Achtergrond illustratie

Begrippenlijst

Persona maken

Bijgewerkt op

Hoofdstukken

Een persona is een fictieve voorstelling van je doelpubliek. Ze is gebaseerd op onderzoek over je doelgroep, en helpt je om beter te begrijpen wie ze zijn, wat ze willen, en hoe je ze het beste kunt bereiken. Het maken van een persona helpt je om je marketinginspanningen op de juiste mensen te richten, en het kan je ook helpen om betere inhoud te maken dat resoneert met je publiek

Om een persona te maken, moet je onderzoek doen naar je doelpubliek. Dit kan onder meer via enquêtes, interviews, en focusgroepen. Als je deze informatie hebt, kun je beginnen met het maken van je persona

Hier zijn wat vragen om over na te denken bij het maken van een persona:

1. Wie zijn ze?

2. Wat zijn hun demografische gegevens?

3. Wat zijn hun interesses?

4. Wat zijn hun behoeften?

5. Hoe vinden ze het prettig om mee gecommuniceerd te worden?

6. Wat is hun koopproces?

7. Wat zijn hun pijnpunten?

8. Wat motiveert hen?

9. Wat zal hen ertoe brengen om actie ondernemen?

10. Waar hangen ze online rond?

Als je antwoorden op deze vragen hebt, kun je beginnen met het creëren van je persona. Geef ze een naam, en vul de rest van hun informatie in. Je kunt ook een visuele voorstelling van je persona maken door een afbeelding te vinden of te maken die hen voorstelt