Achtergrond illustratie

Begrippenlijst

Google My Business (GMB)

Bijgewerkt op

Google My Business (ofwel Google Business Profile) is de snelste manier om je bedrijf professioneel over te laten komen binnen Google haar zoekresultatenpagina (SERP). Het biedt de mogelijkheid je logo, bedrijfsfoto’s en (contact)gegevens te tonen, en helpt je bedrijf op te laten vallen.

Hoofdstukken

Wat is Google My Business?

Google My Business is een gratis dienst van Google waarmee ondernemers hun bedrijf online kunnen presenteren. Je kunt hier bijvoorbeeld foto’s tonen en gegevens zoals je website, je telefoonnummer, je openingstijden, je diensten en locatie (en routebeschrijving) opnemen.

Wanneer iemand zoekt op jouw locatie, of op jouw bedrijfsnaam, dan is de kans groot dat je Google My Business profiel getoond wordt. Dit kan aan de rechterkant in de SERP, of in een van de andere smart features hiervan.

Wat kan je met Google My Business?

Met Google My Business kun je onder andere:

  • Je bedrijf claimen op Google My Business
  • Zelf gekozen bedrijfsfoto’s tonen
  • Reviews ontvangen (op automatische uitnodiging)
  • Je website, telefoonnummer en openingstijden opnemen
  • Een overzicht van je diensten (inclusief prijzen) delen
  • Je locatie(s) presenteren en routebeschrijvingen laten maken
  • Prominenter in de SERP getoond worden
  • Een post delen om extra aandacht te genereren

Waarom moet je Google My Business gebruiken?

Nou, het moet natuurlijk niet. En toch levert het wel waarde op als je het doet, om de simpele reden dat het helpt om je bedrijf professioneel over te laten komen. Het zorgt voor extra online zichtbaarheid, je kunt beter worden gevonden en het kan helpen bij het opbouwen van een goede reputatie.

Beter lokaal gevonden worden

Een ander voordeel van Google My Business, waarvoor het onder meer heel veel gebruikt wordt is de verbetering die gaat gelden voor de lokale vindbaarheid. Wanneer je een fysieke locatie aanmeldt in Google Mijn Bedrijf, dan zal hij deze tonen aan mensen die lokaal zoeken. Zo kan de lokale vindbaarheid van je bedrijf en je website gestimuleerd worden, vanuit het principe dat Google weet dat lokaal kopen populair is. Het antwoord op deze vraag van Google faciliteert je om hiervan te profiteren door Google My Business in te richten.

SEO voordelen van Google My Business

Google My Business biedt ondernemers veel voordelen wat betreft SEO. Zo zorgt het ervoor dat je bedrijf professioneel overkomt in de zoekresultaten, en kan het helpen bij het opbouwen van een goede reputatie.

Los van het bovenstaande, geeft Google My Business ook informatie over een aantal belangrijke statistieken, waaronder het aantal keer dat naar je bedrijf gezocht is, en de CTR van deze weergaven. Je krijgt dan ook (als je dat wenst) een maandelijks rapport van Google My Business met een terugkoppeling van de resultaten.

Al met al biedt Google My Business ondernemers dus een aantal interessante voordelen. Daarbij mogen

Hoe werkt aanmelden bij Google My Business?

Aanmelden kan heel eenvoudig. Je gaat naar de website https://www.google.com/intl/nl_nl/business/ en meldt je aan met je Google-account. Vervolgens vraagt Google je om enkele gegevens in te vullen over je bedrijf.

Nadat je dit hebt gedaan, kun je aan de slag met het personaliseren van je profiel door foto’s toe te voegen en extra informatie over je bedrijf te delen.

Als je alles hebt ingevuld en gepersonaliseerd, dan is je Google My Business profiel klaar voor gebruik! Wanneer mensen naar je bedrijf zoeken, zullen ze nu je profiel kunnen vinden en alle relevante informatie kunnen bekijken.

Om ervoor te zorgen dat je profiel zo optimaal mogelijk wordt getoond in de zoekresultaten, is het verstandig om regelmatig te checken of alle informatie up-to-date is. Wanneer er bijvoorbeeld wijzigingen zijn in je openingstijden, dan is het belangrijk dat je dit doorvoert in je profiel. Op deze manier kunnen mensen altijd de juiste informatie vinden, en zal je bedrijf niet onnodig teleurgesteld worden.

Ook kan je de functies om posts te plaatsen op Google gebruiken om nog prominenter weergegeven te worden en het bereik van je bedrijf verder te vergroten.