Achtergrond illustratie
Begrippenlijst

SEO specialist

Gepubliceerd op

Een specialist in SEO, is iemand die door middel van zoekmachine optimalisatie helpt om je website (of ander onderdeel van je online profilering) beter vindbaar te maken. Doordat je hoger in Google komt, genereer je meer bezoekers, zonder dat je voor iedere bezoeker advertentiekosten hoeft te betalen.

Hoofdstukken

Wat doet een SEO specialist?

In ons artikel SEO 101: Bovenaan in Google, gaan we uitgebreid in op het proces van zoekmachine optimalisatie. Een SEO specialist neemt dit gehele proces uit handen, wat globaal te verdelen is in de volgende stappen:

  • Een SEO strategie bedenken
  • Relevante zoekwoorden bepalen
  • De vindbaarheid optimaliseren
  • Resultaten interpreteren en plannen

De werkzaamheden hierbinnen zijn ontzettend divers. SEO bestaat onder andere uit zoekwoorden onderzoek, off-page SEO (linkbuilding), on-page SEO, en nog veel meer. Je leest een complete samenvatting in ons whitepaper Alles over SEO.

Wat is de afkorting van SEO?

SEO is een afkorting van Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit dus zoekmachine optimalisatie.

Hoe kies je de juiste specialist?

Wanneer je op zoek bent naar een SEO specialist, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je iemand vindt die weet wat hij/zij doet, zodat jullie samen kunnen werken om de vindbaarheid van je website te optimaliseren.

Hoewel er zeker een aantal direct toepasbare best-practices op het gebied van SEO zijn, blijft een belangrijk uitgangspunt de strategie en tactiek waarin je zoekmachine optimalisatie toepast.

Een aantal dingen die we adviseren om op te letten bij het kiezen van een SEO specialist:

  • Ben voorzichtig met SEO specialisten die (snel) resultaat beloven. Niets is gegarandeerd.
  • Zoek een SEO specialist die met je meedenkt voor een passende strategie
  • Vraag om voorbeelden van geboekte resultaten
  • Zorg dat je een SEO specialist (of een team) inschakelt met een brede SEO expertise
  • Communiceer je doelstellingen naar een SEO specialist, zodat hij/zij kan meedenken

Zelf SEO ‘specialist’ worden

Het lezen van dit artikel geeft je een heel globaal begrip van wat er allemaal bij SEO komt kijken. Gezien het feit dat SEO een kostbare aangelegenheid kan zijn om écht goed toe te passen, is het een heel logische overweging dat je kijkt of dit de investering waard is. Mocht je zelf willen overwegen om je verder te verdiepen in SEO, en op die manier de kosten voor het uitbesteden aan een SEO specialist nog even willen besparen, dan adviseren we je eens te kijken naar het doe-het-zelf SEO materiaal van Company Fuel (vanaf € 39).

Dit is gemaakt voor ondernemers die serieus met SEO aan de slag willen. Hierin hebben we het volledige proces van SEO uitgewerkt, en delen we (afhankelijk van welke optie je kiest) ook 7 plug & play inzetbare SEO tactieken, die je kunnen helpen om hoger in Google te komen.

Wat kost een SEO specialist per uur?

Een gangbaar tarief voor een SEO specialist is 70 – 90 euro per uur. Natuurlijk is het tarief van een SEO specialist van veel factoren afhankelijk.

Ook omdat er onder SEO meerdere disciplines vallen, van strategie tot uitvoering, en alles er tussenin.

Starten met SEO

Ben je klaar om met SEO aan de slag te gaan? Overweeg dan de volgende onderdelen:

Je kunt ook kijken naar ons aanbod op het gebied van zoekmachine optimalisatie, of plan vrijblijvend een adviesgesprek met SEO specialist in.