Achtergrond illustratie

Conversie

Gepubliceerd op

Conversie staat voor het succesvol uitvoeren van een gewenste actie door de gebruiker, op een website. De term conversie is een term waar veel mensen van gehoord hebben. En dat is maar goed ook, want conversie is misschien wel hét essentiële begrip als het gaat om de effectiviteit van je website, wanneer je praat over het genereren van leads en klanten. Dat heeft dan ook (in)direct een groot effect op je omzet.

Hoofdstukken

Voorbeelden van Conversie

De definitie van conversie is nu bekend. Het is altijd fijn om wat voorbeelden te zien wat wat hiermee bedoeld wordt, zodat je voor je zelf in kunt schatten welke conversie je zou kunnen gaan gebruiken of optimaliseren. Enkele voorbeelden van conversie zijn:

  • Een aankoop in een webshop
  • Het aanmaken van een account
  • Het aanvragen van een offerte/prijsaanvraag
  • Het invullen van een terugbelverzoek
  • Een app installeren
  • Meer informatie downloaden
  • Een inschrijving voor een nieuwsbrief
  • Het invullen van een contactformulier

Verschillende soorten conversie

Zoals je bij de voorbeelden van conversie hebt kunnen zien zijn er erg veel verschillende conversies. Grofweg zijn daarin twee typen conversies te onderscheiden, namelijk:

Macro conversie

Een macro conversie is een conversie van het belangrijkste doel op de website. In veel gevallen heeft dit een waarde die je kunt tellen in geld. In het voorbeeld van een webshop, gaat het optimaliseren van conversie vaak om het verhogen van het aantal verkopen.

Micro conversie

Een micro conversie is een conversie die wel degelijk bijdraagt aan de kans dat iemand klant wordt, maar niet perse het primaire doel van de website vervult, en ook zeker niet altijd een geldwaarde oplevert. Toch is het belangrijk om hierop te sturen, omdat je vaak zult zien dat je van mensen die een micro conversie aangaan klanten kunt maken.

Conversie optimalisatie

Nu je weet dat een conversie een gewenste actie is, wil je natuurlijk zo veel mogelijk conversies. Daarin ben je niet de enige, en dat is precies waarom conversie optimalisatie een heel op zichzelf staand vak is geworden. Onze experts verdiepen zich al jaren in de mooie wereld van wat met een vakterm beschreven wordt als CRO: Conversion Rate Optimization.