Achtergrond illustratie

Begrippenlijst

Call to action

Bijgewerkt op

Een call to action, letterlijk vertaald betekent oproep tot actie. En een oproep tot actie, dat is het. De call to action, ook wel CTA genoemd in het vak, is een van de manieren om de conversie van je website te optimaliseren.

Met de call to action maak je namelijk duidelijk hoe een gebruiker een stap kan ondernemen, en loods je hem/haar een beetje in de juiste richting, door het een actiegerichte term te maken.

Hoofdstukken

Hoe gebruik je call to actions?

Een oproep tot actie spoort iemand dus letterlijk aan om iets te doen. Een belangrijke tip is dan ook door deze echt overtuigend te schrijven. Gebruik bijvoorbeeld een werkwoord, en een duidelijk doel.

Maak de oproep tot actie ook duidelijk, zodat je bij de gebruiker overbrengt wat het doel ervan is. Een knop met alleen de tekst ‘klik hier’ is daarin dus bijvoorbeeld niet altijd duidelijk genoeg.

Zorg er dus voor dat je in de oproep tot actie een werkwoord gebruikt en een instructie die duidelijk maakt wat iemand moet doen. Bijvoorbeeld: koop nu, lees meer, meld je aan, enz.

Bij het ontwerpen van een website of het maken van website is het belangrijk na te denken over hoe je je gebruikers het beste kunt begeleiden om de gewenste acties te ondernemen. Door gebruik te maken van effectieve oproepen tot actie, kun je helpen de kans te vergroten dat je gebruikers de acties ondernemen die je wilt dat ze ondernemen

Enkele tips voor effectieve oproepen tot actie:

1. Gebruik actiegerichte taal

2. Wees duidelijk en beknopt

3. Gebruik overtuigende woorden en zinnen

4. Gebruik een sterk oproepend actie werkwoord

5. Gebruik een oproep tot actie knop

6. Maak de oproep tot actie zichtbaar en prominent aanwezig

7. Gebruik breadcrumbs om de gebruiker de weg te wijzen

8. Gebruik kleur en contrast om de oproep tot actie te laten opvallen

9. Test verschillende oproepen tot actie om te zien wat het beste werkt voor je website of toepassing