Achtergrond illustratie
Begrippenlijst

Long tail keyword

Bijgewerkt op

Een long-tail keyword is een set aan meerdere keywords, die gezamenlijk één zoekopdracht vormen. Het bestaat dus in feite uit meerdere individuele keywords, die gezamenlijk worden ingevoerd. De kans dat twee (of meer) keywords samen ingetypt worden (in die precieze combinatie), is natuurlijk kleiner. Dat zorgt voor een lager zoekvolume.

Toch heeft het ook een belangrijk voordeel. Een long-tail keyword wordt namelijk weliswaar minder vaak gezocht, maar de relevantie van het verkeer is vaak hoger. Dit zou kunnen duiden op een gebruikersintentie die past bij een bezoeker die klaar is om te converteren tot lead, of zelfs direct een aankoop wil doen. Wanneer je dat weet, dan is het geen verrassing meer dat veel bedrijven long-tail keywords in hun SEO strategie gebruiken, om hoger in Google te komen op voor hen relevante termen.

Hoofdstukken

Wat is een longtail keyword?

Een long-tail zoekwoord is een meer specifieke term waar minder vaak naar gezocht wordt, maar die wel een hoger conversiepercentage oplevert.

Het tegenovergestelde? Short-tail keyword

In een ander artikel leggen we al uit wat een short-tail keyword dan precies is. Maar eigenlijk kan je het nu al wel raden: dit is vaak een bredere term met een hoger zoekvolume, en een lagere relevantie.

Long tail keywords visual

Voorbeelden van longtail keywords

Nu je in theorie weet wat long-tail keywords zijn ten opzichte van short-tail keywords, begrijpen we dat het fijn is om wat voorbeelden te zien van longtail termen, zodat je deze kunt gebruiken om zelf op ideeën te komen voor jouw SEO strategie, of gewoon om beter te begrijpen wat long-tail SEO inhoudt.

Long-tail: MacBook Pro 15″ 2022 retina kopen

Short-tail: MacBook

In dit eerste voorbeeld zie je een heel duidelijk verschil tussen long-tail en short-tail. Wanneer iemand specifiek zoekt op een merknaam, een typenummer, een serienummer, andere specificatie of modeljaar, dan mag je er vanuit gaan dat iemand al weet wat hij/zij wil.

De toevoeging van het woord ‘kopen’ maakt ook nog eens dat je kunt herleiden dat hier een koopintentie achter zit. Deze gebruikersintentie is bij het short-tail alternatief (MacBook) niet te merken. Daarbij kan het zo zijn dat de gebruiker zoekt naar een macbook om te kopen, maar het kan ook zo zijn dat hij een plaatje zoekt om in een presentatie te verwerken, of de prijs wil opzoeken. In het geval van short-tail is dat heel moeilijk in te vullen.

Voorbeelden van longtail keywords visual

Voor long-tail keywords geldt dan ook vaak dat ze wat langer zijn, en meer informatie bevatten over waar de gebruiker precies naar zoekt. Enkele voorbeelden zijn:

  • Product fotografie van fashion producten laten maken
  • Vakantiehuis 8 personen Belgische ardennen online reserveren
  • Roze rollerskates dames maat 41
  • Portretfotografie studio in Eindhoven

Wat is longtail SEO?

Bij long-tail SEO draait het om het proces van het identificeren van kansen op het gebied van long-tail zoektermen, waar de website voor geoptimaliseerd wordt, om zo hoger in Google te komen, en meer leads en klanten te genereren.

Waarom moet je longtail keywords gebruiken voor SEO?

Niets moet natuurlijk. Toch raden we het gebruiken van long-tail keywords in zoekmachine optimalisatie wel heel sterk aan. Het zou zonde zijn als je de kans laat liggen om specifieke bezoekers naar je website te trekken, terwijl ze niet alleen zoeken naar jouw product of dienst, maar er ook een relatief hogere kans is dat je kunt scoren in Google op deze termen, omdat de concurrentie op de termen ook op het gebied van SEO nu eenmaal lager is.

Het gebruiken van long-tail keywords in SEO is dan ook het beste te doen door een zoekwoordenonderzoek te (laten) doen, om te identificeren op welke termen er gezocht wordt die voor jou interessant kunnen zijn. Door daar waardevolle content voor te maken, kom je hoger in Google, en zul je meer bezoekers genereren.

Kosten van longtail keywords binnen SEA campagnes

Het interessante van longtail keywords binnen een SEA (adverteren op Google) campagne is dat het minder concurrerende termen zijn. Gebaseerd op het principe van vraag en aanbod, zijn long-tail keywords in veel gevallen dan ook goedkoper in te kopen als het gaat om het bedrag dat je per klik betaalt, ofwel: CPC.

Het kan dan ook vaak lonen om goed onderzoek te doen naar long-tail termen die voor jou interessant zijn, om te kijken in welke mate je hier een rendabele SEA campagne voor in kunt zetten.