Achtergrond illustratie
Begrippenlijst

E-commerce

Bijgewerkt op

E-commerce staat voor verkopen via internet. Webshops zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Online bestellen wordt steeds meer normaal. Hoewel de concurrentie in hoog tempo groeit, bestaan er dagelijks kansen om een lucratieve webshop te maken, waarmee je online kunt verkopen, en je bedrijf kunt laten groeien. Onze experts vertellen er alles over in dit artikel.

Hoofdstukken

Wat is E-commerce?

E-commerce is het kopen en verkopen van goederen en diensten via het internet. Het stelt consumenten in staat van overal ter wereld artikelen te kopen, en bedrijven om aan klanten over de hele wereld te verkopen. E-commerce kan gebeuren via een webshop (online winkels), of via andere verkoopkanalen, zoals Bol.com, Amazon Etsy of eBay.

Wat is E-commerce visual

Waarom is e-commerce belangrijk?

Wanneer je als ondernemer overweegt om e-commerce als verkoopkanaal te gebruiken in je business model, helpt het om stil te staan bij de doelstellingen ervan.

Wat zijn de voordelen van e-commerce?

  1. Schaalbare online groei: Je kunt relatief makkelijk opschalen, en hebt een schaalbare business die je wereldwijd kunt voeren.
  2. Wereldwijd bereik: Zowel klanten als verkopers hebben in de wereld van e-commerce grenzeloos toegang tot winkels en klanten over de hele wereld.
  3. Lage kosten: De kosten van het maken van een webwinkel zijn aanzienlijk lager in vergelijking met een fysieke winkel
  4. 24 uur per dag open: Je online winkel is 24 uren per dag, 7dagen in de week geopend.
  5. Mogelijke automatisering: Er is veel te automatiseren wanneer je online onderneemt met een webshop. Dit bespaart je veel tijd.

Wat zijn nadelen van E-commerce?

Veiligheid: Een van de grote zorgen bij e-commerce is veiligheid. Wanneer klanten hun persoonlijke en financiële informatie op je website invoeren, moeten ze erop kunnen vertrouwen dat die informatie veilig is. Door de conversie van je webshop te optimaliseren, bevestig je (onder andere) het vertrouwen dat zij hebben in de veiligheid van je webwinkel. Dit verhoogt de kans dat men iets bij je koopt.

Wat zijn nadelen van E-commerce visual

Concurrentie: De concurrentie in e-commerce is hevig. Je concurreert niet alleen met andere online winkels, maar ook met fysieke winkels. Het is dan ook extra belangrijk dat je zorgt dat je professioneel overkomt, en je weet te onderscheiden van je concurrent. De webshop optimaliseren om hoger in Google te komen (SEO) is de beste manier om je bereik te vergroten. Samen met deze geoptimaliseerde conversie, genereer je meer bezoekers en meer omzet.

Wat zijn de belangrijkste succesfactoren voor e-commerce?

1. Een goede webwinkel

De eerste en belangrijkste factor is natuurlijk de kwaliteit van de webshop. In de brede zin van het woord. Dus dan bedoelen we de kwaliteit van het design en de uitstraling, en de mate waarin de website een professioneel overkomen geeft, en vertrouwen inspireert. Los daarvan, geldt ook dat de technische staat, de vindbaarheid, de mobielvriendelijkheid, de inhoud, de afbeeldingen, en de manier waarop producten zijn ingevuld een belangrijke rol spelen bij dit onderdeel.

2. De juiste producten

De tweede succesfactor is het aanbieden van de juiste producten. Je moet producten aanbieden waar mensen werkelijk naar op zoek zijn en die ze willen kopen. Het is voor veel ondernemers een uitdaging om te bepalen welke producten, of welke niche markt een goede businesscase zou opleveren om te starten met online verkopen. Wat wij uit onze ervaring merken is dat zoekmachine optimalisatie stiekem een heel erg goed fundament kan zijn voor het ondersteunen van een keuze voor een bepaald product, of productcategorie.

Een zoekwoorden onderzoek is dan ook een goede manier om erachter te komen waar belangstelling naar is. Een nadeel dat zeker niet uit het oog verloren mag raken, is dat zoekmachine optimalisatie alleen maar iets zegt over het verleden. Wanneer je kiest om een product te verkopen, dan maak je dat plan waarschijnlijk op basis van de gedachte om iets op te bouwen. Ons advies is dan ook om behalve terug te kijken met SEO, ook vooruit te blijven kijken, en trends te blijven volgen, en vooral in gesprek te blijven met je klanten, om te achterhalen waar behoefte aan is, om te blijven innoveren op het gebied van productaanbod. Wanneer je iets aanbiedt vanuit de intentie om iemand te helpen, dan is succes vrijwel altijd mogelijk.

