Achtergrond illustratie
Begrippenlijst

Gebruikersintentie

Bijgewerkt op

De gebruikersintentie zegt iets over de achterliggende reden waarom een gebruiker een website bezoekt. Deze intentie kan van alles zijn; van informatie zoeken tot een aankoop doen. Inzicht krijgen in de gebruikersintentie is essentieel om effectieve websites en apps te maken, die aan de behoeften van hun gebruikers voldoen. Om de intentie van de gebruiker een belangrijk begrip is wanneer je aan de slag gaat met online marketing om je bedrijf te laten groeien, hebben onze experts in dit artikel voor je uitgewerkt wat het is, hoe je erachter komt en hoe je het kan gebruiken.

Hoofdstukken

Wat is gebruikersintentie?

De intentie van de gebruiker is simpel gezegd het doel achter het bezoek van bijvoorbeeld een website. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op ‘prijzen laptop’, dan is het aannemelijk dat iemand op zoek is naar prijzen om een afweging te maken of (en waar) ze deze laptop willen kopen. Wanneer iemand zoekt op ‘macbook pro 15 inch 2022 kopen’, dan is deze gebruiker veel specifieker in zijn/haar zoekopdracht. Dit tweede voorbeeld wordt ook wel een long-tail keyword genoemd omdat het een specifieke zoekopdracht is.

De intentie van de gebruiker is te vergelijken met verschillende fases uit de klantreis, waarbij de klant van oriëntatie tot aankoop gaat. Zelfs na de aankoop kan een gebruiker de website bezoeken, bijvoorbeeld om een vraag over het product te stellen, een review achter te laten, of de pagina met iemand anders te delen.

Hoe kom ik achter de gebruikersintentie?

Er zijn verschillende manieren om de intentie van een website bezoeker te bepalen.

In het onderdeel hierboven haalden we al het voorbeeld van het achterhalen van een intentie aan op basis van de zoekopdracht in zoekmachines zoals Google.

Los daarvan, kan je ook kijken naar de pagina’s die iemand bezoekt, en eventuele andere statistieken die je uit Google Analytics kunt halen. Iemand die alleen even op de homepagina kijkt en daarna weer weg is, was waarschijnlijk vooral aan het oriënteren. En een ander voorbeeld; wanneer een gebruiker meerdere pagina’s bezoekt, of bijvoorbeeld heel veel tijd op de site doorbrengt, dan is het aannemelijk dat zij op zoek zijn naar meer informatie.

Wanneer iemand op je website komt, en direct daarna de zoekfunctie op de website gebruikt om naar een specifiek product te zoeken, dan is iemand al veel specifieker aan het zoeken naar één bepaald onderdeel.

Je kunt ook kijken naar de pagina’s die een gebruiker het vaakst bezoekt. Als iemand bijvoorbeeld altijd de prijzenpagina bezoekt, is hij waarschijnlijk geïnteresseerd in het doen van een aankoop

Hoe kan ik de gebruikersintentie in mijn voordeel gebruiken?

Wanneer je goed nadenkt over de gebruikersintentie, dan kan je deze in je voordeel gebruiken, door je website te optimaliseren voor de intentie van de gebruiker. De uitdaging op dit vlak is om verschillende gebruikersintenties te combineren.

Het is natuurlijk niet handig om allemaal verschillende websites te maken voor iedere gebruikersintentie. Dat is ook helemaal niet logisch. Toch wil je als website eigenaar en als ondernemer zo goed mogelijk inspelen op de individuele intenties van iedere gebruiker. Het is dan ook van groot belang dat je de website inricht op een manier die past bij de trechtervormige marketing funnel, om op die manier verschillende gebruikers intenties te kunnen bedienen, en alles toch overzichtelijk te houden.

Hoe kan ik hiermee aan de slag?

Het correct inspelen op gebruikersintentie heeft dus zeker te maken met conversie optimalisatie. Mocht je een eerste stap willen zetten om te evalueren hoe jouw website presteert op het gebied van conversie, en hoe je kansen om beter in te spelen op gebruikersintentie kunt benutten, dan is het Doe-het-zelf CRO materiaal een goed startpunt. Daarmee kan je direct zelf aan de slag.