Achtergrond illustratie
Begrippenlijst

Google Keyword Planner

Bijgewerkt op

De Google Keyword Planner is een hulpmiddel dat gebruikt kan worden om zoekwoorden te vinden en de concurrentie voor die zoekwoorden te meten. Het kan ook gebruikt worden om te schatten hoeveel mensen elke maand naar een bepaald trefwoord zoeken. Dit kan nuttig zijn voor bedrijven wanneer ze beslissen op welke trefwoorden ze zich in hun online marketing campagnes moeten concentreren.

Hoofdstukken

Wat kan je allemaal met een keyword planner?

Een zoekwoorden planner kan je helpen bij het analyseren van trefwoorden om te gebruiken in bijvoorbeeld marketing campagnes. Het kan je ook helpen bij het vinden van nieuwe en relevante trefwoorden om op te richten gebaseerd op al je zakelijke doelstellingen. Daarnaast kan een trefwoord planner helpen bij het bijhouden van je website zijn zoekmachine rankings voor specifieke trefwoorden. Wat zijn de voordelen van het gebruik van een zoekwoorden planner?

Wat kan je allemaal met een keyword planner? visual

Er zijn verschillende voordelen van het gebruik van een keyword planner. Het kan ondersteuning bieden bij het onderzoeken en analyseren van trefwoorden om te gebruiken in marketing campagnes. Ten tweede, het kan je ook helpen bij het vinden van nieuwe en relevante trefwoorden om op te richten op basis van de zakelijke doelstellingen van jouw bedrijf. Ten derde, het helpt je de zoekresultaten van jouw website te volgen voor specifieke trefwoorden. Deze informatie kan waardevol zijn bij het optimaliseren van jouw website en marketing campagnes om zoekmachine rankings te verbeteren. Ten slotte kan een zoekwoord planner u helpen bij het schatten van de kosten van het uitvoeren van advertenties op Google AdWords.

Wat is het verschil tussen een zoekwoordplanner en een zoekwoord onderzoek tool?

Trefwoord planners worden gebruikt om ideeën te genereren voor trefwoorden en advertentiegroepen. Trefwoord onderzoek tools worden gebruikt om trefwoorden te vinden die het potentieel hebben om verkeer en conversies te genereren.

Zowel trefwoord planners als trefwoord onderzoek tools hebben hun voordelen. Trefwoord planners kunnen helpen bij suggesties voor nieuwe trefwoorden en advertentiegroepen. Trefwoord onderzoek tools kunnen trefwoorden vinden die het potentieel hebben om verkeer en conversies te genereren.

Zowel trefwoord planners en trefwoord onderzoek tools kunnen nuttig zijn bij al je zoekmachine marketing inspanningen. Maar het twee tools dienen verschillende doelen. Als je op zoek bent naar ideeën voor nieuwe zoekwoorden en advertentiegroepen, kan een zoekwoord planner een nuttig hulpmiddel zijn. Als je op zoek bent naar zoekwoorden die de potentie hebben om verkeer en conversies te genereren, kan een zoekwoord onderzoek tool een nuttig hulpmiddel zijn.

Binnen deze term ga je de volgende twee keywords vaak tegenkomen, er zit echter een hoop verschil tussen bepaalde soort keywords, daarom helpen wij je alvast een beetje op gang met de volgende twee termen.

Long tail keywords

Een long tail keyword is een keyword dat specifiek is en niet zo vaak voorkomt als een korter, meer algemeen keyword. Long tail trefwoorden worden vaak gebruikt om niche markten aan te spreken.

De kosten van een long tail trefwoord kunnen variëren afhankelijk van hoe concurrerend het trefwoord is. In het algemeen, zijn long tail trefwoorden minder duur om voor te scoren dan meer gewone, kortere trefwoorden. Dit komt omdat het zoekvolume bij long tail keywoorden vaak lager ligt. De potentie voor traffic is dus een stukje lager.

Long tail keywords visual

Short tail keywords

Short tail keywords worden vaak gebruikt om een breder publiek aan te spreken. Ze zijn algemener en minder specifiek dan long tail keywords.

Vaak zijn short tail zoekwoorden duurder om op te bieden omdat ze meer algemeen zijn en een hoger zoekvolume hebben. Het is echter belangrijk om onderzoek te doen om ervoor te zorgen dat het verkeer dat door het trefwoord wordt binnengebracht de moeite waard is.

Voor adverteerders

Bij de Google Keyword Planner ligt de focus op de verkoop van advertenties, SEA (Search Engine Advertising).  Dit is iets waar Google namelijk geld mee verdient. Toch kan je de tol ook prima inzetten voor bijvoorbeeld een zoekmachine optimalisatie. Samenvattend, de Google Keyword Planner helpt adverteerders om te analyseren hoe jij je doelgroep beter kan bereiken doormiddel van het gebruik van de juiste keywords.

Waar vind je de Google Keyword Planner?

Om de Google Keyword Planner te gebruiken moet je in het bezit zijn van een Google Ads account. Je zal namelijk eerst moeten inloggen bij je Google Ads omgeving.

Waar vind je de Google Keyword Planner? visual

De Google Keyword Tool te vinden onder het kopje “tools”. Nadat je daar op hebt geklikt staat links het onderdeel “plannig”, hieronder zie je de term Keyword Planner.

Hoe kan je de Keyword Planner gebruiken?

Je gebruikt de Keyword Planner voor elke gebruiker die een betaalde advertentie uitvoert. Dit programma is namelijk speciaal ontworpen om goed compatibel te zijn met de PPC-advertenties van Google. Hieronder hebben we een paar gemeenschappelijke functionaliteiten uitgelicht die je zéker kunt gebruiken!

  1. Je kan zoekresultaten beheren op basis van voorkeurstaal, datums en zélfs geografische locaties
  2. Je kan nieuwe zoektermen verwerken met behulp van categorieën, websites of zinsdelen
  3. Je krijgt toegang tot data van verschillende zoekwoorden en zoekvolumes uit vorige jaren
  4. Je kan zoekresultaten in de zoekwoordenplanner filteren op voorgestelde biedingen,