3. Goede prijsstelling

Een andere belangrijke succesfactor is de prijsstelling. Je prijzen moeten in overeenstemming zijn met de concurrentie, maar ook met je eigen kosten. Als je prijzen te hoog zijn, zul je niets verkopen. Zijn je prijzen te laag, dan maak je geen winst.

4. Goede klantenservice

Een vierde belangrijke succesfactor is een goede klantenservice. Klanten moeten je gemakkelijk kunnen bereiken als ze vragen of problemen hebben. Wanneer je klantenservice in actie komt, dan wil je graag dat dit snel, vriendelijk en behulpzaam aanvoelt. Dit bevestigt wederom het vertrouwen en de gunfactor, wat zorgt dat meer verkoopkansen benut worden.

5. Zoekmachine optimalisatie

Wanneer je een webshop hebt, dan weet je dat een gedeelte van de bezoekers uiteindelijk een aankoop doet. Lang niet iedereen zal kopen. De doelstelling voor veel bedrijven (in de beginfase) is dan ook om in te zetten op SEO; zoekmachine optimalisatie. Het voordeel hiervan is dat je er op lange termijn inderdaad je website hoger in Google mee kunt krijgen. Het duurt wel wat langer, dus in het begin zou SEA (adverteren op Google) een goede alternatieve strategie kunnen zijn.

6. Het maximale uit je bezoekers halen

Van de bezoekers die op je website komen, wil je natuurlijk het liefst zo veel mogelijk mensen laten converteren, zodat je leads en klanten genereert. Het verhogen van het percentage mensen dat een gewenste actie onderneemt op je webshop, dat noemen we conversie optimalisatie; CRO in het kort. Dit staat voor Conversion Rate Optimization. Het verhogen van je conversie is erg nuttig, omdat dit geldt voor alle bezoekers die je nog gaat krijgen, nu en in de toekomst. Het is dan ook zeker aan te raden om regelmatig de conversie van je website te analyseren, en optimalisatiekansen voor conversie te ontdekken.

Welke vormen van E-commerce zijn er?

Er zijn verschillende vormen van e-commerce. De meest voorkomende zijn:

B2C webshop

Veel mensen denken bij het horen van de term webshop misschien wel automatisch (onbewust) aan een B2C webshop. Een bedrijf dat zich richt op consumenten. De bekendste voorbeelden zijn waarschijnlijk Bol.com, Coolblue en Wehkamp. Maar veel kleine bedrijven exploiteren ook B2C webwinkels. Een webshop is immers anno 2022 snel te maken. Zeker wanneer je met een WordPress webshop aan de slag gaat. Het belangrijkste wat je mag weten, is hoe je succesvol een webshop maakt zonder een leercurve van een jaar of meer.

B2B webshop

Wanneer een bedrijf zich uitsluitend focust op andere bedrijven, dan noemen wee dit een B2B bedrijf. Een B2B webshop is dan een uitstekende aanvulling op de samenwerking, omdat het klanten de mogelijkheid ziet om gemakkelijk het assortiment, de voorraad (indien gewenst), prijs, en andere gegevens kan zien. Wanneer de klant het product wil aankopen kan direct betaald worden, of kunnen tientallen andere betaalmethodes worden aangeboden, waaronder bijvoorbeeld ook op rekening. Dit kan volledig worden geautomatiseerd, met bijvoorbeeld een Maatwerk WordPress website.

Buyer-seller platform

Een buyer-seller platform komt in verschillende vormen, maar is eigenlijk altijd een platform waar de aanbieder en de koper van een product elkaar vinden, en vanuit daar een transactie aan gaan. Een voorbeeld van een dergelijk platform is Marktplaats. Een web applicatie is een uitstekende manier om een buyer-seller platform te realiseren.

Hoe kan je het beste starten met E-commerce?

Wanneer je overweegt om te starten met E-commerce, dan zijn een aantal dingen belangrijk. Wanneer je kritisch kijkt naar het proces, dan zijn er een aantal dingen die moeten gebeuren. We laten het inkopen of maken van de producten hierbij even buiten beschouwing, vanwege ons expertise op e-commerce. Daarom helpen we je graag op weg met de volgende stappen:

  1. Het uitwerken van een business plan voor een webshop
  2. Het ontwerpen van een logo & huisstijl
  3. Een domeinnaam en hosting regelen
  4. De structuur van de webshop bepalen
  5. Het bepalen van het design van de webshop
  6. Het ontwikkelen en bouwen van de webshop
  7. Het testen en live zetten van de webshop
  8. Marketing voor meer bezoekers en bereik
  9. Webshop communicatie automatiseren
  10. Rapportage bijhouden en bijsturen