Achtergrond illustratie
Begrippenlijst

SERP

Bijgewerkt op

SERP staat voor zoekmachine resultaten pagina (Search Engine Result Page). Het is de pagina die gebruikers te zien krijgen als ze op een zoekmachine naar een bepaald trefwoord of een bepaalde woordgroep zoeken. De SERP bevat een lijst van de websites die volgens de zoekmachine het meest relevant zijn voor de zoekopdracht, en ook betaalde advertenties en andere informatie.

Hoofdstukken

Wat is de betekenis van SERP?

SERP is de afkorting van Search Engine Results Page. Oftewel: Zoekmachine resultatenpagina. De Google SERP is de pagina die de zoekmachine toont wanneer je naar een term zoekt.

De ranking die de zoekresultatenpagina gebruikt om de positie van de betaalde resultaten en de organische resultaten bepalen, zijn gebaseerd op het algoritme van Google.

Globaal gezien bestaat dit uit twee onderdelen, namelijk:

1. Betaalde resultaten (advertenties)

In de meeste gevallen vind je bovenaan in de resultatenpagina de betaalde resultaten. Dit is de plek waar Google zoekresultaten beantwoordt met advertenties van bedrijven die met behulp van Google Ads, adverteren op een bepaald zoekwoord of zoekopdracht. Behalve de relevantie van een zoekopdracht, speelt hierin ook in grote mate de kosten per klik (CPC) mee, die een klant bereid is om te betalen voor een klik.

Je betaalt in Google dan ook niet wanneer je webpagina wordt weergegeven in de zoekresultaten, maar pas wanneer er op geklikt wordt. Met kosten per klik adverteren kan je dus snel zorgen dat jouw advertentie bovenaan komt te staan bij bepaalde zoekopdrachten die voor jouw bedrijf relevant zijn. Je kiest dan zelf naar welke URL een gebruiker wordt doorgestuurd.

Wanneer een gebruiker klikt op een van deze advertenties, dan krijgt Google een bedrag voor deze klik. Op deze manier verdient Google geld aan ieder betaald zoekresultaat waarop geklikt wordt.

2. Gratis resultaten (organische resultaten)

Naast de betaalde resultaten, laten zoekmachines zoals Google natuurlijk vooral ook organische resultaten zien in Google. Zoekmachineoptimalisatie is de manier om te zorgen dat de ranking van je website (voor bepaalde termen) geoptimaliseerd wordt. Dit is ook wel bekend als SEO, wat staat voor search engine optimization.

De zoekmachine streeft er altijd naar om een zo relevant mogelijke samenstelling van organische resultaten te tonen. Des te beter Google in staat is om jouw zoektermen te vertalen naar het beste zoekresultaten, des te vaker jij Google gaat gebruiken.

Wat bevat een goede SERP?

Een goed resultaat in de SERP is geoptimaliseerd voor zowel de zoekwoorden waar je op wilt ranken, als de user intent van je bezoekers. Een goede SERP zorgt er namelijk voor dat een gebruiker direct kan zien of jij als bedrijf het antwoord biedt op zijn of haar zoekopdracht. Onderdelen zoals de meta titel en meta beschrijving van je pagina zijn dan ook erg belangrijk in het invullen van de SERP. Door te vergelijken wat de huidige resultaten zijn in een SERP, kan je binnen jouw online marketing proberen om precies de juiste keywords te combineren met relevante informatie die de gebruiker aanmoedigt om op de link te klikken, en de CTR van je resultaat te maximaleren.

Schema’s gebruiken om een SERP juist op te bouwen

Schema’s zijn een manier om je contentstructuur aan te geven aan zoekmachines. Ze geven zoekmachines een overzicht van de belangrijkste onderdelen op je webpagina en helpen hen om deze beter te begrijpen. Op die manier kan een zoekmachine beter inschatten wanneer jouw pagina relevant is voor een bepaalde SERP.

Het gebruik van schema’s is dus een van de belangrijke trends om te volgen als je wilt dat je website goed scoort in de zoekresultaten. Er zijn verschillende soorten schema’s (structured data) die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld:

  • Artikelschema: dit schema geeft aan dat je pagina een artikel bevat. Een artikelschema bevat onder andere informatie over de titel, auteur, publicatiedatum en het onderwerp van het artikel.
  • Bedrijfsschema: dit schema geeft aan dat je pagina informatie bevat over een bedrijf. Een bedrijfsschema bevat onder andere informatie over de naam, adres, telefoonnummer en website van het bedrijf.
  • Evenementschema: dit schema geeft aan dat je pagina informatie bevat over een evenement. Een evenementschema bevat onder andere informatie over de naam, locatie, datum en tijd van het evenement.
  • Product schema: dit schema geeft aan dat je pagina informatie bevat over een product. Een product schema bevat onder andere informatie over de naam, prijs, afbeelding en beschrijving van het product.
  • Rich snippets: Rich snippets zijn extra informatie die je kunt toevoegen aan je webpagina met behulp van schema’s. Deze informatie wordt weergegeven in de zoekresultaten en kan ervoor zorgen dat je pagina beter scoort in de SERP.

Het belangrijkste aan het gebruiken van schema’s is dat je ze correct toepast. Het instellen hiervan is niet verplicht. Wanneer je deze niet zelf instelt, zal Google altijd proberen om te zorgen dat je pagina’s goed geïndexeerd worden, om zeker te weten dat je resultaten juist in de SERP komen.

Toch kan het enorm helpen om na te denken over hoe je featured snippets kan gebruiken om de organische resultaten te verbeteren, zodat je meer bezoekers kunt genereren.

Wat is een SERP feature?

Een SERP feature is een extra onderdeel in de zoekresultaten, zoals afbeeldingen, video’s, of antwoorden op veel gestelde vragen. Deze onderdelen worden getoond in de SERP wanneer deze relevant zijn.

Welke SERP features zijn er allemaal?

  1. Veelgestelde vragen
  2. Mensen vragen ook
  3. Google nieuws
  4. Twitter carousel
  5. Recepten
  6. Local pack
  7. Video’s
  8. Kennis paneel
  9. Kennis kaart
  10. Google shopping
  11. Afbeeldingen

SERP Sitelinks

SERP sitelinks zijn extra links die in de zoekresultaten getoond worden naast de resultaten voor een bepaalde zoekopdracht. Deze links leiden naar pagina’s op je website die relevant zijn voor de zoekopdracht.

Vragen over SERP?

Heb je nog vragen over de SERP, of wil je weten hoe je dit in jouw online marketing kunt gebruiken om meer bezoekers, leads en klanten kunt genereren? Overleg dan gerust met een van onze SEO experts, in een vrijblijvend SEO adviesgesprek.