Achtergrond illustratie
Begrippenlijst

Branding

Bijgewerkt op

Branding is het gebruiken van een naam, term, ontwerp, symbool of ander kenmerk om een product of dienst te identificeren en te onderscheiden van die van andere aanbieders. Praktisch vertaald komt dit neer op het Nederlandse woord merkidentiteit: de combinatie van alles dat een merk een merk maakt.

Hoofdstukken

Wat is branding?

Branding is het creëren van een merk rondom een bepaalde dienst of product. Branding kan dan ook gebruikt worden om te zorgen dat je bedrijf meer opvalt, professioneel overkomt, en mensen zich met je merk gaan associëren. Zo creëer je als het ware fans van je merk, die uiteindelijk loyale klanten worden..

Waarom is branding belangrijk voor je bedrijf?

De reden waarom bedrijven investeren in Branding is omdat het hen helpt opvallen bij de doelgroep. Dit zorgt ervoor dat er meer bereik gegenereerd wordt, zodat meer mensen met het merk te maken krijgen. Dit is dan ook de eerste stap van de Customer Journey, die in de online marketing door veel bedrijven gebruikt wordt als het middel om te kijken naar hoe iemand begeleid wordt van eerste contact tot en met loyale klant.

Omdat Branding dus helpt meer mensen te bereiken, zorgt dit ervoor dat je meer opvalt. Dat zorgt voor meer bezoekers op de website, en op zijn beurt meer leads en meer klanten. Daarnaast heeft Branding nog een ander effect .het vergroot namelijk het vertrouwen, de professionele uitstraling, en de authenticiteit van jouw merk. Als gevolg daarvan bouwen en klanten een relatie met je merk op. Dit resulteert in trouwe klanten. Het gevolg van trouwe klanten is dat de gemiddelde orderwaarde en de klant retentie vermoedelijk zullen stijgen. Dit zorgt voor een hogere omzet, zonder dat daar hogere marketingkosten wij komen kijken.

Waarom is branding belangrijk voor je bedrijf visual

Een dilemma wat veel bedrijven hebben is dan ook: Investeer ik in branding, of investeer ik in marketing?

Wat valt er allemaal onder branding?

Onder branding valt alles wat een merk een merk maakt. Dit begint vaak bij een naam en een logo, gecombineerd met lettertypen en kleuren die de basis van de huisstijl vormen. Zo kan je bijvoorbeeld een logo laten maken, wanneer je net voor jezelf begint.

De branding is natuurlijk veel verder uit te breiden. Dit is interessant wanneer je een professioneel bedrijf wilt zijn in de ogen van potentiële klanten, die niet via-via bij je komen, maar via het internet bij je bedrijf uitkomen. Het is in dat geval belangrijk om betrouwbaar over te komen en professionaliteit en vertrouwen uit te stralen.

In dat geval zie je vaak een uitgebreidere versie van de huisstijl. Een eerste stap gaat vaak richting het maken van een website, flyer, visitekaartje, briefpapier, e-mail handtekening, stickers, factuurpapier of andere bekende huisstijldragers.

Je kan ook denken aan offline reclame zoals bijvoorbeeld een roll-up banner, autobestickering, raambestickering, gevelreclame en nog veel meer reclame drukwerk wat je kunt laten maken.

De basis van je merk is dan ook erg belangrijk om te zorgen dat je – vooral wanneer je bedrijf gaat groeien – op al deze touchpoints, congruent en professioneel overkomt op je doelgroep. Zo weet je zeker dat je opvalt. Los van de uitingen is de strategie van je Branding ook erg belangrijk. In de essentie komt het erop neer dat je een merk maakt met een grote aantrekkingskracht voor precies de mensen uit jouw doelgroep. Zorgen dat je merk aansluit op je gebruikers en op je ideale klant is dan ook van groot belang.

Nadelen van een slecht uitgevoerde branding?

Het lijkt een open deur om de nadelen van een slecht uitgevoerde branding te noemen. Toch zien we vaak dat bedrijven zich niet voldoende bewust zijn van de gemiste kansen als je genoegen neemt met een slecht uitgevoerde branding.

