Achtergrond illustratie
Begrippenlijst

Duplicate content

Bijgewerkt op

Duplicate content verwijst naar substantiële blokken inhoud die overeenkomen of sterk lijken op inhoud binnen of tussen domeinen. In deze uitleg lichten we dit begrip verder toe.

Hoofdstukken

Wat is Duplicate content?

Definitie van Duplicate content

Duplicate content betekent letterlijk ‘dubbele inhoud’. Het verwijst naar substantiële blokken content binnen of tussen websites die volledig overeenkomen of sterk op elkaar lijken. Dit kan zowel tekst als beeldmateriaal zijn.

Waarom is Duplicate content een probleem?

Duplicate content kan problematisch zijn om diverse redenen. Voor zoekmachines zoals Google kan het moeilijk zijn om te bepalen welke versie van de content relevanter is voor een bepaalde zoekopdracht. Hierdoor kan de verkeerde versie worden geïndexeerd of kunnen beide versies worden verlaagd in de zoekresultaten. Daarnaast kan het leiden tot concurrentie tussen verschillende pagina’s van dezelfde website voor zoektermen, wat de SEO-prestaties kan verminderen.

Voorkomen van Duplicate content

Er zijn diverse maatregelen die je kunt nemen om duplicate content te vermijden. Dit zijn onder andere het gebruik van 301-redirects om bezoekers naar de juiste versie van een pagina te sturen, het instellen van canonieke tags om zoekmachines te vertellen welke versie van een pagina de voorkeur heeft en het regelmatig controleren en bijwerken van de websitecontent om dubbele inhoud te verwijderen of te herformuleren.

Conclusie

Duplicate content kan een negatieve invloed hebben op de SEO-prestaties van een website en kan verwarring veroorzaken bij zowel zoekmachines als bezoekers. Het is daarom van cruciaal belang voor website-eigenaren om alert te blijven en de nodige stappen te nemen om dit te voorkomen.