegde waarde het een leuker en waardevoller proces maakt. Het is een lange termijn investering, die zichzelf uiteindelijk uitbetaalt. Zeker wanneer je dit combineert met een analyse van de zoekvolumes, concurrentie, en andere factoren die iets zeggen over hoe relevant het zoekwoord is. Hulp nodig? Overweeg dan om de volgende stap te overwegen: SEO strategie laten bedenken.

Relevante zoekwoorden bepalen

Het eerste wat je kunt doen om te zorgen dat je positie in Google beter wordt, is zorgen dat je nagaat op welke zoektermen men zoekt. Wanneer je de teksten van je website afstemt op de behoefte van de gebruiker, zal Google eerder geneigd zijn om je website als waardevol te beschouwen. Richt je dan ook altijd op de gebruiker. Een zoekwoorden onderzoek is de perfecte manier om de behoefte van je gebruiker te achterhalen. Om te bepalen welke zoekwoorden interessant zijn, zijn een aantal factoren belangrijk:

  • Hoe typen mensen hun vragen in op Google?
  • Hoe vaak wordt op een bepaalde term gezocht?
  • Hoe moeilijk is het om op deze term gevonden te worden?
  • Hoe veel levert het optimaliseren op deze term op?

Een zoekwoorden onderzoek is dan ook de beste manier om daar achter te komen. Er zijn diverse zoekwoordtools die kunnen helpen bij het inzichtelijk maken van deze statistieken. Wanneer je hulp kunt gebruiken bij het bepalen van het zoekvolume ter aanvulling van je SEO plan, kan je de volgende stap overwegen: zoekwoorden onderzoek laten uitvoeren.

Relevante zoekwoorden bepalen

De vindbaarheid van je website optimaliseren

Nu je specifiek de zoektermen weet waar je op gevonden wilt worden, is het tijd om aan de slag te gaan met het optimaliseren van de SEO. Dit komt dus neer op het optimaliseren van de volgende onderdelen:

Relevante content

Als het op SEO aankomt, draait alles om het creëren van relevante inhoud. Dit betekent dat je ervoor zorgt dat je tekst goed aansluit op de behoeften van de gebruiker. Als je dit doet, zal Google je website eerder als waardevol beschouwen, en hoger in de zoekresultaten weergeven. De sleutel is om altijd te focussen op de gebruiker. Dit kan je doen door een van deze opties: blog teksten laten schrijven of website teksten laten schrijven.

Relevante content visual

Techniek van je website

De techniek van de website is ook erg belangrijk als het gaat om SEO. Vanuit de gedachte dat een soepele gebruikerservaring een belangrijk onderdeel is van het succesvol beantwoorden van een vraag, houdt Google rekening met de technische staat van je website. Een technische SEO scan is dan ook een goede manier om te achterhalen welke aanpassingen je kunt doen om je vindbaarheid te verbeteren:

  • Controleer op gebroken links
  • Controleer de laadsnelheid van uw website
  • Controleer of uw website mobielvriendelijk is

Interne en externe links

Interne links zijn de links die gebruikers van de ene pagina op een website naar de andere leiden. Deze links zijn belangrijk voor SEO omdat ze uw gebruiker (en Google) helpen om de structuur van je website te begrijpen, en het makkelijker helpen vinden wat u zoekt.

Hoe beter de interne link structuur van uw website, hoe groter de kans dat Google uw pagina’s hoog in de zoekresultaten plaatst. U kunt de interne links van je website verbeteren door de volgende tips op te volgen:

  • Maak klikbare links in teksten beschrijvend
  • Link door naar interessante vervolgpagina’s
  • Link niet naar pagina’s die niet relevant zijn
  • Zorg dat de links goed zijn ingesteld

Externe links zijn links op je eigen website die naar andere websites verwijzen. Dit kan ook waardevol zijn, wanneer je bijvoorbeeld bronnen aan wil tonen van dingen die je op jouw website beweert. Zo laat je aan de gebruiker (en aan Google) zien dat je informatie als betrouwbaar beschouwd mag worden.

Interne en externe links visual

Link building

Hoe beter de links naar uw website, hoe hoger Google uw website zal rangschikken. Dit komt omdat Google ervan uitgaat dat een website met meer links waardevoller is dan een website zonder links. In ons blog over link building gaan we in op de 7 tips en 12 veel gemaakte fouten van link building.

