Click-through rate (CTR)
De click-through rate (CTR) staat voor het aantal mensen dat op een advertentie of een link klikt, gedeeld door het aantal mensen dat de link of advertentie ziet. Dit percentage wordt veel gebruikt in het bepalen en optimaliseren van de effectiviteit van bijvoorbeeld online marketing campagnes, google advertenties, of organische zoekresultaten.
Wat is click-through rate (CTR)?
CTR is een KPI (key performance indicator) die meet hoeveel mensen op een advertentie of link klikken in vergelijking met het aantal mensen dat de advertentie te zien krijgt.
Hoe bereken je Click-through rate?
Om de CTR te berekenen, deel je het aantal kliks door het aantal vertoningen. Bijvoorbeeld: Wanneer een advertentie in Google 84 kliks heeft ontvangen, terwijl hij 2000 keer is weergeven, dan is je CTR als volgt:
CTR: 84 kliks / 2.000 vertoningen = 4.2% CTR
Dat betekent dat van de honderd vertoningen, er gemiddeld 4,2 % op de advertentie of de link klikt. Dit gegeven kan je gebruiken om, in combinatie met het conversiepercentage en de gemiddelde orderwaarde, te berekenen hoe rendabel een campagne is (ROI). De CTR optimaliseren is dan ook een belangrijke eerste stap in het rendabel maken van je online groei.
Click-through rate in email marketing
Behalve in de context van adverteren op Google, en zoekmachine optimalisatie, speelt click-trough rate ook een rol in e-mail marketing. De rol die het daarin inneemt is wel vrij vergelijkbaar. Wanneer je een e-mail marketing campagne beheren onder je vleugels hebt, dan weet je dat het ontzettend veel kan opleveren, maar dat het een uitdaging is om mensen uw e-mails daadwerkelijk te laten openen, laat staan dat ze op je links doorklikken. Daarom is een hoog doorklikpercentage bij e-mailmarketing zo belangrijk
Het doorklikpercentage van een e-mailcampagne meet je op een vergelijkbare manier, namelijk: het aantal keren dat mensen op de links in je e-mail hebben geklikt, vergeleken met het aantal keren dat de e-mail werd geopend.
Bij e-mailmarketing kan de CTR worden gebruikt om te bepalen hoe effectief een e-mailcampagne is. Een hoge CTR betekent over het algemeen dat de e-mail goed gericht was, en dat de inhoud interessant of relevant was voor de ontvangers. Dit is belangrijke feedback, en goede manier om meer omzet te genereren. Zeker wanneer je in de e-mail marketing de mogelijkheid biedt om aankopen te doen. Dat kan voor zowel webshops in bijvoorbeeld een ‘vergeten je winkelmand af te rekenen campagne’, of bedrijven in de vorm van een aanbod van een dienst.
Is 5% een goede Click-through rate?
Wanneer het gaat om CTR, of voluit: Click Trough Rate, dan is er eigenlijk maar één goed antwoord: Hoe hoger hoe beter. De eerste advertentie of link met 100% CTR willen wij heel graag nog een keer tegenkomen. Dat wil zeggen dat we aardig bedreven zijn om te zeggen dat een gemiddelde click-trough rate van 5% als betrouwbare benchmark mag worden gebruikt. Dan praten we dus voor de duidelijkheid over een goed presterende advertentie.
De waarheid is, echter iets harder. Want zelfs dan is het vaak nog een uitdaging een CTR van 5% te halen. Een gemiddelde CTR van tussen de 1% en 2% is veel normaler. Hoe je het ook wendt of keert, dat is per zoekwoord en per bedrijf ook heel verschillend. Zo verschillend zelfs, dat het niet te generaliseren valt.
Een veel belangrijkere vraag vinden wij dan ook de volgende: hoe rendabel is een advertentiecampagne voor jou? Dat is immers per advertentie verschillend. Het is immers jouw business model waarin je de advertenties gaat optimaliseren. Dat betekent dat je er volledig zelf invloed op hebt, en ook kunt bepalen in welke onderdelen je investeert.
