Achtergrond illustratie

Begrippenlijst

Contactformulier

Bijgewerkt op

Een contactformulier is een term voor een invoerveld dat op een website kan worden toegevoegd, waarmee gebruikers contact op kunnen nemen. Bij veel websites zie je dat er op de contactpagina een formulier staat, waarmee geprobeerd wordt om de stap om contact op te nemen makkelijker te maken.

Hoofdstukken

De conversie van een contactformulier

Wanneer je een contactformulier op je website hebt, dan wil je natuurlijk graag dat zo veel mogelijk mensen dit invullen. Daarbij bedoelen we natuurlijk geen spam verzendingen van het formulier, maar nuttige aanvragen van mensen die meer willen weten over de producten of diensten die je biedt.

De kunst van het optimaliseren van de conversie van je formulier, is dan ook om precies de juist gegevens te vragen. Je kunt je voorstellen dat hoe meer gegevens je vraagt, hoe groter de kans is dat mensen afhaken tijdens het invullen, of überhaupt wegklikken omdat ze vinden dat er veel te veel informatie gevraagd wordt. Het advies als het gaat om conversie optimalisatie is dan ook altijd om zo min mogelijk gegevens te vragen, maar wel genoeg om het waarde te laten toevoegen.

Contactformulier in WordPress gebruiken

Wanneer je een WordPress website hebt, dan kan je heel gemakkelijk een contactformulier toevoegen. Dit kan je natuurlijk zelf coderen, maar dat kan best complex worden. Dankzij WordPress kan je gebruik maken van zogeheten plug-ins, waarmee het heel eenvoudig wordt om een contactformulier in te stellen. Het enige wat je hoeft te doen is een plug-in uit te kiezen, en deze te installeren. De plug-in regelt dan een groot deel van de instellingen voor je.

Voorbeelden van plug-ins die je kunt gebruiken in WordPress zijn Contact Form 7 en Gravity Forms. Dit zijn beide plug-ins die goed getest zijn door onze experts, en waar veel informatie over te vinden is op het internet. Hiermee kan je eenvoudig uit de voeten.

Automatisch antwoord van een contactformulier

Wanneer iemand een bericht via het contactformulier verzendt, dan kan je een automatisch antwoord sturen. Bij een formulier op de contactpagina kan je dus instellen dat de verzender een kopie van het bericht krijgt, met alvast wat meer informatie over het bedrijf, en de melding dat er snel naar gekeken wordt. Je kunt het ook gebruiken om een document te sturen. Dit is heel handig wanneer je bijvoorbeeld een whitepaper wilt laten downloaden via de website.

Leads genereren met een contactformulier

Een contact formulier is dus een goede manier om leads te genereren. Dit kan zijn in de vorm vaneen bericht, een terugbelverzoek, maar ook in de vorm van het downloaden van een bepaald artikel, zoals bijvoorbeeld een whitepaper met meer informatie over je diensten of producten, maar het kan ook een e0book, een prijsopgave of een ander document zijn waarmee je een stukje extra informatie geeft aan de gebruiker. Deze extra informatie moet zo interessant zijn voor de gebruiker dat hij of zij bereid is om gegevens achter te laten in het formulier, in ruil voor deze informatie.

Contactformulier gebruiken als terugbelverzoek

Je kunt een contactformulier ook in de website plaatsen als terugbelverzoek. Daarbij kan je dus alleen het telefoonnummer in laten vullen, en jezelf een e-mail sturen met de melding dat iemand het terugbelverzoek heeft ingevuld, met het verzoek om deze persoon te bellen.

Automatiseren met een contactformulier

Daarnaast is het met diverse automatiseringstools zoals bijvoorbeeld Zapier ook mogelijk om een automatisering te starten op basis van een contactformulier. Zo kan je bijvoorbeeld een verzonden contactformulier naar een webhook sturen, en dit als start van een automatisering gebruiken in Zapier, die ervoor zal zorgen dat de data die verzonden wordt, samen met het moment van invullen en de pagina waar het vandaan komt aan een CRM (of automatische e-mail campagne) wordt gekoppeld. Vanuit daar kan je eindeloos verder automatiseren.

In het geval van Contact Form 7 hebben we in onze ondersteuning uitgelegd hoe je contact form 7 met zapier kunt koppelen.

Spam voorkomen met een contactformulier

Veel bedrijven die aan de slag gaan met een contactformulier merken dat er regelmatig spam berichten binnen komen. Het advies is dan ook om een spam beveiliging in te bouwen. Dit kan met behulp van bijvoorbeeld Google Recaptcha, waarmee Google (automatisch) verdachte spam bezoekers eruit filtert, en in sommige gevallen een puzzel (of vergelijkbare beveiliging) aan de gebruiker voorschotelt om te kijken of iemand wel een mens is, en geen robot die je alleen maar spam wil sturen.