Resultaten interpreteren en plannen

Wanneer je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie, dan is het ontzettend belangrijk om ook tijd te investeren in het interpreteren van de data, zodat je daar informatie uit kan halen die je helpt om de vindbaarheid van je website nog beter en nog sneller te vergroten.

Een automatisch SEO rapport is de beste manier om dat real-time inzichtelijk te maken en optimalisatie kansen te blijven ontdekken. Hierin zorg je dat de relevante SEO statistieken zoals: zoektermen, zoekvolumes, posities en CTR te zien zijn. Vervolgens bepaal je wanneer je de data in je e-mail ontvangt, zodat je op basis van het overzichtelijke rapport de volgende optimalisatiekans kunt gaan benutten, zonder dat je zelf veel tijd en focus kwijt bent om dit te achterhalen.

Vanuit de optimalisatiekansen die je identificeert, is het advies om SEO in te plannen, en continu te blijven optimaliseren, zodat je blijft groeien in bereik.

Resultaten interpreteren en plannen visual

WordPress SEO

Wanneer je met zoekmachine optimalisatie voor WordPress aan de slag gaat, dan zijn er een aantal belangrijke dingen om in de gaten te houden. WordPress is een CMS dat globaal gezien uit twee delen bestaat: de front-end (wat uw bezoekers zien) en de back-end (het beheerders gedeelte).

Op het gebied van WordPress SEO verbeteren, is de front-end het belangrijkst, omdat dit is wat gebruikers (en Google) gebruiken om uw website te bekijken (en te indexeren). De impact van de achterkant is echter niet te onderschatten.

Hier zijn een paar dingen om in gedachten te houden:

  • Gebruik een SEO plugin
  • Optimaliseer titels en meta beschrijvingen
  • Gebruik zoekwoord-rijke permalinks
  • Optimaliseer afbeeldingen
  • Optimaliseer de laadtijd
  • Optimaliseer gebruiksvriendelijkheid

Een veel voorkomend probleem met WordPress websites (zeker bij het gebruik van standaard gekochte thema’s) is dat de technische staat van de website ondermaats is, wat de prestaties op het gebied van SEO achter laat blijven, en ervoor kan zorgen dat je website op termijn minder goed vindbaar is. Toch kan je op het gebied van inhoud al aardig aan de slag met optimalisatie van de vindbaarheid.

Mocht je willen controleren wat de optimalisatie kansen van je WordPress website zijn om de rendabiliteit van je SEO werkzaamheden te verbeteren, dan raden we aan om te starten met een technische SEO analyse.

Alles over SEO organisch verkeer visual

Aan de slag met SEO

Dit artikel heeft hopelijk een goed beeld gegeven van de basis van SEO, en wat je kunt doen om bovenaan in Google te komen. Bij Company Fuel hebben we een aantal veel gebruikte tactieken in veel meer detail uitgewerkt, zodat je direct aan de slag kunt om de vindbaarheid van je website te vergroten.

Volgende stappen SEO

Overweeg gerust een van deze opties om de volgende stap met SEO te zetten

Wanneer je een specifieke vraag hebt, dan mag je natuurlijk altijd contact met ons opnemen, of een vrijblijvend SEO adviesgesprek plannen. Je krijgt dan de ruimte om vragen te stellen. Onze expert leert je graag kennen.

Alternatieve tactiek

SEO is een lange termijn strategie die heel erg waardevol kan zijn om je bedrijf te laten groeien. Dat betekent dat je een lange adem nodig hebt om resultaten te realiseren, omdat het even duurt voordat je website hoger in Google komt.

Gelukkig zijn er manieren om (naast de investering die je in SEO doet), je website ook sneller bovenaan in Google te krijgen. Het nadeel van die alternatieve tactiek (SEA) is dat het geld kost.

Door te adverteren op Google kom je boven de normale resultaten in Google, en kan je direct zorgen dat je gevonden wordt door gebruikers op de juiste zoekwoorden.

Meer weten over dit onderwerp?

Aarzel niet om contact met ons op te nemen met een van onze experts.