En ook wanneer je merk al een tijdje geleden is ontwikkeld, is het ook aan te raden om regelmatig te blijven kijken of het merk nog up-to-date is, en aansluit bij de doelgroep..

Enkele nadelen van een slecht uitgevoerde branding zijn als volgt:

  • Je valt niet op bij de juiste doelgroep
  • Je bereik is lager
  • Je komt niet professioneel over
  • Je genereert minder leads
  • Je hebt een structureel gebrek aan klanten
  • Je deelt minder van je merk omdat je er niet trots op bent
  • Loyaliteit van medewerkers en klanten is lager

Voordelen van een goed uitgevoerde branding

Een goed uitgevoerde branding is een krachtig middel om op te vallen, professioneel over te komen en vertrouwen uit te stralen. Daarnaast maakt een goed merk je bedrijf persoonlijker, wat als gevolg heeft dat klanten loyaliteit opbouwen, en zich persoonlijk verbonden voelen met je merk.

Hoe kan je een bestaande branding verbeteren?

Er zijn een aantal manieren waarop je een bestaande branding kunt verbeteren. Eén manier is om ervoor te zorgen dat al je branding materiaal up-to-date is. Dit omvat je website, logo, lettertypes, en kleuren. Je mag er ook voor zorgen dat al je branding materialen consistent en professioneel zijn. Vaak wordt dit een huisstijl vernieuwing genoemd, waarmee je het merk een iets professionelere uitstraling geeft.

Wat te doen als een merkidenteit verouderd raakt

Een andere manier om een bestaande branding te verbeteren is door een meer gedetailleerde en uitgewerkte merkstrategie te ontwikkelen. Hoewel dit een meer ingrijpende wijziging is, zal dit wel kunnen helpen beter contact te maken met je doelgroep, en ervoor zorgen dat je merk herkenbaarder is.

Je kunt ook overwegen een nieuw logo te maken, of je bestaande opnieuw te ontwerpen. Dit kan een geweldige manier zijn om je merk bij te werken, en het moderner en relevanter te maken.

Ten slotte kun je denk ook na over manieren om je merk meer zichtbaar te maken. Dit kan inhouden dat je meer merkmateriaal maakt, zoals een website, flyers, of visitekaartjes. Je kunt ook manieren overwegen om je merknaam naar buiten te brengen, zoals via sociale media, PR, of reclame.

Branding in een brandboek verwerken

Naarmate een bedrijf groeit, wordt het steeds belangrijker om een merk te vestigen. Een goed uitgevoerde branding is een krachtig middel om op te vallen, professioneel over te komen, en vertrouwen uit te stralen. Consequent zijn in de manier waarop je naar buiten treedt is dan ook erg belangrijk, omdat dit helpt de herkenbaarheid van je merk te vergroten, waardoor je vaker en eerder opvalt, wat uiteindelijk voor meer leads en klanten kan zorgen.

Branding in een brandboek verwerken visual

Het vastleggen van je merkidentiteit of huisstijl is dan ook een belangrijk onderdeel van branding. Een brandbook of huisstijlhandboek is dan ook de beste manier om je huisstijl vast te leggen, en te zorgen dat je altijd gemakkelijk marketing materialen kan delen. Je kunt hier op veel verschillende manieren van profiteren. Het wordt bijvoorbeeld makkelijker om (dankzij goed uitgewerkte templates) social media berichten te maken, en het zoeken naar kleuren, logo’s en andere onderdelen die vaak terug komen in je huisstijl wordt makkelijker en minder tijdrovend.

Wat is het verschil tussen branding en een merk identiteit?

Op onze website, in onze samenwerkingen, en eigenlijk overal en iedere dag, hoor je onze experts soms praten over branding, en soms over merkidentiteit. De vraag naar het verschil wordt dan ook wel eens gesteld. Het antwoord is echter heel simpel. Branding en merkidentiteit betekenen namelijk wezenlijk hetzelfde. Het enige is dat branding de Engelse term is, terwijl merkidentiteit de Nederlands vertaalde versie is.