MKB
MKB is de afkorting van midden- en klein bedrijf. In Nederland is een MKB bedrijf in de regel een onderneming die minder dan 250 mensen in dienst heeft.
Wat is de betekenis van MKB?
MKB is de afkorting voor kleine- en middelgrote onderneming. In Nederland is een MKB meestal een bedrijf dat minder dan 250 mensen in dienst heeft. MKB bedrijven kunnen worden opgedeeld in een aantal verschillende fases.
Er zijn een aantal verschillende fasen die voor ondernemingen worden gedeeld om het bedrijf in te delen op een bepaalde mate van volwassenheid. Daarbij worden de volgende onderdelen gebruikt:
Startfase:
De startfase voor een bedrijf is het begin van de onderneming. Dit is het moment waarop het bedrijf van de grond komt en zich op de markt probeert te vestigen. In deze fase probeert het bedrijf typisch haar eerste klanten te vinden en naam te maken.
De grootste uitdaging voor bedrijven in de startfase is vaak het vinden van manieren om hun klantenbestand te laten groeien en uit te breiden. In deze fase proberen bedrijven meestal hun voet aan de grond te krijgen en zich op de markt te vestigen. Dit kan moeilijk zijn, vooral als er veel concurrentie in de bedrijfstak is. Een onderscheidende en unieke merkidentiteit, samen met een professionele website om leads te generen is dan ook belangrijk in deze fase.
Een andere uitdaging waarmee bedrijven in deze fase vaak te maken krijgen is het werven van en talent te behouden. In de startfase kan het moeilijk zijn toptalent aan te trekken omdat er vaak niet veel geld te bieden is in termen van salaris en voordelen. Dit kan het voor bedrijven moeilijk maken om te concurreren met grotere bedrijven die aantrekkelijker vergoedingspakketten kunnen aanbieden.
Opschalen:
Een scale-up is een bedrijf dat snel groeit en zijn activiteiten wil uitbreiden. Dat kan op een aantal manieren, bijvoorbeeld door meer werknemers aan te nemen, naar nieuwe markten uit te breiden, of andere bedrijven over te nemen. De uitdagingen waarmee een scale-up te maken krijgt zijn talrijk en gevarieerd. Een van de grootste uitdagingen is het vinden van de juiste talent om het bedrijf te helpen groeien.
Zoekmachine optimalisatie voor MKB bedrijven kan enorm belangrijk zijn om deze fase gemakkelijker te maken, en ervoor te zorgen dat de juiste klanten het bedrijf vinden. In de fase van schaalvergroting is het belangrijk om een sterke online aanwezigheid te hebben, zodat je meer potentiële klanten kunt bereiken. Dit betekent dat je de website voor optimaliseert voor zoekmachines, zodat je hoger in de zoekresultaten kunt komen en meer relevante bezoekers naar je website toe kunt trekken.
Volwassen:
Volwassen bedrijven zijn welke al een aantal jaren bestaan en een stevige basis hebben. Ze hebben meestal een welomschreven merk en een trouwe klantenkring. Om te blijven groeien, kunnen ze zich concentreren op innovatie en het uitbreiden van hun bereik naar nieuwe markten. Een van de grootste uitdagingen voor een rijp bedrijf is zich aan te passen aan veranderingen in de markt en blijven ze relevant.
Wie valt onder MKB?
Binnen Nederland beschouwen we bedrijven met minder dan 250 FTE als MKB bedrijf. Dat betekent dat praktisch alle bedrijven in Nederland die aan dat criterium voldoen ook in de categorie MKB vallen.
Is een ZZP er ook een mkb?
ZZP staat voor zelfstandige zonder personeel, dat is de Nederlandse term voor een freelancer. Dit betekent dat ze zelfstandig zijn en geen personeel in dienst hebben. Hoewel een freelancer onder de MKB wetgeving kan vallen, worden ze niet altijd als een MKB beschouwd.
Is een eenmanszaak een MKB bedrijf?
Een eenmanszaak wordt in de regel niet altijd als een MKB bedrijf beschouwd. Technisch gezien is het wel mogelijk dat een eenmanszaak ook medewerkers heeft.
-
Effectieve email marketing strategie opzetten