De rol die de CTR in je bedrijf kan krijgen is dat het een feedback mechanisme vanuit de markt wordt, met indirect nuttige feedback over je propositie en aanbod, zoals verwerkt in je advertentie, zoekresultaten en e-mail marketing.
Het optimaliseren van de CTR is dan ook een individueel en continu proces, waarbij zowel veel waarde toe te voegen valt, als veel potentie te verliezen is.
Hoe verbeter ik mijn CTR?
De hamvraag, die bijna iedereen stelt, is hoe je de CTR kunt verbeteren. De waarheid is; stapje voor stapje. Beetje bij beetje. Het voordeel van het vergroten van de CTR is dat het een bewezen methode is, die op lange termijn veel kan opleveren.
Het optimaliseren van CTR is een data-gedreven aanpak. Op basis van statistiek wordt bepaald welke versie beter werkt, en de betere versie wordt continu opnieuw verbeteren. Een betrouwbare manier van optimaliseren is dan ook om regelmatig kleine aanpassingen te doen, op basis van vorige versies die succesvol gebleken zijn. Wanneer je een stijging in CTR ziet, dan is de wijziging goedgekeurd, en wanneer hij daalt, dan kan je beter een alternatief proberen.
Tegenover deze zeer versimpelde versie van CTR optimalisatie, staat ook de optie om vrijer aan te passen, en daarbij gebruiken we behalve logica en ons gezond verstand, ook de creatieve helft van ons brein.
Verzin iets dat opvalt, iets dat triggert, of vragen oproept. Iets dat nieuwsgierig maakt. Genoeg om op te klikken. Gebruik van je creativiteit is daarbij geadviseerd. Start bijvoorbeeld met een dienst of product op een grappige manier te presenteren.
Het voordeel van de creatievere aanpak is dat het nieuwe perspectieven biedt. Daarbij geldt wel; high-risk, high-reward. Soms is een opvallende reclamecampagne net de manier om een nieuwe kans te ontdekken, of de volgende groeifase te bereiken en soms is stapje voor stapje click-trough rate optimaliseren beter op lange termijn.
CTR binnen Google Ads
Hoe krijg je een goede CTR bij Google advertenties
Bij het maken van een advertentiecampagne met Google Ads, is het belangrijk om te onthouden dat het optimaliseren van de CTR essentieel is om de beste resultaten te behalen. Hier zijn een paar tips om je op weg te helpen:
- Zorg dat het zoekwoord er duidelijk in terug komt
- Maak je toegevoegde waarde duidelijk
- Schrijf je advertenties en richt je op je unieke doelgroep
- Personaliseer advertenties waar mogelijk
- Gebruik aantrekkelijke en relevante afbeeldingen in uw advertenties.
- Optimaliseer je advertenties voor mobiele apparaten.
- Vermijd pop-up advertenties.
- Blijf verschillende versies testen op te optimaliseren
Welke factoren zijn slecht voor mijn CTR?
Wanneer je aan de slag gaat met CTR dan kan je daar een hele studie van maken. Onze experts zijn na jaren ervaring nog steeds regelmatig bezig om de CTR van bepaalde zoekresultaten of advertenties te optimaliseren. Dit continue proces is eindeloos. De scope hiervan is dan ook groter dan veel mensen denken. Gelukkig is een goede start maken wel makkelijker dan je denkt, als je weet welke fouten je mag voorkomen. Wij hebben een overzicht gemaakt van enkele factoren die slecht zijn voor je CTR, die je direct kunt optimaliseren:
- Advertenties die niet relevant zijn voor de zoekterm
- Advertenties die niet goed geschreven zijn
- Slecht ontworpen advertenties
- Advertenties die niet gericht zijn op het juiste publiek
- Advertenties die niet gepersonaliseerd zijn
- Generieke advertenties
- Saaie advertenties
- Advertenties die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel
- Pop-up advertenties
Het bewust voorkomen van deze onderdelen, helpt je om de CTR van je advertenties en Google zoekresultaten te optimaliseren. Wanneer je meer advies wenst, dan kan je indien gewenst een CTR adviesgesprek inplannen. Onze experts Helpen je graag op weg.