Achtergrond illustratie
Begrippenlijst

Zoekmachine advertenties

Bijgewerkt op

Zoekmachine advertenties, waarvan de toepassing in vaktermen afgekort wordt als SEA (Search Engine Advertising), is een manier om tegen betaling snel bovenaan in Google te komen. In dit artikel gaan we in op alles wat je hierover wilt weten, om te bepalen hoe je hier op een rendabele manier mee aan de slag kunt gaan.

Hoofdstukken

Wat zijn zoekmachine advertenties?

Zoekmachine adverteren is een manier om uw website tegen betaling bovenaan de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) te krijgen. Dit kan worden gedaan door middel van betaalde plaatsingen (bekend als advertenties). Vroeger was dit bekend als Google Adwords. Tegenwoordig regel je dat in Google Ads.

Betaalde plaatsingen omvatten het creëren van advertenties die zullen verschijnen boven of naast de organische zoekresultaten in Google. Je geeft daarbij bepaalde zoektermen (in diverse vormen) in, en wanneer iemand deze woorden in Google intypt, toont Google je advertentie (of die van een concurrent).

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO (Search Engine Optimization) is het optimaliseren van een website voor Google-zoekopdrachten met als doel meer webverkeer te genereren en de zichtbaarheid van de site te verbeteren zonder dat je daarvoor betaalt. Het draait dan dus om organisch verkeer. Bij SEA (Search Engine Advertising) gaat het om betaalde advertenties.

Waarom zou je adverteren in Google?

Er zijn een paar redenen waarom het interessant kan zijn om te adverteren in Google. Ten eerste, het kan snel resultaat opleveren. Je kunt beginnen met het maken van advertenties binnen enkele minuten na het maken van een account.

Ten tweede kan je (ondanks dat je betaalt voor de advertenties) snel een positieve cash-flow realiseren. Wanneer je een campagne opzet, bepaal je hoeveel budget je elke dag maximaal wilt uitgeven, en Google zal gemiddeld nooit meer dan dat in rekening brengen. Ten slotte kan je met zoekmachine adverteren meer klanten bereiken en meer verkeer naar je website leiden.

Of het voor jouw bedrijf een goed idee is om te adverteren op Google hangt dan ook volledig af van de investering, in relatie tot de extra omzet die het je oplevert. Met andere woorden; de ROI (Return on Investment).

Hoe werkt Google Ads?

Wanneer je een campagne aanmaakt in Google Ads, bepaal je eerst je budget. Je kunt ervoor kiezen om een maximum van X per dag uit te geven, of ervoor kiezen om je advertentiebudget te laten verlopen na een bepaald aantal dagen. Dit zorgt ervoor dat je nooit meer uitgeeft dan waar je comfortabel mee bent

Je maakt dan advertenties. Dit doe je door jezelf in te leven in de gebruiker. Wanneer iemand iets intypt in Google, dan worden er resultaten getoond. Boven of naast deze resultaten komt jouw advertentie. Het is dan ook verstandig om je te verplaatsen in de intentie van de gebruiker, om op die manier de best mogelijke match te creëren tussen de zoekopdracht van de potentiële klant en de advertentie. In wezen is de advertentie dus een tekst gebaseerde pitch, die de relevantie van jouw website laat zien, en de gebruiker motiveert om op jouw link te klikken. Wanneer iemand op je link klikt, dan betaal je een vaak klein bedrag aan Google.

Google Ads biedt ook andere targeting-opties, zoals locatie en demografie. Dit stelt je in staat om potentiële klanten die op basis van deze factoren waarschijnlijk meer geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt te targeten.

Wanneer iemand op je advertentie klikt, wordt hij/zij naar je website gebracht. Je kunt per advertentie (of zelfs per zoekwoord) instellen naar welke pagina de gebruiker dan gestuurd wordt, om de relevantie zo hoog mogelijk te houden. Op deze pagina kan je de gebruiker overtuigen om tot actie over te gaan en bijvoorbeeld iets te kopen, iets aan te vragen, of op een andere manier te converteren.

Wat kost het om Google Ads te gebruiken?

Google Ads heeft geen vaste kosten. Je bepaalt zelf je budget, dat is wat je gemiddeld per dag uitgeeft. Dit zorgt ervoor dat je nooit meer uitgeeft dan waar je je comfortabel bij voelt. Houd er rekening mee dat je naast de kosten voor het advertentiebudget ook mag kijken naar de tijd die het je kost om de advertenties op te zetten, en het resultaat te monitoren, zodat je de rendabiliteit en effectiviteit van je advertentie continu optimaliseert, en er het maximale uit kunt halen.

Hoe werkt het veilingsysteem van zoekmachine adverteren?

Google Ads maakt gebruik van een veilingsysteem voor haar zoekmachine advertenties. Dit systeem stelt adverteerders in staat om te concurreren voor plaatsing op de eerste pagina van de zoekresultaten.

Adverteerders mogen bieden op trefwoorden om hun advertenties weergegeven wanneer iemand zoekt naar deze zoekwoorden. Dit doe je door een maximum CPC in te stellen. Hoewel het algoritme van Google complexer is, werkt het in de basis vrij eenvoudig; De hoogste bieder voor een bepaald zoekwoord zal zijn advertentie bovenaan de zoekresultaten te zien krijgen.

Adverteerders mogen ook een maximum budget kiezen dat ze bereid zijn elke dag uit te geven voor elke campagne. Dit zorgt ervoor dat ze nooit meer uitgeven dan waar ze zich comfortabel bij voelen. Op basis van al deze gegevens zal Google dus altijd proberen het beste resultaat weer te geven (zodat er ook geklikt wordt). Google verdient namelijk pas wanneer er op een advertentie geklikt wordt, en niet wanneer hij alleen wordt weergegeven.

De resultaten van Google Ads, dat wil zeggen; de posities in Google, kunnen dan ook regelmatig varieren, op basis van deze instellingen.

Google Ads en Microsoft Ads

Google Ads en Microsoft Ads zijn beide platformen voor zoekmachine advertenties, waarmee adverteerders kunnen bieden op trefwoorden zodat hun advertenties worden weergegeven wanneer iemand op die trefwoorden zoekt.

Beide platformen werken in de basis heel vergelijkbaar. Het belangrijkste verschil in het bepalen van de effectiviteit hiervan is dan ook om te kijken naar de userbase van beide platformen. Met andere woorden; waar zoekt je doelgroep mee?

Gerelateerde artikelen